PKP PLK zainwestuje 3,2 mld zł na Lubelszczyźnie
PKP Polskie Koleje Państwowe S.A planują szereg prac w regionie, mających na celu skrócenie komunikacji pomiędzy Lublinem a Warszawą, przy jednoczesnej poprawie komunikacji kolejowej na Lubelszczyźnie, a także usprawnienie transportu towarowego na przejściach granicznych. Jak informuje Spółka: „Największą i szczególnie ważną inwestycją na terenie województwa lubelskiego jest modernizacja trasy Warszawa – Lublin (nr 7). Za prawie 4 mld zł zmieni się standard 170 km linii kolejowej (na Lubelszczyźnie wartość projektu to ok. 2 mld zł). Prace skrócą czas przejazdu między stolicą a Lublinem do ok. 90 minut. Konkurencyjność kolei zwiększy się m.in. dzięki poprawie komfortu obsługi pasażerów na stacjach i przystankach oraz lepszej informacji. Wybudowany będzie nowy przystanek Lublin Zachód. Remont linii nr 30 na odcinku Parczew – Łuków pozwoli wykorzystać ją jako trasę objazdową na czas modernizacji linii nr 7 i wznowić przewozy pasażerskie z Parczewa do Łukowa oraz do Lubartowa i Lublina.
– W Krajowym Programie Kolejowym na inwestycje w województwie lubelskim, tylko na liście podstawowej, przewidziano 8 projektów za ponad 3,2 mld zł. Inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przyczynią się do poprawy standardu podróży w regionie i w połączeniach dalekobieżnych. Dla gospodarki ważne jest usprawnienie przewozów m.in. pociągów towarowych (węglowych) z Kopalni Bogdanka do Elektrowni Połaniec i na wschodniej granicy z Ukrainą i Białorusią – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia będzie finansowana modernizacja i elektryfikacja linii Lublin – Stalowa Wola Rozwadów. Pasażerowie zyskają o ok. 20 minut krótszy czas przejazdu ze stolicy województwa do Rzeszowa. Elektryfikacja poprawi też efektywność przewozów towarowych m.in. z Kopalni Bogdanka do elektrowni Połaniec. Inwestycje PLK to także lepsze podróże na regionalnych i międzyregionalnych trasach. – Przedsięwzięcia realizowane przez PLK pozwolą na dobre skomunikowanie Lublina z Warszawą, a także z Rzeszowem, Kielcami, Olsztynem i Białymstokiem w ramach koncepcji tzw. Magistrali Wschodniej. Wpłynie to na rozwój gospodarczy i atrakcyjność naszego regionu, co przyciągnie nowych inwestorów i turystów – stwierdza Przemysław Czarnek, wojewoda lubelski.
Zarządca infrastruktury planuje także budowę łącznic kolejowych w Rejowcu i Zawadzie. Efektem będzie krótszy o ok. 50 min., czyli prawie o połowę, czas przejazdu między Lublinem a Zamościem ( z ok. 2 h 10min. do 1h 18 min.) m.in. dzięki wyeliminowaniu dwukrotnej zmiany kierunku jazdy. W Zamościu lepszy dostęp do kolei zapewniają nowe przystanki kolejowe. Od 11 grudnia działa przystanek Mokre, wcześniej Zamość Starówka i Zamość Wschód.
Ważny dla regionu i gospodarki projekt towarowy to poprawa obsługi przejść granicznych Dorohusk – Jagodin i Terespol – Brześć. Efektem będzie zwiększenie dostępności kolejowego przejścia granicznego, skrócenie czasu obsługi przesyłek oraz poprawa konkurencyjności kolei w transporcie ładunków przez wschodnią granicę.
Krajowy Program Kolejowy w województwie lubelskim przewiduje tylko na liście podstawowej realizację 8 projektów za ponad 3,2 mld zł. Lista rezerwowa obejmuje 6 pozycji za ponad 800 mln zł. Łącznie to 14 projektów o wartości ponad 4 mld zł.”