Wybór samochodu dostawczego dla małej firmy – poradnik dla przedsiębiorców

Wybór samochodu dostawczego dla małej firmy – poradnik dla przedsiębiorców

17/04/2024
Artykuł promocyjny
Autor:
|

W Polsce nie brakuje małych firm o zróżnicowanym charakterze prowadzonej działalności. Często warunkiem świadczenia wielu usług jest posiadanie samochodu dostawczego. Czym kierować się przy wyborze samochodu użytkowego dla małej firmy?

Wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej kierują się identycznymi kryteriami przy kategoryzowaniu firm do sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Mikroprzedsiębiorstwa mogą zatrudniać maksymalnie 9 pracowników. Z kolei w małych firmach może pracować do 49 osób, natomiast w średnich przedsiębiorstwach nie więcej niż 249 pracowników.

Należy pamiętać, że do liczby zatrudnionych nie zaliczamy praktykantów i stażystów oraz osób przebywających na urlopach wychowawczych lub macierzyńskich. Kolejnym kryterium są roczne obroty – w przypadku mikroprzedsiębiorstw nie mogą one przekraczać 2 milionów euro, w małych firmach 10 milionów euro, zaś w średnich, całkowity bilans roczny musi zamknąć się w kwocie 43 mln euro.

Sektor MŚP w Polsce – co mówią statystyki?

Według raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w 2023 roku było w Polsce 2,36 mln przedsiębiorstw, czyli o 4,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Aż 99,8 proc. z nich należało do sektora MŚP. Mikroprzedsiębiorstwa stanowiły aż 97,2 proc. wszystkich firm w Polsce, małe przedsiębiorstwa 2,1 proc., średnie 0,6 proc., natomiast pozostałe 0,2 proc. to duże firmy.

Ponad połowa firm skupia się na działalności usługowej (53,9 proc.), 20,9 proc. na działalności handlowej, 15,6 proc. działa w branży budowlanej, zaś pozostałe 9,6 proc. w przemysłowej. Na potrzeby artykułu skupimy się na mikroprzedsiębiorstwach i małych firmach.

Jak często wymienia się samochody dostawcze w firmach?

Podobnie jak średnie i duże firmy, także mikroprzedsiębiorstwa i małe firmy zazwyczaj posiadają floty samochodów. Co jakiś czas przychodzi moment na jej wymianę. Wielu przedsiębiorców wymienia swoje samochody wraz z zakończeniem leasingu.

Ponad 36 proc. klientów Superauto.pl w 2023 roku wybrało leasing samochodu dostawczego na okres 60 miesięcy. Ponad 28 proc. zdecydowało się na okres leasingu wynoszący 36 miesięcy, 15 proc. postawiło na leasing trwający 48 miesięcy, zaś 24-miesięczny leasing wybrało 11 proc. klientów z tego sektora.

Jakie czynniki wpływają na wybór samochodu dostawczego?

Oczywiście z racji na wielkość i możliwości finansowe, floty pojazdów w mikro- i małych firmach nie są tak liczne, jak w pozostałych sektorach MŚP czy w dużych przedsiębiorstwach. O ich kształcie decyduje charakter działalności danej firmy, który określa jej potrzeby odnośnie samochodu dostawczego.

„Każdy przedsiębiorca ma określony profil swojej działalności, który wpływa na to, jaki samochód potrzebuje do pracy. Przykładowo w sezonie wiosenno-jesiennym, gdy prowadzone są prace budowlane, szczególną popularnością cieszą się pojazdy w zabudowie brygadowej – pięcio lub siedmioosobowe, które transportują pracowników. Naszym klientom oferujemy pojazdy dostawcze w różnych opcjach zabudowy, wielkości i ładowności. Mam tutaj na myśli furgony, pojazdy w zabudowie brygadowej, skrzynie otwarte, plandeki czy kontenery. W naszej ofercie klienci znajdą również autolawety oraz izotermy. Dla osób prowadzących firmę bardzo istotne jest to, aby samochód dostawczy oferował odpowiednią przestrzeń ładunkową, a także ładowność. W tej kategorii na naszej platformie sprzedażowej największą popularnością cieszy się Fiata Ducato i Renault Mastera w wersji L3H2 i L4H2. Natomiast klienci, którzy zwracają uwagę na wytrzymałość i moc silnika, najczęściej wybierają samochody marki IVECO z trzylitrowym silnikiem i wzmocnionym zawieszeniem. Pomimo że samochód dostawczy jest narzędziem pracy, to osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą doceniają komfortowe warunki podróży, zwłaszcza jeśli kierowca spędza w samochodzie dużo czasu. Tutaj niewątpliwym faworytem pozostaje marka Ford, a dokładnie model Transit Custom, który poza doskonałym komfortem jazdy wyróżnia się również dużą przestrzenią ładunkową”, komentuje Łukasz Dobija, dyrektor Zespołu Sprzedaży Samochodów Użytkowych w Superauto.pl.

