Premiera wyścigowej ArrineraGT4 na The Racing Car Show w Birmingham

Premiera wyścigowej ArrineraGT4 na The Racing Car Show w Birmingham

23/11/2015

Arrinera Automotive S.A., podczas briefingu prasowego na Warsaw Moto Show 2015, ogłosiła ważną dla polskiej motoryzacji informację. Firma jest na finiszu prac związanych z pierwszym polskim samochodem wyścigowym Arrinera GT4, który swoją oficjalną, światową premierę będzie mieć 14 stycznia 2016 r., podczas Autosport International – The Racing Car Show w Birmingham. Tym samym Arrinera potwierdziła zapowiedzi składane w maju br. podczas poznańskiego Motor Show.

Gwiazdą tegorocznego Warsaw Moto Show 2015, odbywającego się w Warsaw Expo w dniach 20-22 listopada 2015, jest testowa wersja Arrinery Hussarya, pierwszego polskiego supersamochodu. Model ten po raz pierwszy został pokazany w tym roku podczas Motor Show 2015 w Poznaniu. Zgodnie z zapowiedziami twórców, ma stanowi bazę zarówno do wersji wyścigowej jak i drogowej. Prawdziwym newsem tegorocznych targów Warsaw Moto Show 2015 jest informacja, że 14 stycznia 2016 roku, podczas Autosport International – The Racing Car Show w Birmingham, światu zaprezentowany zostanie drugi samochód Arrinery: wyścigowa Arrinera Hussarya GT4!

Twórcy Arrinery nie chcieli jeszcze pokazać całego samochodu Arrinera Hussarya GT4, jednak zdecydowali się uchylić rąbka tajemnicy i pokazać odwiedzającym targi, pierwszą polską wyścigówkę w wersji 3D. Odwiedzający stoisko mogli ją zobaczyć na torze Slovakia Ring, który dla potrzeb wizualizacji został zeskanowany przez zespół Reality 51. Mediom ujawniono jedynie wizualizację fragmentów Arrinery Hussarya GT4. Na zobaczenie całego samochodu na żywo musimy poczekać do stycznia 2016 r.

„Arrinera Hussarya GT4 otwiera w spółce nowy etap oraz nowy wymiar projektu supersamochodu Arrinera Hussarya. Motorsport ma być dla firmy poligonem doświadczalnym, a zdobyta wiedza oraz doświadczenie zostanie zastosowane w dopracowaniu modelu drogowego Arrinera Hussarya. Uważam, iż jest to najlepsza droga rozwoju dla pierwszego polskiego supersamochodu” – powiedział Piotr Gniadek, Wiceprezes Arrinera S.A.

arriner_racing

Arrinera Hussarya GT4

W 2015 roku do projektu Arrinery został zaproszony Grzegorz Pękała, doradca i ekspert najważniejszych firm motoryzacyjnych specjalizujących się w wyścigach samochodowych takich jak, Mosler Europe czy Lotus MotoSport. Pod jego kierownictwem zespół Arrinera Hussarya Racing stworzył samochód wyścigowy Arrinera Hussarya GT4.

„Arrinera Hussarya GT4 jest samochodem wyścigowym o wyjątkowej stylistyce, który wprowadza firmę Arrinera S.A w świat motorsportu. Już w niedługim czasie, udowodnimy na torze, na co stać naszą polską wyścigówkę. Mam nadzieję, że ten samochód będzie rozpalał emocje i zmysły miłośników motoryzacji. Gdybym miał podsumować cały projekt w jednym zdaniu, powiedziałbym, że tam gdzie łączy się wysoka technologia ze sztuką, tam powstaje Arrinera” – powiedział szef działu technicznego – Grzegorz Pękała.

Stylistyka modelu Arrinera Hussarya GT4 jest wyrazem dążenia do uzyskania optymalnych własności aerodynamicznych, a co za tym idzie, uzyskanie najlepszych osiągów na torze wyścigowym. Nadwozie oraz elementy aerodynamiczne zostały opracowane wspólnie z Politechniką Warszawską pod przewodnictwem prof. Janusza Piechny. Ich zadaniem jest wytworzenie jak najlepszego docisku do podłoża, przy jak najmniejszej utracie prędkości i przyspieszenia.

