Chiński start-up Talent New Energy poinformował o stworzeniu prototypu baterii stanu stałego

Autor:
|

Gdyby wierzyć w każdy komunikat prasowy pojawiający się na rynku, samochody elektryczne już niebawem będą zdolne do dalekosiężnych podróży na jednym ładowaniu. A jaka jest naprawdę rzeczywistość? Ostatnio zaroiło się w sieci w temacie firmy Talent New Energy, chińskiego start-upu, który zajmuje się pracą nad bateriami stałego stanu. Firma stwierdziła, że jest na dobrej drodze by podróż samochodem elektrycznym z Los Angeles do San Francisco i z powrotem zrobić na jednym ładowaniu.

Jedyne co wiemy to to, że bateria podobno może pochwalić się gęstością energii 720 Wh/kg, a jej moc ładowania wynosi 120 Ah. Jest to podwójna gęstość energii w porównaniu z wiodącymi bateriami, które używane są do elektryków dostępnymi obecnie na rynku.

Czym odróżnia się ta bateria od tych litowo-jonowych? Dzisiejsze elektryki polegają na bateriach gdzie energia przechowywana jest w ciekłym elektrolicie. Baterie stałego stanu zastępują ten ciekły materiał stałą substancją. Ten kierunek działań z pewnością pokazuje przyszłość projektów związanych z produkcją baterii do samochodów elektrycznych. Oczekiwania co do baterii są duże, a główną jej zaletą ma być stwarzanie możliwości większego zasięgu dla aut elektrycznych.

Bateria stałego stanu ma wyższą gęstość energii niż bateria litowo-jonowa, która używa ciekłego roztworu elektrolitu. Nie niesie ryzyka wybuchu lub pożaru, więc nie ma potrzeby dodawania komponentów zapewniających bezpieczeństwo, co pozwala zaoszczędzić więcej miejsca.

Z pewnością wykorzystanie technologii baterii stanu stałego przyspieszy ładowanie, zwiększy zasięg i sprawi, że przyszłe samochody elektryczne staną się bardziej praktyczne. Jednak technologia jest nadal na etapie prototypu, a takich konstrukcji prototypów na świecie jest bardzo dużo. Spójrzmy prawdzie w oczy, że to nie nastąpi jutro ani za klika miesięcy.

Nad bateriami półprzewodnikowymi pracuje wiele koncernów. Toyota i Nissan mają program badawczy o wartości 13,6 mld dolarów. Firmy zapowiedziały także montaż tego typu ogniw ogniw w pojazdach od 2026. Jak to będzie działać? Musimy uzbroić się w cierpliwość i poczekać na efekty i pełną charakterystykę. Już w 2022 roku firma Quantum Scape zbudowała akumulator stanu stałego, który do 80% ładuje się w zaledwie 15 minut i pozwala przejechać elektrykiem 640 km na jednym ładowaniu.

Nie mamy wątpliwości, że baterie do elektryków stale się poprawiają, a w ciągu ostatnich kilku lat technologia poczyniła ogromne postępy. Jednak musimy jeszcze poczekać i nie wpadać w zachwyt technologią, która raczkuje i podchodzić chłodno, z dystansem przypatrując się z uwagą postępom jakie ten rynek przedstawia. Tym bardziej, że żadnych konkretów i testów chińska firma nie zaprezentowała.

Fot. Talent New Energy

Fot. Talent New Energy