ZF inwestuje w rozwój elektroniki i systemów wspomagania kierowcy (ADAS) w Polsce

|

„Nasz zespół inżynierów w Polsce ma znaczący wkład w rozwój technologii ZF w zakresie zaawansowanych funkcji ADAS i systemów dla pojazdów definiowanych programowo” – powiedział Rafał Zatorski, dyrektor Centrum Inżynieryjnego Elektroniki ZF w Polsce. „Nasza współpraca z globalną siecią R&D ZF i lokalnym zakładem produkcyjnym daje nam wyjątkową szansę bycia częścią całego procesu rozwoju, testowania i produkcji” – dodał.

Grupa ZF od lat inwestuje i rozwija swój obszar badawczo-rozwojowy w Polsce. Cztery centra inżynieryjne działające w Polsce (w Bielsku-Białej, Częstochowie, Łodzi i Wrocławiu), zatrudniają już ponad 1800 osób i nadal intensywnie rekrutują, wdrażają nowe technologie i realizują projekty dla coraz większej liczby klientów. Działalność badawczo-rozwojowa Centrum Inżynierii Elektroniki ZF w Częstochowie stała się fundamentem dla powstania Zakładu Elektroniki, w którym ZF produkuje nowoczesne komponenty elektroniczne dla zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), takie jak kamery S-Cam 4.8, radary czy superkomputery ZF ProAI dla funkcji zautomatyzowanej jazdy.

Pojazdy przyszłości będą charakteryzować się wysokim poziomem zintegrowania z siecią i automatyzacji zdefiniowanej przez oprogramowanie. Ale „samochód definiowany programowo” to znacznie więcej niż „smartfon na kółkach”, nawet jeśli działanie pojazdu coraz bardziej przypomina działanie smartfona. Różnica polega na jakości i ilości komponentów sprzętowych, które muszą być inteligentnie połączone przez platformę oprogramowania, aby umożliwić wygodne i bezpieczne przemieszczanie się.

„W miarę jak branża zmierza w kierunku pojazdów definiowanych programowo, które obejmują scentralizowaną domenę i kontrolery strefowe, ZF wykorzystuje swoją wieloletnią wiedzę w zakresie sprzętu i oprogramowania do sterowania ruchem pojazdów, aby pomóc w tworzeniu nowych funkcjonalności i zwiększenia poziomów autonomiczności,” – powiedział Rafał Zatorski.

ZF pokazuje, jak pomocny może być ciągły przepływ danych w chmurze w opracowywaniu nowych funkcji ruchu pojazdu. Korzystanie z geolokalizacji opartej na chmurze stanowi podstawę do dostosowania wysokości jazdy pojazdu w przypadku napotkania przeszkód, takich jak progi zwalniające, strome podjazdy, a nawet przeszkody terenowe.

Rozwój systemów oprogramowania sterującego pojazdem i ich rola w nowych architekturach E/E będą nadal wzmacniane przez ciągłą wymianę danych z potencjałem do tworzenia oprogramowania jako produktu i niestandardowych aplikacji. Wykorzystanie nowych narzędzi cyfrowych i przetwarzania w chmurze, które pomagają rozwijać mobilność, jest głównym celem ZF. Rozwój niezawodnego oprogramowania sterującego odgrywa kluczową rolę w poprawianiu wydajności nowych pojazdów elektrycznych o zwiększonym zasięgu lub łączeniu informacji z czujników ADAS i danych z chmury w celu przewidywania trudnych warunków drogowych lub korków.

Centra Inżynieryjne Elektroniki ZF w Częstochowie i Łodzi zatrudniają obecnie ponad 880 pracowników. Jako pierwsza, już w 2005 roku, została otwarta lokalizacja w Częstochowie. Kolejna, Łódzka działa od roku 2017. Obie placówki ściśle współpracują ze sobą oraz z innymi jednostkami R&D na świecie w ramach Grupy ZF (m.in. w Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Anglii, Francji, Chinach i Indiach).

Inżynierowie zatrudnieni w Centrach zajmują się projektowaniem, testowaniem i walidacją elektronicznych systemów bezpieczeństwa dla przemysłu samochodowego. Należą do nich pasywne systemy bezpieczeństwa (np. elektroniczny moduł aktywowania poduszki powietrznej czy czujniki przyśpieszenia i ciśnienia), systemy z obszaru ADAS (takie jak detekcja radarowo-wizyjna oraz moduły i komputery sterujące), a także układy kierownicze i hamulcowe (elektryczne wspomaganie kierownicy czy ABS, kontrola trakcjistabilizacji toru jazdy).

ZF