W Arrinera Hussarya GT4 umieszczono centralnie silnik V8 o pojemności 6,2l, który generuje 450 KM i ponad 580 Nm. Napęd trafia na tylną oś. Jednostka współpracuje z sekwencyjną
6-cio biegową skrzynią, sterowaną półautomatycznie przy pomocy łopatek przy kierownicy.

Dostawcą opon jest firma Michelin, współpracująca z Arrinerą, zarówno przy wersji wyścigowej jak i drogowej samochodu.

Wyścigi 2016

Rok 2016 poświęcony zostanie na wszechstronne przetestowanie Arrinery Hussarya GT4, w tym także w warunkach prawdziwych wyścigów. Zgodnie z zapowiedzią Arrinera Automotive S.A. planowany jest udział Arrinery Hussarya GT4 w wyścigach w klasie open, takich jak:

24h series,
Super Challenge Pirelli,
Britsh GT Championship.
Arrinera Hussarya GT4 w całości przygotowana została przez polski zespół. Trwają też rozmowy z potencjalnymi kierowcami. Firma nie chce ujawniać jeszcze konkretnych nazwisk, ale poinformowała, że z pewnością będzie to polski kierowca, zgodnie z wizją, którą pragnie realizować: Polski Samochód, Polski Zespół, Polski Kierowca.

Zespół Arrinery Hussarya Racing

Grzegorz Pękała – Szef Zespołu Technicznego Arrinera Racing, pracował m.in. dla Mosler Europe jako inżynier wyścigowy, wspierał testy różnych wersji Mosler MT m.in. Endurance, GT3 i japońskiej wersji super GT. Później z ramienia Lotus Motorsport (obecnie Lotus Racing) pracował przy takich projektach, jak Evora GT4, Evora GTE – Le Mans, Evora Enduro i Evora Grand am version oraz przy projektach Exige Rally Car.

Krzysztof Stelmaszczuk – Konstruktor, który swoją przygodę z projektowaniem CAD 3D rozpoczynał w dziale R&D  firmy Volvo CE, zdobywając doświadczenie w oddziale w Polsce oraz we Francji. Z Arrinerą związany jest od 5 lat. Zajmuje się tworzeniem modeli CAD w zakresie mechaniki Arrinery.

Pavlo Burkatskyy – Stylista, który opracował bryłę nadwozia Arrinery oraz jej poszczególne detale. Posiada wieloletnie doświadczenie w obsłudze programów 2D oraz 3D i świetnie odnajduje się przy pracy z modellingclay. Poza Arrinerą opracował design samochodów Stealth B7 oraz Aquila Sport (czyli legendarna Syrena Sport).

Jacek Łukasiewicz – Szef Zespołu Konstruktorów CAD. Z zamiłowania konstruktor, z wykształcenia inżynier Politechniki Warszawskiej. Ponad dekadę temu ukończył tam Wydział Samochody i Maszyny Robocze specjalizując się we Wspomaganiu Komputerowym Projektowania w programie Solid Works. Od tego czasu realizuje głównie projekty związane z motoryzacją. Pracował dla takich firm jak Sobiesław Zasada Automotive, PESA Bydgoszcz, Newag, Plastwag, czy też Ursus. Pracę na stanowisku konstruktora odpowiedzialnego m.in. za opracowanie technologiczne nadwozia w Arrinerze traktuje jako spełnienie zawodowych marzeń.

Piotr Biłogan – Konsultant Techniczny, absolwent Wydziału Mechaniki Politechniki Wrocławskiej, kierunku Mechanika i Budowa Maszyn. Związany ze sportem samochodowym i przemysłem lotniczym. Odpowiedzialny był za obliczenia układów zawieszeń i przeniesienia napędu dla większości zespołów F1 oraz DTM. Zajmował się zagadnieniami wytrzymałości struktur bezpieczeństwa (roll cage) pojazdu startującego w BTCC oraz analizami typu crash test. Przeprowadzał analizy wytrzymałościowe (MES) zawieszenia prototypu Bugatti Veyron. Był członkiem zespołu wyścigowego Epsilon Euskadi, gdzie współpracował przy rozwoju bolidu LMP1 (kinematyka oraz analizy MES zawieszenia, układu przeniesienia napędu, struktur kompozytowych kabiny). Współpracował również z firmą Spania GTA nad jej supersamochodem GTA Spano (układ zawieszenia, optymalizacja topologii wybranych podzespołów, analizy przekładkowych-trójwarstowych paneli struktury nośnej nadwozia). Uczestniczył w rozwoju układu napędowego prototypu o napędzie elektrycznym Mercedes-Benz SLS AMG E-cell. Zajmował się także obliczeniami wytrzymałościowymi skrzyń biegów pojazdów kategorii TC2000, F3, LMP2 itp.

