Naukowcy z Politechniki Krakowskiej przystosowali silnik spalinowy do zasilania wodorem
Tematyka związana z silnikami, które napędzane są wodorem jest obecna na uczelni ponad 40 lat. Tłokowy silnik spalinowy zasilany wodorem zostanie publicznie zaprezentowany 29 stycznia na Wydziale Mechanicznym.
Rozwiązanie tworzył zespół naukowców z Katedry Pojazdów Samochodowych Politechniki Krakowskiej pod kierunkiem prof. Marka Brzeżańskiego.
Prezentacja ma rozpocząć się o godz. 11.30 w sali audytoryjnej (G18) budynku G Wydziału Mechanicznego PK od mini-wykładu prof. Brzeżańskiego na temat zastosowania wodoru jako paliwa przyszłości w motoryzacji oraz prac, które w tym obszarze prowadzą naukowcy z krakowskiej uczelni.
Po wykładzie odbędzie się pokaz działania silnika.
Więcej przeczytacie w komunikacie, który jest załączony na stronie uczelni.
Silnik wodorowy – rozwiązanie rozwijane od lat na Politechnice Krakowskiej
Jak opowiada prof. Marek Brzeziński, ich uczelnia dysponuje ogromnym doświadczeniem w badaniach, które mają na celu zastosowanie wodoru jako paliwa w silnikach spalinowych.
W ramach programu „Wykorzystanie odpadowego wodoru do celów energetycznych”, realizowanego w ramach POIG w latach 2012-2018 Politechnika Krakowska opracowała 3 silniki przemysłowe, które były zasilane odpadowym wodorem z przemysłu chemicznego. W okresie pięciu lat uczelnia przeprowadzała badania eksploatacyjne tych silników.
Obecnie te przemysłowe silniki wodorowe są wykorzystywane w praktyce i przeznaczone do współpracy z generatorami prądu – możemy przeczytać na stronie gazetakrakowska.pl
Wydział Mechaniczny krakowskiej uczelni utrzymuje także bliską współpracę z firmą Toyota. W Berlnie – naukowcy z tego wydziału brali udział w badaniach drogowych (w roku 2018) i eksploatacyjnych (w 2022 roku) samochodu Toyota Mirai, który był wyposażony w ogniwa paliwowe zasilane wodorem.
Prace rozwojowe nad wtryskowym układem zasilania wodorem dla tłokowych silników spalinowych prowadzone przez Katedrę Pojazdów Samochodowych Politechniki Krakowskiej mają na celu opracowanie nowego rozwiązania, które pozwoli na poprawę efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji spalin tych silników.
W tradycyjnych silnikach spalinowych, w których paliwem jest benzyna lub olej napędowy, mieszanka paliwowo-powietrzna jest przygotowywana w komorze spalania. W silnikach zasilanych wodorem mieszanka ta jest przygotowywana w osobnym zbiorniku, a następnie podawana do cylindra za pomocą wtryskiwacza. Takie rozwiązanie pozwala na bardziej precyzyjne dawkowanie wodoru, co może przełożyć się na poprawę sprawności silnika i zmniejszenie emisji szkodliwych substancji.
Prace nad wtryskowym układem zasilania wodorem dla tłokowych silników spalinowych prowadzone są w ramach projektu „Adaptacja nowoczesnego silnika o zapłonie samoczynnym do zasilania wodorem„. Projekt realizowany jest we współpracy z firmą Horus-Energia. Naukowcy poddali adaptacji do zasilania wodorem 5-cylindrowy, przemysłowy silnik od Scania.
Aktualizacja 9 luty 2024: link do wykładu prof. Marka Brzeżańskiego: https://polskiprzemysl.com.pl/przemysl-energetyczny/silnik-wodorowy/
Więcej w temacie wodoru i wykorzystania go w przyszłości znajdziecie w naszym artykule pt. Gospodarka wodorowa, czyli wodór jako nośnik energii przyszłości. Zapraszamy do lektury.