CARGOUNIT i PESA podpisały umowę na dostawę 10 lokomotyw elektrycznych z silnikiem dojazdowym
CARGOUNIT i PESA podpisały umowę na dostawę 10 lokomotyw elektrycznych z silnikiem dojazdowym wraz z opcją na dostawy kolejnych 20 lokomotyw. Pierwszych 20 lokomotyw Gama Marathon ma trafić do lidera rynku wynajmu lokomotyw w Europie Środkowo Wschodniej do końca grudnia przyszłego roku.
– „Wybraliśmy lokomotywy z modułem dojazdowym z PESA ponieważ idealnie wpisują się w potrzeby naszych klientów. Jedna lokomotywa, którą można prowadzić składy w trakcji elektrycznej, a później przy użyciu tej samej lokomotywy wykonywać prace manewrowe w portach czy terminalach, to rozwiązanie nie tylko redukujące koszty, ale także pozwalające oszczędzić czas i zwiększyć efektywność przewozów. Co równie ważne, jest to rozwiązanie ekologiczne, przyjazne środowisku, ponieważ zastosowanie nowoczesnej lokomotywy elektrycznej z modułem dojazdowym spełniającym normy emisji Stage V na końcówkach linii oznacza ograniczenie emisji CO2” – powiedział Łukasz Boroń, prezes CARGOUNIT.
Gama Marathon to lokomotywa elektryczna z modułem dojazdowym. Napędzany dodatkowym, nowoczesnym i ekologicznym silnikiem agregat prądotwórczy umożliwia poruszanie się̨ lokomotywy na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Ten użytkowany i doceniany przez przewoźników dodatkowy napęd, przeznaczony głównie do prac manewrowych, umożliwia prowadzenie składu towarowego o masie 3200 ton na wzniesieniu sięgającym nawet 7 promili. Jest także przydatny w sytuacjach awaryjnych, pozwalając doprowadzić pociąg do celu pomimo nagłego zaniku napięcia w sieci.
– „Gamy Marathon 111Ed30 to najnowsza wersja naszych lokomotyw manewrowych z silnikiem dojazdowym. Zastosowaliśmy w nich nowy, ekologiczny silnik spalinowy, jednocześnie zwiększając moc agregatu względem naszych wcześniejszych realizacji” – podkreślił Piotr Rościszewski, kierownik sprzedaży rynku lokomotyw i wagonów PESA Bydgoszcz.
– „Decyzja CARGOUNIT, partnera o ugruntowanej pozycji na kolejowym rynku, to dla nas powód do satysfakcji i potwierdzenie jakości naszych lokomotyw. Zainteresowanie nimi ciągle rośnie, a my wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów pracujemy nad dalszym doskonaleniem rodziny Gama.” – dodał Maciej Maciejewski, wiceprezes zarządu PESA Bydgoszcz.
W portfolio nowych pojazdów oferowanych przez PESA znajdą się lokomotywy– wielosystemowa (3kV/15kV/25 kV, 200 km/h, multisystem), dwunapędowa (3kV/25 kV,160 km/h, dual mode stageV) ilokomotywy elektryczne z silnikiem dojazdowym (3 kV/25kV, 160 km/h, last mile, stage V). PESA rozwija również projekt manewrowej lokomotywy wodorowej, poza SM42-6Dn pracuje również nad nową lokomotywą zasilaną z ogniw wodorowych, która ma być odpowiedzią na zapotrzebowanie zgłaszane przez przewoźników towarowych i intermodalnych, operujących między innymi w dążących do bezemisyjności „zielonych portach” i terminalach intermodalnych.
Strategia CARGOUNIT zakłada rozwój w krajach Trójmorza poprzez oferowanie przewoźnikom kolejowym nowoczesnych lokomotyw elektrycznych w odpowiedzi na wzrost zapotrzebowania wynikający ze wzrostu przewozów kolejowych jak i potrzebę wymiany użytkowanych lokomotyw na nowoczesne.
– „Decyzję o wyborze platformy Gama Marathon od PESA Bydgoszcz podjęliśmy po gruntownej analizie potrzeb naszych klientów oraz dostępnych na rynku lokomotyw z homologacją na polskim rynku. Lokomotywy Gama Marathon znalazły uznanie wśród przewoźników kolejowych obecnych na polskim rynku za sprawą mocnego modułu dojazdowego, pozwalającego na wyeliminowanie konieczności korzystania z dodatkowej lokomotywy spalinowej do prac manewrowych.
Dodatkowym czynnikiem, który przesądził o wyborze lokomotyw elektrycznych produkowanych przez PESA Bydgoszcz była szybkość dostawy. Nowe Gamy Marathon w ramach podpisanej właśnie umowy z PESA mają trafić do CARGOUNIT już w lutym przyszłego roku, zaś łącznie 20 lokomotyw Gama Marathon może trafić do klientów CARGOUNIT do końca grudnia 2023 roku.” – stwierdził Łukasz Boroń prezes zarządu CARGOUNIT.