Hyper Poland zademonstrował przejazd pojazdu w technologii magrail

Hyper Poland zademonstrował przejazd pojazdu w technologii magrail

30/10/2019
Kategoria: Przemysł szynowy

Podczas demonstracji został pokazany przejazd pojazdu typu magrail po torze testowym. Tor o długości 48 metrów został wykonany w skali 1:5. Maksymalna prędkość podczas tego przejazdu wynosiła ok. 50 km/h, przyspieszenie 6 m/s2 i opóźnienie 15 m/s2.

Magrail jest systemem kolei magnetycznej, który wykorzystuje istniejące korytarze transportowe kolei konwencjonalnych. Zarówno pociągi konwencjonalne, jak i pojazdy lewitujące magnetycznie mogą używać tego samego toru kolejowego wymiennie. System magrail może być w pełni zintegrowany z istniejącą infrastrukturą kolejową bez konieczności wprowadzania zmian w klasycznym taborze kolejowym.

Na liniach kolejowych, gdzie pociągi są w stanie poruszać się z prędkością do 160 km/h, pojazdy typu magrail są w stanie osiągnąć prędkości niemal dwukrotnie wyższe (do 300 km/h), a na liniach Kolei Dużych Prędkości do 415 km/h.

Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu:
● lewitacji magnetycznej,
● silnika liniowego,
● specjalnego mechanizmu przechylania,
● stosunkowo niskiej wysokości i małej masy.

Przedstawiony 22 października demonstrator Hyper Poland umożliwił pomyślne wykonanie testów następujących podsystemów:
● lewitacji i napędu:
– sprawdzenie zgodności parametrów lewitacji oraz silnika liniowego z modelami numerycznymi,
– testy kompatybilności elektromagnetycznej,
– testy przeciążeniowe silnika,
– testy dynamiczne.
● elektroniki:
– testy komunikacji,
– testy pracy czujników.
● mechaniki:
– testy integralności konstrukcji pojazdu oraz toru.

Dzięki uzyskanym podczas testów wynikom możliwe będzie efektywniejsze zaprojektowanie poszczególnych podsystemów pełnowymiarowego systemu. Już w drugiej połowie 2020 roku w Żmigrodzie na terenie Instytutu Kolejowego rozpocznie się budowa pełnowymiarowego toru testowego systemu magrail, unikalnego projektu Hyper Poland. Na ten cel w maju br. Hyper Poland pozyskała grant od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w wysokości 16,5 mln złotych.

Dodatkowo, podczas wydarzenia została uruchomiona strona wstępnej rejestracji do kampanii crowdfundingu udziałowego na brytyjskiej platformie Seedrs: https://hyperpoland.seedrs.com , na której wkrótce ruszy kolejna runda finansowania Hyper Poland.