Charakter prowadzonej działalności, a wybór samochodu dostawczego dla małej firmy

Nie da się wskazać idealnego samochodu dla małej firmy, gdyż każda ma inny profil działalności. Przykładowo hydraulik lub elektryk nie potrzebuje dużej paki, tylko kompaktowego i przystępnego cenowo samochodu, którym zwinnie będzie poruszał się po ciasnych miejskich uliczkach i dotrze sprawnie do klientów. Dla takich osób dobrym wyborem będzie kompaktowy furgon jak np. Fiat Doblo Van.

Z kolei dla branży gastronomicznej lub spożywczej, gdzie często przewożona jest żywność i większe lub dłuższe gabaryty, dobrym wyborem będzie średniej wielkości furgon jak np. Ford Transit Custom. Firmy przeprowadzkowe oraz budowlane potrzebują natomiast pakownych samochodów, wybiorą duże dostawczaki takie, jak Fiat Ducato czy Renault Master. Oferują one sporo wersji do wyboru i możliwość adaptacji pod konkretne potrzeby. Przykładowo firma przeprowadzkowa wybierze furgon lub kontener, zaś budowlana brygadówkę lub skrzynię otwartą. Z kolei, dla firmy świadczących usługi transportowe, które każdego dnia pokonują długie trasy, dobrze sprawdzi się minibus jak np. Renault Trafic.

Samochód dostawczy dla małej firmy – przykłady modeli

Prezentujemy pokrótce przykładowe modele samochodów dostawczych dopasowanych do potrzeb mikro- i małych przedsiębiorstw, o których mowa we wcześniejszym akapicie.

Fiat Doblo Van

Fiat Doblo Van w obecnym wydaniu zadebiutował latem 2022 roku, a już jesienią 2023 r. doczekał się dość obszernego liftingu. W ramach niego zyskał bogatsze wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, odświeżony pas przedni z reflektorami ecoLED oraz nowy system multimedialny z 10-calowym dotykowym ekranem i bezprzewodowymi funkcjami Apple CarPlay i AndroidAuto. Pojawił się też nowy system Magic Mirror, który jest wyposażony w nowe cyfrowe lusterko wsteczne. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu dwóch kamer – jednej umieszczonej pod prawym lusterkiem bocznym, a drugiej nad tylnymi drzwiami. Kierowca może przełączać się między trzema różnymi widokami otoczenia pojazdu, dzięki czemu znacznie łatwiej mu bezpiecznie manewrować w zatłoczonych miejscach. Doblo Van jest bliźniaczą konstrukcją Peugeota Partnera, Toyoty Proace City, Citroena Berlingo oraz Opla Combo.

Fiat Doblo Van występuje w wersji krótkiej L1 oraz długiej L2, a także jako brygadowy L2. Poniżej prezentujemy kluczowe parametry techniczne Fiata Doblo Van w wersjach L1 i L2:

fiat doblo van 1

Fiat Doblo Van występuje z silnikiem benzynowym 1.2 PureTech o mocy 110 KM oraz z 1.5-litrowym dieslem BlueHDI o mocach 102 oraz 130 KM. Napęd trafia na przód za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub 8-stopniowej automatycznej (tylko w 130-konnym dieslu). Dostępna jest też odmiana elektryczna o mocy 136 KM i maksymalnym momencie obrotowym 270 Nm. Posiada ona baterie o pojemności 50 kWh i oferuje do 330 km zasięgu w trybie mieszanym.

Fiat Doblo Van startuje z pułapu 95 294 zł netto za odmianę L1 z silnikiem benzynowym 1.2 PureTech i skrzynią manualną. Na witrynie Superauto.pl ceny Fiata Doblo Van startują już od 79 999 zł netto.

Superauto.pl oferuje szeroką gamę Fiatów Doblo Van w różnych wersjach nadwoziowych i silnikowych. Do atutów oferty należą atrakcyjne warunki finansowania w formie leasingu lub kredytu, dostępność wielu ofert od ręki oraz sięgające nawet 25 proc. rabaty względem ceny katalogowej.

