HYPER POLAND kontynuuje prace nad transportem XXI wieku

Autor:
|
Kategoria: Wiadomości
www.hyperpoland.com

Jak informuje zespól naukowców, tworzący projekt nowego środka transportu, Hyperloopa: „samoloty, samochody, pociągi i okręty to środki transportu, którym daleko do ideału. Ich użytkowanie wiąże się z korkami, zanieczyszczeniem powietrza, długim czasem podróży i wysokimi kosztami eksploatacji. Rozwiązanie tych problemów możliwe jest poprzez rewolucję transportową: wprowadzenie nowego środka transportu – Hyperloop, którego projektowaniem zajmuje się zespół HYPER POLAND. W jego skład wchodzą profesjonaliści z różnych dziedzin oraz studenci Politechniki Warszawskiej i Politechniki Wrocławskiej. Obecnie trwają przygotowania do zbiórki crowdfundingowej (rozpoczęcie po 22 marca 2017 r.), której celem jest sfinansowanie budowy prototypu kapsuły i wysłanie jej na zawody do USA.

maxresdefault

Podróż z prędkością dźwięku

Hyperloop to środek transportu umożliwiający przemieszczanie osób lub ładunków z bardzo dużą prędkością w oparciu o koncepcję zrównoważonego transportu. To połączenie pociągu i samolotu. Podróż z Gdańska do Zakopanego trwałaby 43 minuty, a z Wrocławia do Warszawy 23 minuty. Kapsuła z pasażerami lub towarami porusza się w rurze, w której panuje bardzo niskie ciśnienie, bez kontaktu z podłożem wykorzystując lewitację magnetyczną. Podróżowanie jest obecnie koniecznością i istotnym elementem życia, przez co modele przemieszczania się stają się bardziej złożone i zindywidualizowane. Dzięki Hyperloop’owi możemy zmienić rzeczywistość i w ciągu dekady zyskać to, co w dzisiejszych czasach jest najbardziej pożądane – czas.

Budowa prototypu kapsuły

Pierwsza edycja Hyperloop Pod Competition rozpoczęła się w 2015 roku, kiedy zespół Hyper Poland zaprezentował odważną koncepcję kapsuły nowego środka transportu i przeszedł do drugiej rundy konkursu. W ramach drugiej edycji konkursu Hyper Poland University Team, w którego skład wchodzi 26 ambitnych młodych inżynierów z Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej, projektuje prototyp kapsuły w skali 1:1, który ma zostać zbudowany na finał w Los Angeles w lecie 2017 roku. Celem zawodów jest bezpieczny przejazd kapsuły w rurze próżniowej o długości 1,5 km wybudowanej przez firmę SpaceX oraz osiągnięcie jak największej prędkości. Projektowana przez Hyper Poland University Team kapsuła będzie przypominać swoją sylwetką kształt współczesnych pociągów dużych prędkości. Napędzana silnikami elektrycznymi kapsuła będzie poruszać się zarówno na kołach, jak i unosić za pomocą lewitacji magnetycznej zależnie od aktualnej prędkości.

Prędkość projektowa, dla której liczone są wszystkie podzespoły, to ok. 430 km/h. „Dzięki zastosowaniu materiałów znanych z przemysłu lotniczego, jak stopy aluminium, magnezu czy też kompozyty węglowe konstrukcja będzie bardzo lekka przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej wytrzymałości” – tłumaczy Paweł Radziszewski koordynujący zespół studencki. Z powodów bezpieczeństwa zostanie wyposażona w dwa niezależne od siebie systemy hamowania. Dodatkowo system elektroniczny będzie czuwał nad pojazdem w trakcie jazdy i w razie potrzeby automatycznie uruchamiał awaryjne procedury bezpieczeństwa. Po zawodach kapsuła będzie stanowiła platformę testową do badań nad rozwojem technologii, która znajdzie zastosowanie w pełnowymiarowym systemie operacyjnym w przyszłości. Interdyscyplinarny zespół Hyper Poland zamierza kontynuować pracę nad koncepcją transportu na miarę XXI wieku, który rozwiąże obecne problemy komunikacji miejskiej i międzymiastowej.