PKP Intercity zainwestuje 27 mld zł w tabor i infrastrukturę

Autor:
|

W ramach naszej nowej strategii taborowej do 2030 r. zaplanowaliśmy 27 mld zł na inwestycje, z czego 24 mld w tabor i ok. 3 mld zł w infrastrukturę – powiedział podczas III Kongresu Rozwoju Kolei Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

Oniszczuk podkreślił, że jednym z ciekawszych projektów, którego realizacja rozpocznie się jeszcze w 2023 r. jest uruchomienie przetargu na pociągi dużych prędkości tzw. high-speed rail.

Będą to zespoły trakcyjne, które będą poruszały się z prędkością do 250 km/h. Będzie to nowoczesny i komfortowy tabor dla naszych pasażerów – zaznaczył Oniszczuk. Wiceprezes PKP Intercity wymienił też projekt zakupu 38 piętrowych pociągów typu push-pull oraz 45 lokomotyw.

Jak wyjaśnił, będą to składy, które pozwolą na szybkie i sprawne przewożenie pasażerów na odcinkach aglomeracyjnych.

Do 2030 r. cały tabor spółki stanowić będą nowe lub zmodernizowane do najwyższych standardów wyposażenia składy. Strategia PKP Intercity zakłada, że do 2030 roku zostanie uruchomione dwa razy więcej pociągów niż obecnie. Dzięki inwestycjom w nowoczesne pojazdy spółka chce zapewnić pasażerom wysoki i przewidywalny standard podróżowania, a spójna sieć transportowa zagwarantować stabilną i przejrzystą ofertę.

Kolej będzie atrakcyjna dla wszystkich grup podróżnych, bezpieczna, wygodna i ekologiczna. Będzie też miejscem, w którym można realizować swoje zawodowe plany, rozwijać kompetencje – w przyjaznym, nastawionym na współpracę i innowacje środowisku – czytamy na stronie PKP Intercity.


W perspektywie do 2030 roku PKP Intercity planuje:

  • Zakup 35 i modernizację 54 elektrycznych zespołów trakcyjnych;
  • Zakup 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych (HZT);
  • Zakup 162 (w tym wielosystemowych) i modernizację 87 lokomotyw elektrycznych;
  • Zakup 926 i modernizację blisko 1,5 tysiąca (1489) wagonów;
  • Zakup 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami elektrycznymi wielosystemowymi;
  • Zakup 16 lokomotyw hybrydowych elektryczno-spalinowych o Vmax 160/120 km/h;
  • Zakup 28 nowych lokomotyw manewrowych;
  • Modernizację 13 lokomotyw spalinowych SM42 do wersji dwuagregatowej.

W efekcie wielomiliardowych inwestycji w 2030 roku PKP Intercity będzie dysponować 429 lokomotywami różnego rodzaju (o 11% więcej niż obecnie), 109 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (o 47% więcej niż obecnie), 35 hybrydowymi zespołami trakcyjnymi (obecnie brak), 2466 wagonami (o 18% więcej niż obecnie) oraz 38 siedmiowagonowymi składami typu push-pull (obecnie brak).

Ilustracja: PKP Intercity

Ilustracja: PKP Intercity