Rynek nowych samochodów w Polsce: osobowych i dostawczych do 3.5 tony [RAPORT]
Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w lutym 2024 roku w Polsce odnotowano sprzedaż 45 973 nowych samochodów osobowych oraz 5 198 nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Stanowi to wzrost o 18,1 procent w porównaniu do lutego 2023 roku. Oba segmenty rynku przyczyniły się do tego dynamicznego wzrostu, ze sprzedażą samochodów osobowych zanotowaną na poziomie 19,3 procent, a samochodów dostawczych na poziomie 8,6 procent.
Dane z portalu superauto.pl pokazują natomiast, że wraz ze wzrostem sprzedaży idzie także obniżka cen.
W kategorii samochodów osobowych, pojazdy napędzane benzyną nadal utrzymują swoją pozycję jako najbardziej popularne (36,9% udziału w rynku w 2024 r.). Niemniej jednak, w porównaniu do poprzedniego roku, straciły one znaczny udział w rynku o 7,1 punktu procentowego, co stanowi znaczący spadek w przeciągu ostatnich dwunastu miesięcy. Pomimo tego, ogólnie sprzedaż praktycznie wszystkich rodzajów napędów zanotowała wzrost. Wyjątkiem jest diesel, którego sprzedaż zmniejszyła się o 0,9% w porównaniu do roku poprzedniego.
Największy udział wśród pojazdów benzynowych mają pełne hybrydy (HEV), które stanowią 24,6% rynku (zwiększenie udziału o 3 punkty procentowe w porównaniu do roku poprzedniego), oraz miękkie hybrydy (MHEV) – 22,8% rynku (zwiększenie udziału o 5,3 punktu procentowego rok do roku). Pozostałe rodzaje napędów mają już znacznie mniejszy udział w rynku, takie jak Diesle – 7,2% (spadek udziału o 1,6 punktu procentowego rok do roku), samochody elektryczne – 2,8% (spadek udziału o 0,2 punktu procentowego rok do roku), hybrydy plug-in 2,7% (zwiększenie udziału o 0,2 punktu procentowego), oraz samochody na LPG 3% (zwiększenie udziału o 0,4 punktu procentowego). Samochody na wodór wciąż stanowią mocno śladowy procent rynku – w styczniu i lutym sprzedano w Polsce tylko jeden taki model.
Kolejny niesamowity miesiąc Toyoty
W lutym tego roku Toyota utrzymała pozycję lidera jeśli chodzi o sprzedaż pojazdów, sprzedając 9 782 samochodów, co stanowi 21,28% udziału w rynku. Skoda próbuje gonić japońskiego producenta z wynikiem 5 180 sprzedanych pojazdów. Wynik czeskiej marki pozwalana zdobycie 11,27% udziału w rynku. Trzecie miejsce na podium zajęła Kia, z wynikiem sprzedaży 2 870 pojazdów.
W kontekście zestawienia najlepszych 20 marek, zauważalny wzrost sprzedaży odnotowano u kilku producentów. W lutym 2024 roku szczególnie wyróżniły się marki Nissan i Cupra, które zanotowały wzrost sprzedaży o ponad 100 procent, odpowiednio 119,1% i 112,1%. Zaskakująco dobrą formą może również pochwalić się Volvo, ze wzrostem sprzedaży o 46,5%. Wśród marek premium rywalizację zdominował Mercedes, zyskując aż 77% wzrostu sprzedaży w porównaniu do lutego 2023 roku.
Jeśli chodzi o modele, to w TOP 5 znalazły się trzy samochody Toyoty – Corolla (1., najpopularniejsza wśród klientów biznesowych), Yaris Cross (2., najpopularniejsza wśród klientów indywidualnych) oraz C-HR (4.). Czołową piątkę uzupełniły Skoda Octavia (3.) oraz Kia Sportage (5.). Największym zaskoczeniem w czołowej dziesiątce jest Nissan Qashqai (10.), który niemal potroił swoją sprzedaż względem lutego 2023 r. Wśród modeli marek premium prym wiodą Cupra Formentor (13.) i Volvo XC60 (14.).
Na platformie sprzedażowej samochodów superauto.pl najpopularniejszymi markami w lutym były: Skoda wśród marek wolumenowych (21 proc. udziału w sprzedaży) oraz Mercedes wśród marek premium (33 proc. udziału w sprzedaży). Średnia wartość nowego samochodu nieco zmalała względem lutego 2023 r. i wyniosła 144 159 zł brutto dla samochodu marki wolumenowej (-3 proc. rdr) i 298 246 zł dla samochodu marki premium (-4 proc. rdr).
Renault bez wyraźnej przewagi na rynku samochodów dostawczych
Na rynku samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, w lutym największym udziałem sprzedaży cieszyło się Renault, choć przewaga tej francuskiej marki nie była tak wyraźna, jak zazwyczaj. Renault sprzedało 963 pojazdy, podczas gdy drugi w rankingu Fiat zarejestrował niewiele mniej – 859 samochodów. Trzecie miejsce na podium zajął Ford.
Wśród marek z TOP 10 największym wzrostem sprzedaży w porównaniu do poprzedniego roku mogą się pochwalić Fiat (+45,1%), Volkswagen (+33,1%) oraz Toyota (+32,2%).
Wśród modeli, Renault Master utrzymał swoją dominującą pozycję, będąc najlepiej sprzedającym się modelem (676 egzemplarzy), chociaż jego przewaga nad Fiatem Ducato (636) była niewielka. Piątkę czołowych modeli uzupełniły Iveco Daily, Mercedes Sprinter i Ford Transit. Zaskoczeniem miesiąca okazała się Toyota Hilux, zajmując 6. miejsce, sprzedając 238 egzemplarzy.
Na platformie sprzedaży samochodów superauto.pl sytuacja prezentowała się inaczej niż na ogólnym rynku. Największą sprzedaż odnotował Ford (21%), przed Oplem (20%) i Renault (19%). Średnia wartość nowego samochodu wyniosła 131 800 zł netto, co było znacząco niższe niż rok wcześniej (o 9%).
W przypadku finansowania samochodów portal podał, że nadal najpopularniejszym rozwiązaniem był leasing operacyjny (75% udziału w sprzedaży w lutym), chociaż stracił nieco na popularności na rzecz kredytu (17%). Co istotne, w lutym aż 95% wniosków o leasing operacyjny zostało pozytywnie rozpatrzonych, a pozytywna decyzja dotycząca finansowania samochodu w połowie przypadków była podejmowana w dniu złożenia wniosku.