Kongres 590: jak wspierać producentów w branży motoryzacyjnej?
Za nami pierwszy dzień Kongresu 590, który odbywa się w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym Województwa Podkarpackiego – G2A Arena w miejscowości Rzeszów-Jasionka. Istotnym wydarzeniem w ich trakcie były z całą pewnością dwa panele dyskusyjne, poświęcone motoryzacji, które zorganizowane zostały przez Polską Grupę Motoryzacyjną. Tematem dyskusji stały się kwestie wyzwań, przed którymi polscy producenci części i komponentów samochodowych. Ma to o tyle znaczenie, że 80% części produkowanych na potrzeby montażu nowych samochodów pochodzi od niezależnych producentów. – Problemem jest to, że polscy producenci, to często rodzinne, małe i średnie przedsiębiorstwa, które nie mają szans na konkurowanie z wielkimi koncernami. Większość produktów wytworzonych w Polsce jest sprzedawana i promowana pod markami zagranicznych producentów lub markami własnymi dystrybutorów. Polskie firmy najczęściej są tylko podwykonawcami, nie mając szans na budowanie własnych marek. To powoduje, że mają ograniczone możliwości własnego rozwoju – mówi Adam Sikorski, moderator paneli dyskusyjnych, Prezes Polskiej Grupy Motoryzacyjnej i jednocześnie Prezes PZL Sędziszów SA.
Krajowe firmy cały czas inwestują w rozwój technologii i linii produkcyjnych, w nowe produkty oraz własne sieci sprzedaży. Dzięki temu bardzo często oferują najwyższą światową jakość, za co są cenione przez swoich klientów. Mają jednak ograniczony dostęp do rynku – zarówno krajowego jak i zagranicznego. Stąd też duża potrzeba rozszerzenia współpracy przez firmy z branży. W związku z tym – jak informują organizatorzy – w trakcie obu debat poruszone zostały m.in. takie zagadnienia: Jak firmy polskie mogą wspierać siebie nawzajem? Jaka mogłaby być rola administracji publicznej i samorządów w rozwoju branży motoryzacyjnej? Jaką rolę powinni odgrywać Narodowi Czempioni oraz motoryzacyjne sieci dystrybucyjne w budowaniu polskich silnych marek części zamiennych? Dlaczego organizatorzy przetargów nie doceniają wysokiej jakości polskich części zamiennych? Jak wspierane przez nasze państwo inwestycje zagraniczne w Polsce mogłyby równocześnie pomagać rodzimym firmom? Jak rozwijać działalność B+R w przemyśle motoryzacyjnym? Jakie są efekty 1. edycji programu INNOMOTO i co warto zmienić w kolejnych? Jakimi jeszcze narzędziami (poza INNOMOTO) NCBiR może wspierać polskie firmy motoryzacyjne?
Polska Grupa Motoryzacyjna, która zorganizowała wydarzenie, jest pierwszym w Polsce stowarzyszeniem zrzeszającym wyłącznie krajowych producentów z branży. Celem jego działalności jest zwiększanie siły przebicia w kontaktach z dystrybutorami i producentami samochodów, i związane z tym faktem tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi polskich przedsiębiorstw przemysłu motoryzacyjnego oraz podniesienie poziomu wiedzy polskiego społeczeństwa, dotyczącej tych przedsiębiorstw.