Autoelektrosan: nowy pomysł na autobus elektryczny Autosanu

Źródło informacji: Autosan

W założeniach przedsięwzięcia było stworzenie autobusu, w którym napęd, baterie oraz urządzenia peryferyjne zostały przeniesione do specjalnie wydzielonego tylnego przedziału.

W wyniku tego, tylna część autobusu pełni rolę pchającej jednostki pojazdu, która może być wykorzystana jako napęd dla odpowiednio zaprojektowanej części pasażerskiej autobusu.

Autobus o długości 12 metrów wyposażony został w oddzielony zespół napędowy, który znajduje się w części odizolowanej ścianą oraz dedykowanym mechanizmem przegubowym.

Jego główne cechy to między innymi istotnie zwiększona pojemność użyteczna baterii, umieszczenie baterii oraz układu napędowego w tylnym przedziale, skrętna oś środkowa dla zmniejszenia promienia skrętu, możliwość rozbudowy o zasilanie urządzeń zewnętrznych oraz wymianę baterii.

Zwiększona pojemność magazynu energii w porównaniu z typowymi, elektrycznymi autobusami miejskimi ma umożliwiać realizację dłuższych tras podmiejskich oraz międzymiastowych.

Nietypowy autobus został zaprojektowany i wyprodukowany przez konsorcjum HSW SA Oddział Autosan w Sanoku oraz Sieć Badawczą Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji w ramach projektu o nazwie „Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym”.

Pojazd o nazwie AUTOELEKTROSAN, obecnie przechodzi serię badań prowadzonych przez Sieć Badawczą Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji.

Fot. Autosan

Fot. Autosan