Chiny pokazały projekt kontenerowca z napędem jądrowym

Autor:
|

W grudniu jedna z największych grup stoczniowych w Chinach przedstawiła projekt budowy największego na świecie kontenerowca z napędem jądrowym. Statek ten jako napęd wykorzystuje reaktor jądrowy chłodzony stopionymi solami, znany jako MSR (Molten Salt Reactor). Projekt został starannie zaprojektowany z myślą o spełnieniu bardzo wysokich standardów bezpieczeństwa.

Co istotne, w przypadku sytuacji krytycznej działanie reaktora jądrowego można natychmiastowo zatrzymać, aby zapobiec dalszym szkodom. Ten innowacyjny projekt stanowi przełom w dziedzinie napędów jednostek pływających, otwierając nowe perspektywy dla ekologicznych i bezpiecznych rozwiązań w transporcie morskim.

Zaprojektowany kontenerowiec ma na celu realne osiągnięcie zerowej emisji podczas swojego cyklu operacyjnego. Jeśli projekt zostanie zrealizowany, statek ten stanie się jednym z największych oceanicznych kontenerowców na świecie, oferując ładowność na poziomie 24 000 TEU. Taka znacząca pojemność transportowa, w połączeniu z innowacyjnym napędem jądrowym, wskazuje na ambitne dążenia do wprowadzenia ekologicznych rozwiązań w transporcie morskim.

W przeciwieństwie do reaktorów jądrowych zasilanych uranem znajdujących się na pokładach okrętów wojennych, w tym nowym reaktorze prawdopodobnie będzie stosowany Tor (Th, łac. thorium) – radioaktywny pierwiastek, który jest tani i powszechnie dostępny w Chinach. Co więcej, zwiększa się wydajność i bezpieczeństwo reaktora, ponieważ nie będzie on wymagał dużej ilości wody do schłodzenia.

Na początku 2023 roku ogłoszono, że pierwszy reaktor tego typu uzyskał zezwolenie na eksploatację od chińskiego urzędu ds. bezpieczeństwa jądrowego, co stanowi istotny krok naprzód w dążeniu kraju do najnowocześniejszych technologii nuklearnych. Instytut Fizyki Stosowanej Chińskiej Akademii Nauk w Szanghaju korzysta obecnie z dwumegawatowego reaktora MSR, który znajduje się w Wuwei w prowincji Gansu, w pobliżu pustyni Gobi.

Według ekspertów reaktory tego typu są na tyle małe, że można je wykorzystać w szerokim zakresie zastosowań i można je zastosować praktycznie wszędzie, w tym na także statkach. Ze względu na potencjalne zastosowania wojskowe technologii większość badań przeprowadzonych w ramach projektu ma charakter tajny, a niewielka część materiałów została upubliczniona.

Projekt posiada już międzynarodowy certyfikat DNV, jednej z czołowych organizacji w światowym sektorze morskim.

Chiny nie są jedynym krajem na świecie, który wdraża ten pomysł. Podobne projekty zostały opracowane przez stoczniowców w Europie, Korei Południowej, Japonii i USA. Żadnemu jednak nie udało się osiągnąć większego przełomu.


Dziękujemy, że przeczytałaś/eś informację do końca. Obserwuj nas także w Wiadomościach Google.

Jeśli uważasz, że prezentowane przez nas treści są ciekawe i wartościowe – udostępnij dalej swojej społeczności. Dziękujemy.