Ford Transit Custom

II generacja Forda Transita Custom zadebiutowała w 2022 r. a do produkcji trafiła w 2023 r. Samochód jest zupełnie nową konstrukcją i powstał we współpracy z Volkswagenem (nowy T7 Transporter będzie bliźniaczą konstrukcją). Wizualnie samochód upodobnił się do nowszych modeli marki, zwłaszcza z przodu, zaś w kabinie znajdziemy już w standardzie 13-calowy dotykowy ekran systemu Ford SYNC 4 z bezprzewodową łącznością z Apple CarPlay i AndroidAuto. Ponadto w standardzie możemy liczyć na czujniki parkowania z przodu i z tyłu, reflektory LED, oświetlenie LED przestrzeni bagażowej, kamerę cofania, automatyczną klimatyzację oraz podgrzewaną przednią szybę.

Samochód występuje jako VAN w wersjach L1 i L2 oraz w odmianie brygadowej L1 i L2. Poniżej przedstawiamy kluczowe parametry techniczne dla wersji VAN L1 i L2:

ford transit custom

Ford Transit Custom występuje z 2-litrowym dieslem o mocach od 110, 136, 150 oraz 170 KM, a także w odmianie hybrydowej plug-in opartej na 2.5-litrowej jednostce benzynowej, rozwijającej łącznie 232 KM. W wersjach z dieslem napęd trafia na przednią lub obie osie za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub 8-stopniowej automatycznej, natomiast w odmianie PHEV napędzane są przednie koła za pośrednictwem przekładni eCVT. Zasięg na prądzie wynosi 54 km, a baterie mają 11,8 kWh pojemności netto. Jest to jeden z nielicznych dostawczaków na rynku dostępny w wersji hybrydowej plug-in.

Ford Transit Custom L1 ze 110-konnym dieslem, napędem FWD i skrzynią manualną kosztuje w wersji L1 od 142 010 zł netto. Superauto.pl oferuje nowego Transita Custom już od 130 999 zł netto.

W ramach oferty Superauto.pl znajduje się aż kilkadziesiąt fabrycznie nowych Transitów Custom w różnych wersjach nadwoziowych i silnikowych. Nabywca otrzyma elastyczne finansowanie w formie leasingu lub kredytu, ponadto wiele aut jest dostępnych od ręki i objętych rabatami przekraczającymi 20 proc.

Renault Master

III generację Mastera znamy od 2010 roku. Samochód jest ceniony za bardzo dobre właściwości przewozowe, szeroki wybór wersji oraz dobry stosunek ceny do jakości i możliwości. Ostatni lifting miał miejsce w 2019 r., kiedy to upodobniono Mastera do innych modeli, wprowadzając nowy pas i modyfikując wnętrze, zaś na wyposażeniu pojawił się system aktywnego przeciwdziałania bocznym podmuchom wiatru. Przy okazji dodano też wariant 4×4. Wersja o DMC do 3,5 tony oferowana jest z napędem FWD lub RWD (z ogumieniem pojedynczym lub bliźniaczym), zaś wersja o DMC do 4,5 t ma napęd na tylną oś i ogumienie podwójne.

Renault Master oferuje aż 4 długości nadwozia (od 5075 do 6875 mm), 3 wersje wysokości (2307-2808 mm) oraz 4 rozstawy osi (3182-4332 mm). W zależności od wersji Master oferuje od 8 do nawet 17 m3 objętości przestrzeni ładunkowej, pozwala na przewożenie ładunków o długości do 4383 mm, zaś maksymalna ładowność sięga nawet 1973 kg.

Pod maską znajdziemy 2.3-litrowego diesla o mocach od 110 do 180 KM, napęd trafia na przód, tył lub obie osie za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej. Dostępna jest też elektryczna odmiana E-Tech electric o mocy 77 KM i momencie obrotowym 225 Nm. Posiada ona baterie o pojemności 52 kWh i oferuje do 204 km zasięgu w trybie mieszanym.

Renault Master Furgon L1H1 FWD w wersji o DMC do 2,8 t i silnikiem 2.3 dCi 110 kosztuje od 124 500 zł netto. Na stronie Superauto.pl ceny nowego Mastera zaczynają się od 107 299 zł netto.

W ofercie Superauto.pl można dostać aż kilkadziesiąt fabrycznie nowych Masterów w różnych wersjach nadwoziowych i silnikowych oraz z różnymi typami zabudowy. Przedsiębiorca może liczyć na elastyczne finansowanie w formie leasingu lub kredytu, dostępność od ręki oraz sięgające blisko 30 proc. rabaty.

