Uczniowie łódzkiego technikum wyjadą do Norwegii. Będą uczyć się robotyki od najlepszych
Zaprogramowanie robota, zaprojektowanie wirnika turbiny, zbudowanie drona czy samolotu bezzałogowego – to tylko niektóre z zadań, jakie czekają na uczniów Technikum Automatyki i Robotyki w Łodzi. Uczniowie technikum działającego przy Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, wezmą udział w warsztatach z robotyki mobilnej, medycznej, programowania robotów i urządzeń oraz wyjadą na szkolenia do Norwegii. Będą mieli okazję pracować z najlepszymi specjalistami w dziedzinie automatyki i robotyki w Polsce i Norwegii. Wszystko dzięki współpracy z Politechniką Łódzką, fundacją First Scandinavia i projektowi o nazwie „Automatyka i Robotyka Zawodem Przyszłości” wartemu blisko milion złotych, jaki Technikum zamierza zrealizować w dwa lata.
Technikum Automatyki i Robotyki w Łodzi stworzyło program zajęć dodatkowych doskonalących wiedzę i umiejętności praktyczne uczniów w robotyce i jej wykorzystaniu w różnych dziedzinach życia. Między innymi uczniowie dzięki szkoleniom zobaczą, jak robotyka znajduje zastosowanie w medycynie, przemyśle, energetyce opartej na odnawialnych źródłach energii, czy w rozwoju latających pojazdów autonomicznych.
– Technikum daje nam możliwość udziału w wielu dodatkowych projektach. Dzięki nim możemy zdobyć wiedzę, umiejętności techniczne, nowe znajomości, a przede wszystkim przybliżają nas do pracy w zawodzie, który nas interesuje – mówi Jakub Kadłubaj, uczeń Technikum Automatyki i Robotyki w Łodzi.
Projekt zakłada zajęcia pod okiem specjalistów z Politechniki Łódzkiej, np. w Laboratorium Nauki Programowania i Aplikacji Robotów PŁ, czy Laboratorium Robotyki i Automatyzacji PŁ Instytutu Obrabiarek i Technologii Budowy Maszyn Politechniki Łódzkiej oraz w innych instytutach PŁ. Częścią projektu jest także wymiana doświadczeń z uczelniami wyższymi, szkołami branżowymi i firmami w Norwegii, co jest możliwe dzięki zaangażowaniu fundacji First Scandinavia – znanej na całym świecie organizacji non-profit, która zachęca dzieci i młodzież do większego interesowania się naukami ścisłymi.
– To dla nas wielkie wyróżnienie, że nasz projekt został wybrany spośród wielu i uzyskał blisko milion złotych dofinansowania z Funduszy Norweskich. Chcemy przygotować naszych uczniów jak najlepiej do poruszania się w świecie automatyzacji i robotyzacji, który to coraz bardziej przenika do naszego życia codziennego. W tej dziedzinie praktyka jest najważniejsza, dlatego oprócz zajęć obowiązkowych stwarzamy uczniom jeszcze dodatkowe możliwości rozwoju – mówi Wiesława Zewald, prezes Strefy Edukacji – podmiotu prowadzącego szkołę.
– W projekcie weźmie udział 24 uczniów, 5 nauczycieli naszego technikum i kadra pedagogiczna Politechniki Łódzkiej. Uczestników czeka np. budowa drona, czy wirników turbiny wiatrowej i ich testowanie w tunelu aerodynamicznym. Oczywiście także zajęcia z programowania robotów do różnych zadań. Zobaczymy także, jak wygląda świat robotów w Norwegii. To pozwoli uczniom nawiązać bezcenne kontakty, które być może w niedalekiej przyszłości zaprocentują – dodaje Bartosz Rzętkiewicz, dyrektor Technikum Automatyki i Robotyki w Łodzi. Wymiana doświadczeń zadziała w dwie strony. Kadra naukowa z Norwegii odwiedzi także TAiR i Politechnikę Łódzką. Projekt potrwa dwa lata i zakończy się opracowaniem gotowego do wdrożenia programu szkoleń i warsztatów. Technikum Automatyki i Robotyki w Łodzi udostępni takie opracowanie wszystkim placówkom kształcenia zawodowego w Polsce.
– Na Politechnice Łódzkiej zajmujemy się automatyką i robotyką od wielu lat. Robotyzacja coraz śmielej zagląda w nasze życie. Nie tylko do przemysłu, ale także medycyny, awiacji czy energetyki. Jesteśmy uczelnią wyższą, która z powodzeniem bierze udział w rozwoju technologii i tworzeniu nowych rozwiązań w dziedzinach automatyki i robotyki. Dzięki takim projektom, jak ten zaproponowany przez Technikum Automatyki i Robotyki, możemy dzielić się doświadczeniami nie tylko z młodymi pasjonatami tematu, jakimi są uczniowie technikum, ale także z naukowcami z uczelni i szkół w Norwegii. To będzie dla nas bardzo ciekawa współpraca – mówi Dyrektor Instytutu Obrabiarek i Technologii Budowy Maszyn Politechniki Łódzkiej prof. dr hab. inż. Witold Pawłowski.
– W projekcie opracowanym przez Technikum Automatyki i Robotyki w Łodzi widzimy duży potencjał do łączenia pomysłów i wymiany doświadczeń naukowców z Polski i Norwegii. Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem oferty edukacyjnej Technikum oraz Politechniki Łódzkiej. Niedawno wspólnie z Politechniką Łódzką otworzyliśmy w Łodzi NewtonRoom, który umożliwia naukę przez doświadczenia za pomocą różnorodnych i praktycznych zajęć. Jako organizacja non-profit zachęcająca dzieci i młodzież do nauki poprzez eksperymentowanie z technologiami, nie możemy się doczekać rozpoczęcia projektu i wizyty uczniów Technikum w Norwegii” – mówi Dyrektor Zarządzający FIRST Scandinavia, Stian Elstad.
Technikum Automatyki i Robotyki w Łodzi jest jedyną szkołą średnią w Polsce o takim profilu. Jako jedyna także pozwala na zdobycie tytułu technik automatyki i robotyki. Została założona przez Łódzką Specjalna Strefę Ekonomiczną i jej inwestorów: Delię Cosmetics, Ceramikę Tubądzin i Miele.