Autor:
|

Od 1 sierpnia 2019 r. częścią sieci DHL jest nowy węzeł transportu lotniczego na lotnisku Kolonia-Bonn. Zapewnia on powierzchnię magazynową 12 000 m2 i ma zdolność sortowania 10 000 paczek na godzinę. Sortownik główny o długości 400 metrów i sortownik ulotkowy o długości 200 metrów sortują paczki różnych rozmiarów – 24 godziny na dobę, sześć dni w tygodniu. Do tego dochodzą przenośniki o łącznej długości 2,5 km, o prędkości taśmy do 2 m/s i przyspieszeniu do 5 m/s2.

DHL bierze na siebie odpowiedzialność za dawanie dobrego przykładu w zakresie zrównoważonego rozwoju i intensywnie inwestuje w przyjazne dla środowiska rozwiązania logistyczne. W 2050 roku DHL chce być bezemisyjny. „Budynek w Kolonii/Bonn jest neutralny pod względem emisji CO2 i wyposażony w najnowsze technologie, takie jak zbiornik na lód do ogrzewania i chłodzenia. W przypadku silników przenośników taśmowych głównym wymogiem była również efektywność energetyczna oraz krótkie okresy międzyobsługowe. NORD był w stanie nam to dostarczyć i dlatego jesteśmy bardzo zadowoleni z silników NORD. ” – podkreśla Jörg Balmes. starszy kierownik techniczny MHS w DHL Airways GmbH.

Łącznie 800 systemów napędowych LogiDrive i  268 samodzielnych silników NORD jest wykorzystywanych w różnych zastosowaniach w budynku DHL, zapewniając energooszczędną, bezpieczną i płynną pracę. Jednostki napędowe LogiDrive charakteryzują się wysoką sprawnością, krótkimi czasami ramp (do 5 m/s2), kompaktową konstrukcją, minimalnymi wymaganiami konserwacyjnymi i długą żywotnością.

Czym jest LogiDrive?

To energooszczędny, łatwy w obsłudze i znormalizowany system modułowy składający się z silnika, przekładni i przetwornicy częstotliwości. Został on dostosowany  i zoptymalizowany przez ekspertów intralogistyki NORD w ścisłej współpracy z integratorem i jego dostawcami. W przypadku centrum logistycznego na lotnisku Kolonia-Bonn wybrano połączenie silnika synchronicznego z magnesami trwałymi IE4 (moc znamionowa od 1,1 do 5,5 kW), dwustopniowej przekładni stożkowej lub przekładni walcowej oraz przetwornicy częstotliwości NORDAC LINK, która jest zainstalowana w pobliżu silnika. Wariant wykorzystujący przekładnię walcową jest stosowany do zastosowań łączących, które wymagają szczególnie wysokiej dynamiki i prędkości.

Dzięki technologii plug-and-play systemy LogiDrive są niezwykle łatwe w serwisowaniu i instalacji. Cały system ma budowę modułową, dzięki czemu wszystkie elementy techniki napędowej mogą być indywidualnie serwisowane. Minimalizuje to  koszty konserwacji i napraw. Kompaktowa konstrukcja układu napędowego LogiDrive oszczędza miejsce i jest lekka dzięki aluminiowej obudowie. Dzięki indywidualnej optymalizacji układu łożysk wału silnika można zmniejszyć emisję hałasu, zapewniając wystarczająco cichą pracę. Ze względu na konstrukcję silnika i działanie przetwornicy częstotliwości, ten sam wariant silnika może być powszechnie stosowany na całym świecie.

Zastosowane silniki są zaprojektowane dla maksymalnych obciążeń 35 kg/m – standard w dziedzinie poczty i paczek. Ponieważ jednak większość paczek jest lżejsza, napędy pracują głównie w zakresie częściowego obciążenia. W tym przypadku rozwiązanie systemowe LogiDrive wykorzystuje jedną ze swoich szczególnych zalet: dzięki technologii PMSM (Permanent Magnet Synchronous Motor) silniki charakteryzują się wysoką sprawnością w szerokim zakresie prędkości i momentu obrotowego, a tym samym oferują optymalną wydajność zużycia energii nawet w zakresie częściowego obciążenia i częściowej prędkości obrotowej – wyraźna przewaga nad konwencjonalną technologią asynchroniczną.

W połączeniu z 300% obciążalnością silników IE4, która optymalnie pokrywa obciążenia szczytowe, można zastosować jeden rozmiar silnika zamiast różnych rozmiarów silników. W zależności od wymagań eksploatacyjnych falownik obsługuje go z różnymi częstotliwościami. Skutkuje to redukcją wariantów z dodatkowymi korzyściami przestrzennymi i kosztowymi.

Redukcja wariantów przynosi operatorowi korzyści dzięki zoptymalizowanej pracy jego systemu i znacznym oszczędnościom kosztów w zakresie administracji, serwisu i magazynowania części zamiennych w całym okresie eksploatacji napędów. W rezultacie całkowity koszt posiadania (TCO) pozostaje niski. Dla DHL niezbędna była również minimalizacja wariantów napędu, a tym samym związane z tym usprawnienie procesów magazynowania i serwisowania. Udało się zredukować 27 używanych wariantów do 10. Dzięki temu naprawy i konserwacja są znacznie łatwiejsze.

Funkcjonowanie centrów dystrybucji paczek jest energochłonne. Wysokowydajne systemy napędowe znacznie zmniejszają zużycie energii, a tym samym emisję CO2. W ten sposób zdecydowanie przyczyniają się do większego zrównoważonego rozwoju i ochrony klimatu w logistyce.