Partnerzy Arrinery

Michelin – Dzięki współpracy z Michelin Arrinera Hussarya GT4 będzie wyposażona w opony SH8. Stanowią one wyposażenie samochodów wyścigowych. Wersja drogowa Arrinery – Arrinera Hussarya, będzie wyposażona w ‚MICHELIN Pilot Sport Cup 2’. ‚MICHELIN Pilot Sport Cup 2’ to przykład przeniesienia doświadczeń z torów wyścigowych do seryjnej produkcji. Dzięki nowoczesnym technologiom, takim jak Track Variable Contact Patch 3.0®, opona zapewnia najlepszą przyczepność na łukach i zakrętach, a technologia Bi-Compound, zapewnia maksymalną przyczepność w zakrętach na suchej nawierzchni i precyzję kierowania.

PPG – Amerykańska firma posiadająca 156 fabryk zlokalizowanych na całym świecie zatrudniająca ok 46 tys. pracowników. Dostarcza rozwiązania do wielu zastosowań dla przemysłu motoryzacyjnego. Oferuje szeroki wachlarz lakierów oraz specjalnych materiałów. Wraz z tą firmą opracowaliśmy lakiery, które będą dedykowane tylko i wyłącznie Arrinerze Hussarya

GG Tech- jest firmą działającą na obszarze całego kraju w zakresie projektowania i wykonawstwa części, maszyn i urządzeń. Firma działa między innymi w przemyśle motoryzacyjnym w zakresie dostarczania przyrządów technologicznych, kontrolno-pomiarowych oraz prototypów. Prowadzi własny dział badawczo rozwojowy w zakresie swojej działalności.  Bardzo doświadczona i kompetentna kadra pracownicza w połączeniu z najnowocześniejszą technologią w postaci maszyn, urządzeń i oprogramowania sprawia, że GG Tech plasuje się w ścisłej czołówce tego typu firm w Polsce. Firma korzysta z rozwiązań światowych liderów technologii między innymi w postaci Hermle, DMG-MORI, ZEISS, PTC, SIEMENS przez co jest w stanie utrzymać wysokie standardy jakości i dokładności.

Politechnika Warszawska – Wydział MEiL na Politechnice Warszawskiej jest najstarszą i największą instytucją edukacyjną w Polsce oferującą wyższe wykształcenie z zakresu lotnictwa i energetyki. W ramach współpracy z Arrinera Automotive przeprowadzane są badania wytrzymałości ramy i aerodynamiki nadwozia. Przy pracy wykorzystywane jest zaawansowane oprogramowanie oraz nowoczesny tunel aerodynamiczny.

Ohlins Racing – to światowej sławy, szwedzki producent układów zawieszenia do samochodów sportowych, terenowych, oraz motocykli. W swojej 40-letniej karierze opanowali do perfekcji wszelkie zagadnienia związane z zawieszeniami pojazdów i wciąż rozwijają nowe technologie. W fabryce firmy Ohlins produkuje się rocznie ok 130 tys. części.

Historia Arrinery – Od Concept 1 do Arrinery GT4

Prototyp supersamochodu Arrinera, roboczo nazywany modelem Concept 1, zaprezentowano już w 2011 roku w Warszawie. Dzięki niemu mogła powstać obecna, udoskonalona konstrukcja Arrinery Hussarya. Jej jeżdżąca rama przeszła pomyślnie testy w 2013 roku na torze Motoparku Ułęż.

Kolejnym krokiem były testy przeprowadzone jesienią 2014 roku w rzeczywistych warunkach torowych na lotnisku w Białej Podlaskiej. Testy związane były z aerodynamiką nadwozia i układem jezdnym. Po testach w Białej Podlaskiej, twórcy pierwszego polskiego supersamochodu zdecydowali się na zaprezentowanie go szerszej publiczności. Wybór padł na targi motoryzacyjne Motor Show w Poznaniu i to tu zaprezentowano Arrinerę, która stanowi bazę zarówno dla wersji wyścigowej, jak i cywilnej. Ten sam samochód został ponownie zaprezentowany podczas Targów Warsaw Moto Show 2015.