Grupa BMW zainwestuje około 100 milionów euro do 2026 roku w nowe centrum testów baterii

|
Źródło informacji: BMW Group

BMW Group zainwestuje około 100 milionów euro do 2026 roku w nowe centrum testowania akumulatorów. Pierwsze produkty prac rozwojowych firmy w zakresie akumulatorów wysokiego napięcia wejdą do regularnej eksploatacji już w połowie 2024 roku. Od tego momentu akumulatory wysokiego napięcia i inne komponenty elektrycznych układów napędowych przyszłych modeli BMW Group będą poddawane próbie na bardzo wczesnym etapie rozwoju – na długo przed rozpoczęciem produkcji.

W połowie 2024 roku wraz z oddaniem do użytku pierwszego etapu inwestycji zostaną oddane do użytku tzw. „testery akumulatorów”. Z zewnątrz przypominają duże, niepozorne lodówki – jednak wewnątrz będą wyposażone najnowocześniejszą technologię. Tutaj ogniwa akumulatorowe będą testowane przez całą dobę.

Zasadniczo wydajność elektryczna poszczególnych ogniw akumulatora jest określana podczas ładowania i rozładowywania w różnych warunkach. Pozwala to na symulację przypadków użycia, które będą później istotne dla klientów, na długo przed pojawieniem się opracowywanego pojazdu na drodze. Początkowo możliwe będzie równoległe testowanie kilkuset ogniw akumulatorowych. Po zakończeniu rozruchu zdolność testowania osiągnie kilka tysięcy jednostek akumulatorowych.

W końcowej fazie, począwszy od 2025 r., centrum testowe będzie również wykorzystywane do sprawdzania pojazdów akumulatorowo-elektrycznych BMW Group przed oficjalnym uruchomieniem produkcji seryjnej i zapewniania wymaganej jakości premium. Obejmuje to poddawanie akumulatorów testom wibracyjnym i udarowym, na przykład przy użyciu tzw. „wytrząsarek” – bardzo skomplikowanych urządzeń testujących, których obecnie jest niewiele w Europie. W testach wytrzymałościowych można również symulować złożone wzorce jazdy, w tym cykle ładowania i rozładowywania.

Tego typu testy są niezbędne do uzyskania homologacji typu pojazdów elektrycznych. W niektórych przypadkach należy również ukończyć testy specyficzne dla danego kraju. Możliwości przeprowadzania takich testów na wolnym rynku są obecnie ograniczone – dlatego BMW Group tworzy własne możliwości w nowym centrum testowania akumulatorów w Wackersdorf.

Fot. BMW Group

Fot. BMW Group