Toyota uruchomiła w Polsce dział testów i oceny napędów hybrydowych
- Podstawowym zadaniem działu jest wykonywanie testów komponentów wykorzystywanych w elektrycznych przekładniach hybrydowych
- Dzięki inwestycji o wartości 19 milionów złotych fabryka będzie mogła nawiązywać współpracę z polskimi i europejskimi dostawcami części do napędów hybrydowych
Podstawowym zadaniem nowego Działu Testów i Oceny Napędów Hybrydowych jest wykonywanie testów wytrzymałościowych i zmęczeniowych oraz hałasu i wibracji poszczególnych komponentów wykorzystywanych w elektrycznych przekładniach hybrydowych. Główny element ośrodka badań, w który Toyota zainwestowała 19 milionów złotych, stanowi tester wytrzymałościowy. W nowym dziale pracuje kilkanaście osób w systemie zmianowym.
Powstanie Działu Testów i Oceny Napędów Hybrydowych związane jest z rozwijaną w polskich zakładach Toyoty produkcją niskoemisyjnych elektrycznych napędów hybrydowych.
Do końca 2022 roku w fabrykach w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach funkcjonować będzie łącznie aż sześć linii produkcyjnych głównych podzespołów hybrydowych, w tym trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych oraz trzy linie silników zaprojektowanych w architekturze TNGA (Toyota New Global Architecture), które razem z przekładniami elektrycznymi tworzą hybrydowy zespół napędowy.
Trzeci z tych projektów – produkcja silników TNGA 1,5 l – ruszyła w jelczańskiej fabryce w czerwcu. W związku z realizowanymi projektami poziom inwestycji w obu zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland do 2022 roku wzrośnie do blisko 5,5 miliardów złotych, a zatrudnienie do ponad 3000 osób.
Samochody hybrydowe korzystają z dwóch źródeł mocy – benzynowego i elektrycznego. W czasie hamowania energia kinetyczna samochodu hybrydowego jest odzyskiwana i zamieniana na energię elektryczną, dzięki czemu pojazd zużywa mniej paliwa. Toyota uważa technologię hybrydową za ważny krok na drodze do pełnej elektromobilności. Technologia ta zapewnia klientom najlepsze obecnie dostępne na rynku, ekologiczne, a zarazem ekonomiczne i wygodne w użytkowaniu rozwiązanie, a miastom gotowe narzędzie do walki ze smogiem.
Toyota ulokowała w Polsce pierwszy poza Azją ośrodek produkcji i rozwoju napędów hybrydowych na świecie. Dostarcza on elektryczne przekładnie hybrydowe e-CVT i współpracujące z nimi hybrydowe silniki benzynowe TNGA do niskoemisyjnych samochodów koncernu produkowanych w Europie.
Projekty związane z technologią hybrydową realizowane w polskich fabrykach Toyoty
Architektura TNGA
Toyota New Global Architecture to globalna architektura, w której projektowane są obecnie wszystkie nowe modele Toyoty. Platforma ta oznacza wspólne zasady konstruowania poszczególnych typów podwozi i nadwozi, jak i układów napędowych do różnych modeli. Jej cechą charakterystyczną jest niżej położony środek ciężkości oraz sztywniejsze nadwozie samochodu, co przekłada się na wysoki poziom bezpieczeństwa biernego oraz większy komfort jazdy. Od strony produkcyjnej TNGA oznacza projektowanie zautomatyzowanych linii produkcyjnych, a co za tym idzie wyższą wydajność, modułową konstrukcję linii umożliwiającą produkowanie różnych typów podzespołów lub napędów na jednej linii produkcyjnej oraz lepszą ergonomię pracy i mniejszą uciążliwość dla środowiska.