Prawie 1 600 000 km bez przestoju: Niezawodna przekładnia automatyczna Voith DIWA

|

O tym, jak wytrzymałe i niezawodne są przekładnie automatyczne Voith DIWA, przekonuje doświadczenie „TPBUS” Sp. z o.o. – przewoźnika z Tarnowa Podgórnego. Eksploatowany przez nich na trasie podmiejskiej niskopodłogowy autobus MAN osiągnął przebieg 1 597 921 km bez przestoju i kapitalnego remontu.

Autobus został wyprodukowany w 1998 r. jako jeden z pierwszych w nowo otwartej wówczas fabryce MAN w Sadach. Od tego czasu codziennie kursował na obsługiwanej przez TPBUS linii Poznań – Tarnowo Podgórne. Mający 31 miejsc siedzących i 60 stojących, trzydrzwiowy autobus zabierał średnio 47 pasażerów na kurs. Zależnie od trasy zatrzymywał się na 20-30 przystankach i dziennie pokonywał od 350 do 690 km.

Jego układ napędowy został wyposażony w przekładnię automatyczną Voith DIWA.3E. Zaprojektowana specjalnie dla autobusów miejskich przekładnia zapewnia ekonomiczne i niezawodne funkcjonowanie w wymagającym ruchu z dużą liczbą zatrzymań pojazdu.
DIWA3-E_2011_CMYK1

Przekładnia DIWA.3 autobusu MAN, z prawie 1,6 mln km na liczniku, została wyremontowana po 14 latach. Do tego czasu nie uległa żadnej awarii i nie wymagała naprawy. Niewątpliwie przyczyniła się do tego staranna obsługa i regularne przeglądy przekładni dokonywane przez przewoźnika

W sprawie remontu TPBUS skontaktował się z firmą Voith. Prezes Waldemar Wereszczyński wyjaśnia: „W kraju jest kilka warsztatów oferujących remonty przekładni. Zależało nam jednak na wyborze firmy, która zapewnia najwyższą jakość usług. Dlatego zdecydowaliśmy się na Voith.” W warsztacie Voith, mieszczącym się w Majkowie Dużym, przeprowadzono gruntowny remont przekładni, doprowadzając ją do stanu technicznego równoważnego nowej skrzyni. Następnie urządzenie zostało dokładnie sprawdzone na stanowisku testowym firmy. Pozytywny wynik zagwarantował niezawodne drugie życie przekładni. Od tamtego czasu autobus wrócił do przewoźnika, który dysponuje flotą 28 pojazdów i polega na serwisie Voith od 1998.

„Klienci często pytają o przebiegi naszych przekładni – mówi Mariusz Patecki, pracownik Voith Turbo sp. z o.o. – Oczywiście nie da się na to pytanie odpowiedzieć jednoznacznie, ponieważ wynik zależy m.in. od warunków eksploatacji pojazdu oraz od samego kierowcy. W tym przypadku, do wyjątkowo wysokiego przebiegu przyczynił się swą dbałością i zapobiegliwą jazdą pan Tomasz Nowacki. W Polsce nie jest rzadkością, że autobus osiąga przebieg ponad miliona kilometrów bez kapitalnego remontu przekładni. Jednak 1,6 mln km to imponujący wynik.”

Na świecie ponad 250 000 autobusów miejskich jest wyposażonych w przekładnie DIWA, spośród których 5000 użytkowanych jest w Polsce. Cechą szczególną DIWA jest możliwość bezstopniowego ruszania i hamowania w całym zakresie prędkości, podczas gdy inne przekładnie potrzebują w tym celu dwóch lub trzech zmian biegów. Zapewnia to nie tylko znacznie mniejsze zużycie układu napędowego, lecz także zauważalne podniesienie komfortu jazdy dla pasażerów i kierowcy. Przekładnia doskonale sprawdza się w różnorodnych zastosowaniach: od wymagającej licznych zatrzymań komunikacji w dużych miastach poprzez systemy transportu publicznego o dużym natężeniu ruchu (Bus Rapid Transit) aż po trasy długodystansowe. Voith oferuje swoim klientom sieć łatwo dostępnego serwisu o ogólnoświatowym zasięgu, zapewniając ekonomiczne i niezawodne funkcjonowanie pojazdów.