Akumulator LFP, który przy pełnym naładowaniu ma dać zasięg 1000 km samochodom elektrycznym

Autor:
|

Firma Contemporary Amperex Technology (CATL) przedstawiła na targach motoryzacyjnych w Pekinie swój najnowszy produkt: akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy (LFP) . Zakomunikowała, że w procesie produkcji katody zastosowała specjalną technologię „gradacji granulatu”. Zoptymalizowała rozmieszczenie każdej cząsteczki katody i zwiększyła jej gęstość energii.

Po stronie anody producent wykorzystał specjalny materiał 3D o strukturze plastra miodu, po to by zwiększyć powierzchnię i gęstość energii. Materiał o strukturze plastra miodu został również zaprojektowany tak, aby moderować rozszerzanie się anod podczas ładowania lub rozładowywania, zapewniając stabilność.

Obudowa baterii LFP, która składa się z pojedynczego bloku, została dostosowana do struktury ogniw. Umożliwiło to inżynierom CATL zmieszczenie większej pojemności w obudowie.

Czytaj więcej: Projektowanie, symulacje i analizy pakietów bateryjnych

Firma podała do wiadomości, że grawimetryczna gęstość energii ich nowego produktu wynosi 205 Wh na kg. Dla porównania, obecne akumulatory LFP osiągają ok. 190 Wh na kg.

Chińczycy podali w komunikacie, że wystarczy tylko 10 min ładowania do przejechania 600 km. Oznacza to, że co sekundę do akumulatora ładowałby się 1 km zasięgu. Pełne naładowanie dla zasięgu 1000 km można hipotetycznie osiągnąć w 16,6 minuty. Więcej informacji niestety nie ma w przestrzeni publicznej na tą chwilę. Jaką moc miała ładowarka do tej baterii? tego firma nie podała.

Jak podaje CATL: zastosowano szereg technologii, takich jak anody i katody pokryte różnymi powłokami w celu zwiększenia przewodności. Wewnętrzny system zarządzania baterią wykorzystuje również sztuczną inteligencję do przewidywania wpływu ładowania wysokim prądem na poziomie ogniwa.

ladowanie samochodu elektrycznego