Pokaż kotku co masz w środku, czyli jak wybierać media do współpracy reklamowej w internecie?

Pokaż kotku co masz w środku, czyli jak wybierać media do współpracy reklamowej w internecie?

08/01/2024
|
Kategoria: Marketing i PR

Z tego artykułu dowiesz się:

  • dlaczego warto wybrać różne kanały do komunikacji
  • jak wybrać wydawcę B2B? Czyli jak wybrać portal branżowy do współpracy?
  • lista zadań przed wyborem wydawcy

Marketing, a dokładniej komunikacja marketingowa związana jest z prostym sloganem „muszą się o nas dowiedzieć” lub „nieważne jak mówią, ważne żeby mówili”. Przed wyborem kanałów komunikacji bardzo ważny jest ich wybór, bo oczywiście najlepiej, gdy firma ma własnego bloga i systematycznie umieszcza artykuły na swojej www, ale jak wybrać inne źródła do komunikacji z odbiorcami? Gdzie Twoja firma może umieszczać treści? Wszędzie, dosłownie wszędzie, ale czy to jest najlepsze rozwiązanie?

Wyobraź sobie, że chcesz rozszerzyć grono odbiorców, startujesz z działaniami marketingowymi, jakie źródła komunikacji wybierzesz? Gdzie przebywają Twoi odbiorcy? Co czytają lub przeglądają? A może chcesz trafić z konkretnymi informacjami z danej branży przemysłowej?

Przed wyborem kanałów komunikacji koniecznie przyjrzyj się swoim odbiorcom i wybierz takie media społecznościowe, takie portale branżowe, takie fora etc., gdzie wiesz, że masz większe szanse zostać zauważonym, przeczytanym, usłyszanym, obejrzanym. Pomyśl, co jest Twoim celem: budowanie wizerunku, zwiększenie świadomości na temat marki, konkretnych rozwiązań, a może chcesz osiągnąć oba cele?

Zobacz, jakie kanały w marketingu B2B masz do wyboru:

Blog firmowy: publikowanie treści na własnym blogu pozwala na kontrolę treści i budowanie autorytetu w danej dziedzinie. Treści na swojej stronie możesz optymalizować pod kątem słów kluczowych, często niszowych ze swojej branży

Fora branżowe lub grupy: aktywność na forach internetowych i w grupach branżowych umożliwia budowanie reputacji i angażowanie się w dyskusje z profesjonalistami z danej dziedziny. Liczne grupy branżowe znajdziesz na Facebooku, gdzie zarówno możesz sprawdzać pytania, jakie są tam zadawane, jak i na nie odpowiadać.

Portale branżowe: pisanie gościnnych wpisów na portalach związanych z branżą pozwala na dotarcie do nowej grupy docelowej. Pamiętaj, że wydawca ma już swoją zbudowaną grupę odbiorców, często Twój tekst może zostać również umieszczony w newsletterze, który jest wysyłany do dedykowanej grupy.

Webinary: organizowanie webinarów pozwala na interaktywne dzielenie się wiedzą i nawiązywanie bezpośrednich relacji z odbiorcami. Webinary to nadal popularna forma kontaktu z potencjalnymi klientami, pamiętaj, że pracując w pewnej niszy, wcale nie musisz tworzyć webinarów dla tysiąca uczestników, często skromniejsza grupa jest lepsza.

YouTube: dziś nie uciekniemy przed wideo i udostępnianie wideo na YouTube może być skutecznym sposobem na przekazywanie informacji w atrakcyjnej formie. Świetnie możesz pokazywać produkty, opowiadać o rozwiązaniach, omawiać problemy, które występują w branży.

Podcasty: na polskim rynku istnieją dedykowane podcasty branżowe, co niektórzy zdziwiliby się, bo o czym opowiadać w branżach przemysłowych? Jednak grono słuchających podcasty z roku na rok przybywa, być może to będzie dla Ciebie świetne źródło przekazywania wiedzy.

Newsletter: a może własny newsletter? Dlaczego by nie! Wysyłanie regularnych newsletterów z ciekawymi treściami dla subskrybentów, dostarczając im wartość na bieżąco, przyzwyczajasz odbiorców, nie pozwalasz o sobie zapomnieć.

Media społecznościowe: nie możesz zapomnieć o mediach społecznościowych, w B2B polecam LinkedIn, ale i inne media mogą się też przydać, wszystko zależy, czy wiesz, gdzie przebywają Twoi odbiorcy.

To taka skrócona lista miejsc, gdzie możesz się komunikować i tak naprawdę, każde źródło trzeba omówić od A do Z.

Pamiętaj! Niezależnie od formatu treści, którą dostarczasz, upewnij się, że rozpowszechniasz tę treść na kanałach, gdzie twoja publiczność może się zaangażować. Załóżmy, że rdzeń twojej publiczności stanowią zajęci menedżerowie średniego szczebla, którzy często są w ruchu i nie zawsze korzystają z komputerów.

Zamiast umieszczania nagranego webinaru na żywo na swojej stronie internetowej, dlaczego by nie spróbować przekształcić go w krótsze fragmenty z głównymi punktami, które udostępnisz w postach np. na LinkedIn? A może jednak wybierzesz dedykowany portal branżowy, bo wiesz, że dociera do wielu kierowników (np. utrzymania ruchu), którzy przeglądają regularnie różne treści, aby być na bieżąco z nowościami rynkowymi?