Fiat Ducato

Fiata Ducato w obecnym wcieleniu znamy już od 2006 roku i w tym czasie doczekał się aż 4 liftingów, z czego ostatni miał miejsce jesienią 2023 roku. Ducato jest bliźniaczą konstrukcją Citroena Jumpera, Peugeota Boxera, Rama ProMaster oraz Opla Movano III generacji (od 2021 r.) i Toyoty Proace Max (od 2023 r.). Przy okazji ostatniego liftingu wprowadzono nową generację silników i nową 8-stopniową przekładnią automatyczną, nowocześniejszy system multimedialny z 10-calowym dotykowym ekranem i bezprzewodową łącznością z Apple CarPlay i AndroidAuto, a także wzbogacono wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy.

Pojawił się m.in. system jazdy półautonomicznej poziomu 2 z aktywnym tempomatem z funkcją Stop&Go, asystentem jazdy w korku czy układem Lane Centering. Ducato oferuje wiele wersji nadwoziowych do wyboru, przekonuje pakownością, a przy tym stanowi świetną bazę do różnego rodzaju zabudów specjalistycznych.Ducato występuje w wersjach o DMC od 3 do 4,25 t (eDucato).

Poniżej prezentujemy kluczowe parametry techniczne Fiata Ducato:

fiat ducato

Fiat Ducato występuje z 2.2-litrowym dieslem o mocach 120, 140 i 180 KM. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub 8-stopniowej automatycznej (dostępna jako opcja w wariantach 140 i 180-konnych).

Fiat Ducato L2H1 ze 120-konnym dieslem i DMC do 3 ton kosztuje od 127 600 zł netto. Na Superauto.pl Ducato można dostać Ducato już za 103 699 zł netto.

Na witrynie Superauto.pl  można dostać nawet kilkadziesiąt fabrycznie nowych Fiatów Ducato w różnych wersjach silnikowych i nadwoziowych oraz w różnych typach zabudowy. W ramach oferty można liczyć na przystępne warunki finansowania w postaci leasingu lub kredytu, dostępność od ręki oraz na sięgające nawet 20 proc. rabaty.

Renault Trafic

Renault Trafica w aktualnym wydaniu znamy od 2014 roku, zaś obecnie oferowana jest odmiana po drugim liftingu z 2021 r., kiedy to zmieniono przedni pas i wnętrze oraz wzbogacono wyposażenie m.in. o reflektory LED. Na liście opcji znajdziemy m.in. 8-calowy dotykowy ekran systemu infotainment z Apple CarPlay i AndroidAuto, podgrzewane fotele, skórzaną tapicerkę, kamerę cofania czy nawigację.

Poniżej prezentujemy kluczowe parametry techniczne Trafica:

Renault Trafic

Pod maską znajdziemy 2-litrowego diesla o mocach 110, 130, 150 oraz 170 KM. Napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub 6-stopniowej automatycznej EDC (dostępna w wersjach o mocy 150 i 170 KM).

Renault Trafic w wersji L1 ze 110-konnym dieslem kosztuje od 169 650 zł brutto, zaś w L2 172 850 zł. Na Superauto.pl Trafic Kombi startuje od 134 099 zł netto (164 940 zł brutto).

W ramach oferty Superauto.pl można znaleźć nawet kilkanaście fabrycznie nowych Traficów Kombi w różnych wersjach wyposażeniowych i silnikowych. Do atutów oferty należą elastyczne finansowanie w formie leasingu lub kredytu, dostępność od ręki oraz sięgające ponad 20 proc. rabaty.

Podsumowanie

Podsumowując, nie ma złotego środka, jeśli chodzi o wybór samochodu dostawczego dla małej firmy. Przede wszystkim należy poważnie rozważyć wszystkie potrzeby, do czego dany samochód ma być przeznaczony, a następnie porównać ofertę, gdyż rynek aut dostawczych jest naprawdę różnorodny i każdy znajdzie coś dla siebie. Jako że w Polsce dominują mikroprzedsiębiorstwa, istotnym czynnikiem będą aspekty ekonomiczne.

Auto ma przede wszystkim służyć i zarabiać na siebie, a zatem jego zakup musi być dobrze przemyślany, i przede wszystkim musi ono spełniać potrzeby danego przedsiębiorstwa.

Do zakupu nowego samochodu dostawczego zachęcają także spore rabaty, bogate wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa i generalnie fakt, iż są one przyjemniejsze i łatwiejsze w eksploatacji na co dzień.