PGNiG wdraża rozwiązania blockchain
Polska firma technologiczna Billon we współpracy z Microsoft rozpoczęła pracę nad możliwością wykorzystania technologii blockchain w PGNiG. Zakres współpracy może objąć zarówno stworzenie platformy obsługi klienta indywidualnego, platformy do handlu gazem i energią, jak również płatności w systemach elektromobilności.
Rozwiązania oparte na blockchainie firmy Billon mogą pozwolić PGNiG obniżyć koszty obsługi klienta, spełnić wymogi prawne związane z wymogiem przekazywania informacji w niezmienionej formie i ochroną danych osobowych oraz zwiększyć bezpieczeństwo przechowywania danych w formie elektronicznej.
Platforma obsługi klienta indywidualnego może przechowywać ważne dokumenty takie, jak cenniki, faktury, regulaminy, czy umowy z klientami. Technologia pozwala na zautomatyzowanie procesu.
Platforma handlu gazem i energią ma być oparta na tzw. inteligentnych umowach. Gdy tylko warunki umowy będą spełnione, zostanie ona automatycznie wykonana, minimalizując ryzyko błędu i manipulacji. W tym wypadku, gdy podmiot zajmujący się obrotem gazu zakupi i otrzyma od PGNiG zawartą w umowie ilość surowca, fakt przesłania gazu zostanie automatycznie sczytany z odpowiednich czujników i zapisany elektronicznie na blockchainie.
PGNiG jest liderem w branży, dlatego musimy trzymać rękę na pulsie jeśli chodzi o innowacyjne rozwiązania. Chcemy rozpoznać aktualne kierunki rozwoju technologii blockchain i być zorientowani jak te innowacyjne rozwiązania mogą wpłynąć na udoskonalenie naszej oferty – mówi Łukasz Kroplewski, Wiceprezes Zarządu PGNiG SA ds. Rozwoju
System płatności w rozwiązaniach do obsługi klienta oraz elektromobilności może stosować zapisany w blockchainie Billon pieniądz cyfrowy. Są to polskie złotówki emitowane w sposób elektroniczny na podstawie zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego i w zgodzie z regulacjami UE.
Rozpoczęliśmy testy naszej technologii blockchain w trzech obszarach branży energetycznej. Następnie wspólnie z PGNiG i firmą Microsoft przeanalizujemy każdy z tych projektów, pod kątem możliwości i zasadności wdrożenia. – mówi Jacek Figuła, Chief Commercial Officer firmy Billon.