Wuzetem podsumowało okres restrukturyzacji firmy
Ostatnie trzy lata (2020-2023) były dla firmy okresem intensywnej restrukturyzacji, dynamicznego rozwoju i ambitnych inwestycji, pod przewodnictwem nowego kierownictwa na czele z Anną Ścieszko-Osińską, prezesem zarządu spółki WUZETEM. Rok ubiegły firma zakończyła z zyskiem wynoszącym prawie 9 mln PLN, przy uwzględnieniu znaczących wydatków inwestycyjnych. W samym 2022 roku produkcja firmy wzrosła o imponujące 71% w porównaniu z poziomem z roku 2019. Ponad połowa produkowanych wyrobów jest eksportowana: 43% trafia na rynek amerykański, a 8% na rynki europejskie.
Jak podkreśla Anna Ścieszko-Osińska – w okresie 2001-2008 nakłady na inwestycje wyniosły nieco ponad 1 mln PLN, natomiast w samym tylko 2022 nasze nakłady inwestycyjne to ponad 4 mln PLN.
Jednym z kluczowych czynników skutecznej transformacji spółki była rozbudowa parku maszynowego oraz rozwój działu B+R, w tym współpracy z takimi uczelniami, jak WAT, Instytut Chemii Fizycznej PAN czy Politechnika Warszawska. Inwestycje infrastrukturalne, pro-innowacyjność i profesjonalne zespoły pozwoliły zdobyć unikalne kompetencje w zakresie inżynierii odwrotnej oraz powlekania metodą DLC (ang. Diamond-Like Carbon) – jest to nanotechnologia pozwalająca pokryć metalowe elementy niezwykle twardą i śliską powłoką, uodparniając je na najtrudniejsze warunki – dużego tarcia lub bardzo wysokich temperatur. Istotnym jest, że firma jest jedną z niewielu firm na świecie zdolną do powlekania w tej technologii – zaznaczają przedstawiciele spółki.
Stany Zjednoczone są głównym kierunkiem eksportowym dla spółki. Firma sprzedaje tam swoje produkty dla sektora kolejowego i regeneracyjnego, co więcej deklaruje zwiększenie udziału produkcji w kolejnych latach, akcentując, że rynek amerykański jest jednym z najbardziej wymagających na świecie.
Do USA w szczególności dostarczamy kluczowe komponenty do napędów lokomotyw, i to w takiej skali i jakości, że w zasadzie jesteśmy głównym dostawcą części. Jest to najbardziej wymagający rynek świata, i WUZETEM ma zdolności produkcyjne oraz technologię, by sprostać takiemu wyzwaniu. Część rynku kolejowego w USA jest de facto uzależniona od naszych dostaw – opowiada Anna Ścieszko-Osińska.
W planach rozwojowych spółki sektor obronny jest szczególnie ważny. Obecnie, firma oferuje regenerację, produkcję i dostawy wtryskiwaczy paliwa do czołgów T-72 i PT-91 oraz bojowych wozów piechoty BWP-1 (na wyposażeniu polskiej armii). Prowadzi też dialog w zakresie dostaw na użytek pojazdów wojskowych m.in. z takich krajów, jak Ukraina, Czechy, Słowacja czy państw bałkańskich. Firma rozwija współpracę z firmami związanymi z produkcją optyki wojskowej i elementów wyposażenia. Ponadto, park maszynowy oraz potencjał produkcyjny spółki pozwala na produkcję nie tylko podzespołów do silników, ale też m.in. elementów broni lub amunicji artyleryjskiej i czołgowej.
Spółka deklaruje gotowość do szerszej współpracy na rzecz obronności, zarówno w ramach Grupy Kapitałowej Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP), jak i w relacji z Polską Grupą Zbrojeniową:
Najważniejszym planem na przyszłość firmy jest inwestycja w nowy zakład produkcyjny. Obecnie firma jest na etapie planowania, aczkolwiek decyzja strategiczna została już podjęta.
Ponad 70 letni WUZETEM jest producentem części do wtryskiwaczy silników wysokoprężnych, z których korzystają na co dzień zakłady regeneracyjne na całym świecie. Firma oferuje rozpylacze do układów wtryskowych silników diesla, które mają zastosowanie w autach takich marek, jak Toyota, Mercedes-Benz czy BMW.