Naukowcom z Politechniki Chalmers udało się odzyskać prawie cały lit z akumulatora

Autor:
|

Jest to z pewnością niesamowicie pozytywna informacja w kontekście zrównoważonej produkcji i recyklingu w przemyśle motoryzacyjnym. Naukowcy z Politechniki Chalmers w Szwecji opracowali skuteczną metodę recyklingu metali ze zużytych akumulatorów samochodów elektrycznych. Co ważne, ta metoda pozwala na odzyskanie 100% aluminium i aż 98% litu z akumulatorów, minimalizując straty cennych surowców, takich jak nikiel, kobalt i mangan.

Więcej można przeczytać w naukowym artykule na łamach Separation and Purification Technology na Science Direct. Badanie przeprowadziły Léa Rouquette, Martina Petranikova i Nathália Vieceli z Wydziału Chemii i Inżynierii Chemicznej Politechniki Chalmers w Szwecji. Eksperyment przeprowadzono na zużytych akumulatorach samochodów elektrycznych firmy Volvo Cars.

Niezwykle istotne jest również to, że do procesu nie są wymagane drogie ani szkodliwe chemikalia. Badacze wykorzystują kwas szczawiowy, który jest kwasem organicznym występującym w królestwie roślin. To przykład innowacyjnego i przyjaznego dla środowiska podejścia do recyklingu w branży elektrycznych pojazdów, które może przyczynić się do zmniejszenia wpływu motoryzacji na środowisko naturalne poprzez zrównoważone zarządzanie zasobami.

„Jak dotąd nikomu nie udało się znaleźć dokładnie odpowiednich warunków do oddzielenia tak dużej ilości litu za pomocą kwasu szczawiowego, przy jednoczesnym usunięciu całego aluminium. Ponieważ wszystkie baterie zawierają aluminium, musimy móc go usunąć bez utraty pozostałych metali” – opowiada Léa Rouquette, doktorantka na Wydziale Chemii i Inżynierii Chemicznej w Chalmers.

Metoda hydrometalurgiczna

W tradycyjnej hydrometalurgii wszystkie metale w ogniwie akumulatora EV są rozpuszczane w kwasie nieorganicznym. Następnie usuwa się „zanieczyszczenia”, takie jak aluminium i miedź. Wreszcie, można oddzielnie odzyskiwać cenne metale, takie jak kobalt, nikiel, mangan i lit. Chociaż ilość resztkowego aluminium i miedzi jest niewielka, wymaga to kilku etapów oczyszczania, a każdy etap tego procesu może powodować utratę litu.

Nowa metoda odzysku metali z akumulatora

Dzięki nowej metodzie naukowcy odwracają kolejność i najpierw odzyskują lit i aluminium. Dzięki temu mogą ograniczyć straty cennych metali potrzebnych do produkcji nowych akumulatorów.

Ostatnia część procesu, podczas której czarna mieszanina jest filtrowana, również przypomina „parzenie kawy”. Podczas gdy aluminium i lit trafiają do cieczy, pozostałe metale pozostają w „ciałach stałych”. Kolejnym etapem procesu jest oddzielenie aluminium i litu.

„Ponieważ metodę można skalować, mamy nadzieję że będzie można ją zastosować w przemyśle w przyszłych latach” – mówi Martina Petranikova.

FILM: Léa Rouquette wyjaśnia proces recyklingu metali z akumulatorów samochodowych w laboratorium na Politechnice Chalmers w Szwecji


BEZPŁATNY-NEWSLETTER ver 3