Ekipa Hyper Poland na testach w Kalifornii

Kategoria: Wiadomości

Wspierany przez firmę Hyper Poland sp. z o.o. zespół Hyper Poland University Team dostał się do finału drugiej edycji zawodów SpaceX Hyperloop Pod Competition w Hawthorne.

Jazdy testowe z udziałem kapsuły z Polski odbędą się w specjalnie zbudowanej stalowej rurze o długości 1,5 kilometrów i średnicy 2 metrów. Jedynym kryterium oceny jest maksymalna osiągnięta prędkość kapsuły podczas przejazdu. Hyper Poland University Team to jeden z 25 zespołów z całego świata, jeden z 5 z Europy, a jedyny z Europy Środkowej, który dostał się do finału tego konkursu. W rywalizacji biorą udział zespoły z USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Hiszpanii, Szwajcarii, Kanady, Indii, Japonii i Polski. SpaceX ogłosił, iż tylko pięć z nich będzie miało szansę przetestować kapsułę na torze testowym. Zaprojektowanie i budowa prototypu kapsuły zajęło zespołowi 10 miesięcy. Było to możliwe m.in. dzięki zakończonej ogromnym sukcesem zbiórce crowdfundingowej, podczas której udało się zebrać 184 525 zł.

Praca nad prototypem pozwoliła nam zdobyć bezcenne doświadczenie, które zaprocentuje przy tworzeniu systemu docelowego – mówi Paweł Radziszewski, koordynator projektu

W czwartek zespół przeszedł pozytywnie prezentację przed inżynierami z firm TeslaSpaceX. Zawodnicy mieli także okazję zwiedzić siedziby firm SpaceX i The Boring Company.
hyper poland hyperloop
Informacje o zespole i kapsule
Pierwsza edycja SpaceX Hyperloop Pod Competition rozpoczęła się w 2015 roku, kiedy zespół Hyper Poland zaprezentował odważną koncepcję kapsuły nowego środka transportu i przeszedł do drugiej rundy konkursu. W ramach drugiej edycji konkursu Hyper Poland University Team, w którego skład wchodzi 25 ambitnych młodych inżynierów z Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej, zaprojektował i wykonał prototyp kapsuły w skali 1:1. Pojazd waży 265 kg przy wymiarach 398 na 88 na 104 cm. Kapsuła przypomina swoją sylwetką kształt współczesnych pociągów dużych prędkości. Prędkość projektowa, dla której policzone są wszystkie podzespoły, to ok. 430 km/h.

„Dzięki zastosowaniu materiałów znanych z przemysłu lotniczego, jak stopy aluminium, magnezu czy też kompozyty węglowe konstrukcja jest bardzo lekka przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej wytrzymałości” – tłumaczy Paweł Radziszewski.

Z powodów bezpieczeństwa kapsuła została wyposażona w dwa niezależne od siebie systemy hamowania. Dodatkowo system elektroniczny czuwa nad pojazdem w trakcie jazdy i w razie potrzeby będzie automatycznie uruchamiał awaryjne procedury bezpieczeństwa. Po zawodach kapsuła będzie stanowiła platformę testową do badań nad rozwojem technologii, która znajdzie zastosowanie w pełnowymiarowym systemie operacyjnym w przyszłości.