Jak wybrać wydawcę B2B? Czyli jak wybrać portal branżowy do współpracy?

Spójrzmy na to z dwóch perspektyw. Sam decydujesz się na współpracę z portalem branżowym XYZ, czyli chcesz zostać stałym autorem artykułów lub jako pracownik firmy, chcesz umieścić artykuł w portalu specjalistycznym XYZ, bo wiesz, że może to być jedno z działań w docieraniu do grupy docelowej.

Publikowanie treści specjalistycznych może pomóc przy budowaniu Twojej pozycji jako eksperta w danej branży, co zwiększa zaufanie klientów i innych profesjonalistów. Dzięki takim publikacjom możesz dotrzeć do grona osób, które wcześniej nie znało Ciebie lub Twojej firmy.

Jakie jeszcze są inne korzyści z takiej współpracy?

Linkowanie do Twojej strony www, może generować większy ruch bezpośrednio do Twojej strony. Dodatkowo regularne publikowanie wartościowych treści pomaga w budowaniu marki i utrzymywaniu pozytywnego wizerunku firmy lub Twojej osoby. Nie zapominajmy, że takie artykuły, to także element strategii PR, mogą także wspierać kampanie marketingowe.

Jeśli decydujesz się na współpracę z portalem branżowym dedykowanym dla Twojej grupy docelowej, spójrz na poniższą listę, a dowiesz się, na co zwrócić uwagę przy wyborze portalu do współpracy.

  • Czy ty lub twoi koledzy znacie tego wydawcę? Czy mieliście już kiedyś z nim styczność? Czy koledzy z działu sprzedaży kojarzą taki portal? Czy ktoś z nich to czytał? Zrób w firmie swój wewnętrzny audyt.
  • Czy wydawca jest rozpoznawalny przez Twoją grupę docelową? Czy wcześniej to analizowałeś? Czy ma też swoje media społecznościowe? Poczytaj opinie innych, poszukaj tych opinii na forach lub grupach na FB, zapytaj swoich klientów, jakie portale branżowe przeglądają?
  • Upewnij się, że audytorium portalu pokrywa się z Twoją grupą docelową. Portal powinien dotrzeć do osób, które są potencjalnymi klientami lub partnerami biznesowymi.
  • Przed współpracą przejrzyj treści już opublikowane na portalu. Oceń jakość artykułów, ich wartość merytoryczną i sposób prezentacji. To pomoże ocenić, czy portal spełnia standardy, które chciałbyś utrzymać.
  • Koniecznie sprawdź czy portal dostarcza narzędzi analitycznych, które pomogą Ci mierzyć skuteczność publikowanych treści oraz ich wpływ na ruch na Twojej stronie. Co więcej poproś o dane statystyczne historyczne, ilu mają miesięcznie odwiedzających, jakie mają wyświetlenia, po drugiej stronie nie powinieneś otrzymać oporu przed udostępnieniem takich danych, w innym wypadku być może wydawca obawia się słabych statystyk lub coś ukrywa.
  • Sprawdź dane, które dostarcza ci wydawca portalu. Jak? Skorzystaj z ogólnodostępnych narzędzi analitycznych – w prosty i szybki sposób możesz zweryfikować prawdopodobieństwo przedstawianych zasięgów przez wydawcę – i zyskać większą pewność co do trafności swojego wyboru. To nic nie kosztuje, a spokój głowy będzie większy.
  • Umowa! Nie możesz o tym zapomnieć! Przeczytaj dokładnie warunki umowy z portalem, zwłaszcza jeśli chodzi o prawa autorskie, okres publikacji, ewentualne opłaty i inne kluczowe aspekty współpracy. Zwróć uwagę, jakie zdjęcia będą chcieli dodać do artykułu, czy Ty musisz dostarczyć grafiki, zdjęcia ze swoich zasobów?
  • Korekta artykułów, to kolejny ważny punkt na liście. Skonsultuj się z redakcją portalu, aby dowiedzieć się, jakie wsparcie redakcyjne oferują autorom, czy istnieje możliwość edycji i dostosowania treści, może to będzie dla Ciebie kluczowym argumentem rozpoczynającym współpracę.
  • Dystrybucja, zapytaj się, czy oprócz umieszczenia artykułu będzie to również dystrybuowane innymi kanałami? Jeśli tak to jakimi? Czy mają swój newsletter? A może pojawią się również krótkie wzmianki w ich mediach społecznościowych?

Współpraca z wydawcą branżowego portalu przemysłowego B2B może być jednym z elementów skutecznej strategii marketingowej. Nie zapomnij jednak o tym, że planując swoje kanały komunikacji ważna jest Twoja grupa docelowa.

Nie sztuką jest być wszędzie, sztuką jest to, aby przygotowywać takie materiały, które faktycznie będą dawały jakość Twoim odbiorcom, a Ty dzięki mądrej i zaplanowanej komunikacji marketingowej możesz wpłynąć na lepsze postrzeganie Twojej marki, samego siebie lub po prostu wpłyniesz na większe zainteresowanie Twoimi produktami, usługami czy też rozwiązaniami.