Elektryczny silnik wysokosprawny z wirnikiem z magnesami trwałymi typu cSP1

|
Źródło informacji: Damel

W Dąbrowie Górniczej wyprodukowano elektryczny silnik wysokosprawny wyposażony w wirnik z magnesami trwałymi typu cSP1. Jak podaje spółka – urządzenie charakteryzuje się wyjątkowymi parametrami użytkowymi w szerokim zakresie pracy, posiada wysoki współczynnik mocy oraz imponującą sprawność na poziomie 98,5%. Firma Damel oferuje silniki z tej rodziny o mocy od 160 do 1600 kW i napięciu od 400 do 6000 V. Nowa generacja silników elektrycznych może stanowić istotny krok naprzód w efektywności i wydajności w różnych sektorach przemysłowych.

Wykorzystanie magnesów trwałych w silniku oznacza efektywne ograniczenie strat, głównie w obszarze wirnika, które w przypadku silników indukcyjnych stanowią około połowy wszystkich strat. W rezultacie dochodzi do obniżenia temperatury pracy silnika, co znacząco wydłuża jego żywotność. Istotnym aspektem tego rozwiązania jest również generowanie mniejszej ilości ciepła, zwłaszcza w zamkniętych przestrzeniach, takich jak kopalnie. To z kolei przekłada się na obniżenie kosztów związanych z koniecznością wietrzenia tych obszarów, co stanowi istotny czynnik ekonomiczny.

„Dzięki zastosowaniu magnesów trwałych w wirniku nasz silnik charakteryzuje się znacznie większą sprawnością od tradycyjnie stosowanych silników indukcyjnych, zwłaszcza pracujących z małą liczbą wyłączeń” – podkreśla Robert Tomaszewski, wiceprezes zarządu spółki Damel i dodaje: „W obliczu rosnących kosztów energii nasz silnik stawia na oszczędność. Zaawansowane technologie pozwalają zmniejszyć zużycie energii, co przekłada się na realne korzyści dla użytkowników. Jest nie tylko superwydajny, ale także łatwy do integracji w różnych branżach, co czyni go wszechstronnym rozwiązaniem o różnych zastosowaniach (pompy, wentylatory, młyny kulowe).”

Szacuje się, że globalnie napędy odpowiadają za aż 70% produkcji energii. Z tego względu istnieje silna potrzeba skoncentrowania się na redukcji zużycia energii przez układy napędowe. Konstrukcja silników, pełniących kluczową rolę jako przetworniki energii elektrycznej na energię mechaniczną, jest ciągle doskonalona, co przekłada się na coraz lepsze parametry eksploatacyjne. To z kolei ma istotne znaczenie dla efektywności energetycznej, stanowiąc ważny krok w kierunku obniżenia globalnego zużycia energii.

Przykładem korzyści płynących z użytkowania nowej generacji silników z wirnikiem z magnesami trwałymi są rezultaty, jakie udało się osiągnąć w Polskiej Grupie Górniczej KWK ROW Ruch Marcel. Roczne oszczędności uzyskane po wprowadzeniu powyższych silników do eksploatacji oszacowano na 160 tys. zł. Z uwagi na ciągle rosnące ceny energii oszczędności płynące z zainstalowania wspomnianego silnika pozostają niedoszacowane.

Jak wyjaśnia dr inż. Artur Polak, dyrektor Działu Rozwoju w Damel – „silniki LSPM – line-start permanent magnet, czyli o rozruchu bezpośrednim, wzbudzane magnesem trwałym, dokonują samodzielnego rozruchu po ich podłączeniu bezpośrednio do sieci i przeznaczone są przede wszystkim do napędzania urządzeń pracujących w reżimie pracy ciągłej”.

silnik elektryczny