NEVOMO wybuduje na Podkarpaciu najdłuższy pełnoskalowy tor do testowania pasywnej lewitacji magnetycznej

|
Źródło informacji: Nevomo
Kategoria: Wiadomości z kraju

Nevomo zawarła umowę z należącą do Grupy CIECH spółką CIECH Sarzyna. Na mocy umowy na położonym w województwie podkarpackim terenie spółki zostanie wybudowany najdłuższy w Europie pełnoskalowy tor do testowania pasywnej lewitacji magnetycznej. Prace rozpoczną się jeszcze tego lata.

CIECH Sarzyna udostępni spółce Nevomo teren – z torem kolejowym i sąsiadującą z nim infrastrukturę, oraz m.in. budynek biurowy i magazyn – znajdujący się na terenie gminy Nowa Sarzyna. Powstanie tam tor o długości 750 m, na którym będą testowane pojazdy z układem napędu liniowego oraz lewitacji pasywnej, a także systemy energoelektroniczne do zasilania i sterowania wielosegmentowym silnikiem liniowym.

Budowa toru testowego w skali 1:1 na terenie udostępnionym przez spółkę CIECH Sarzyna to kolejny kamień milowy w rozwoju technologii magrail. Pomyślne przeprowadzenie tych testów otwiera drogę do pilotażowych wdrożeń technologii, które planowane są na lata 2022–2024. Oczekuje się, że już w 2025 roku technologia magrail będzie od strony technicznej w pełni gotowa do wprowadzenia na rynek. Podkarpacie to prężny ośrodek zaawansowanych technologii, m.in. dla transportu lotniczego, z dostępem do wysoko wykwalifikowanej kadry i zrozumieniem dla proinnowacyjnych inicjatyw – mówi Paweł Radziszewski, członek zarządu spółki Nevomo.

Zaletą technologii magrail, korzystającej z koncepcji hyperloop (systemu magnetycznej kolei próżniowej) jest możliwość integracji z istniejącą infrastrukturą kolejową bez konieczności wprowadzania zmian w taborze kolejowym.

Projekt toru współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój. Projekt realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: Szybka Ścieżka.

Spółka podpisała również umowę z Plastwil i Plastwil de Bonte, firmami specjalizującymi się odpowiednio w produkcji najwyższej jakości systemów przytwierdzenia szyn do podkładów, a także wytwarzaniu podkładów strunobetonowych. Podkłady i mocowania dostarczone przez obie firmy zostaną przeznaczone do budowy pełnoskalowego toru testowego.

Belgijska firma De Bonte ma 30 lat doświadczenia w produkcji podkładów strunobetonowych, z kolei Plastwil od ponad 35 lat jest wiodącym producentem systemów przytwierdzenia szyn do podkładów. Zarówno podkłady strunobetonowe jak i systemy mocowań staną się częścią pełnoskalowego toru testowego technologii magrail, której pojazdy będą rozpędzać się do prędkości 550 km/h.

Oprócz firm Ciech Sarzyna i Plastwil obecnie wspierają rozwój projektu takie firmy jak: IDOM, Transfer Multisort Elektronik czy Instytut Kolejnictwa.

Fot. Nevomo

Fot. Nevomo