Systemy monitorowania wnętrza pojazdu tworzone są w Krakowie

|
Źródło informacji: Aptiv

Wiele uwagi związanej z poprawą bezpieczeństwa pojazdu kierowanej jest na kwestie dotyczące tego co dzieje się na zewnątrz. Rozmawiając dziś o bezpieczeństwie, często mamy na myśli wsparcie kierowców w uniknięciu kolizji dzięki sztucznej inteligencji, która interpretuje sygnały z radarów, kamer i innych czujników, skanujących otaczające środowisko.

Ale to, co dzieje się wewnątrz pojazdu, jest tak samo ważne jak to, co na zewnątrz, a potencjał innowacji w zakresie bezpieczeństwa – dzięki czujnikom wnętrza – jest ogromny. W oczekiwaniu na nadchodzące przepisy dotyczące wykrywania i monitorowania stanu kierowcy, producenci OEM zaczęli montować kamery wewnątrz pojazdu, ale takie posunięcia to tak naprawdę dopiero początek. Pojawienie się czujników wewnętrznych otwiera wiele interesujących i nowych możliwości poprawy bezpieczeństwa, komfortu i wygody kierowcy i pasażerów, jednocześnie pomagając obniżyć koszty.

W Centrum Technicznym Aptiv w Krakowie inżynierowie pomagają wspierać rozwój najnowszych rozwiązań w zakresie monitorowania wnętrza pojazdu. Są częścią międzynarodowego zespołu pracującego nad systemami monitorowania dla kierowcy, pasażerów i wnętrza pojazdu.

„Krakowscy inżynierowie pracują nad całym cyklem rozwoju projektu, począwszy od fazy koncepcyjnej, poprzez implementację algorytmów oprogramowania, aż po ostateczną walidację systemu w naszych laboratoriach i pojazdach” – mówi Dariusz Mruk, dyrektor Centrum Technicznego Aptiv w Krakowie.

Systemy monitorowania wnętrza pojazdu stanowią okazję dla producentów OEM do dostarczania funkcji, które zrobią wrażenie na ich klientach i zapewnią przewagę konkurencyjną. Dzięki nim producenci będą mogli zaoferować kierowcom i pasażerom możliwość kontrolowania niektórych funkcji pojazdu za pomocą multimodalnego interfejsu człowieka-maszyny, w tym rozpoznawania wzroku i gestów.

Aptiv opracowuje systemy, które spełniają wszystkie wymagania klientów i normy bezpieczeństwa, takie jak Euro NCAP, a specjaliści od testów i walidacji, zapewniają, że każda funkcjonalność jest w pełni poprawnie zaimplementowana i gotowa aby zostać dostarczona do klienta.

„Dedykowany zespół czuwa nad rozwojem hardware’u zapewniającego wystarczającą moc obliczeniową do implementacji nowych funkcji” – wyjaśnia Dariusz Mruk. „Nasi eksperci od optyki wspierają rozwój oraz wdrożenie nowoczesnych kamer o szerokim polu widzenia pozwalających na pokrycie jak największej części pojazdu, z jednoczesnym zapewnieniem walorów estetycznych”. – dodaje.

Wszystko to stanowi podstawę kompleksowej platformy monitorowania wnętrza, zintegrowanej z większym systemem obsługi użytkownika w pojeździe. Odpowiednia platforma będzie się skalować — od podstawowych funkcji zapewniających bezpieczeństwo i spełniających przepisy, przez funkcje premium, które rozpoznają pasażerów i odpowiednio dostosowują wrażenia, po funkcje niezbędne do wzniesienia zautomatyzowanej jazdy na wyższy poziom.