W Łodzi powstaną elementy nowatorskich transformatorów trakcyjnych

Autor:
|

Jak informuje spółka: „ABB otrzymała zamówienie od Bombardier Transportation na dostawę 42 transformatorów trakcyjnych Effilight® przeznaczonych do montażu na dachach elektrycznych zespołów trakcyjnych (EMU) TALENT 3.

Zamówienie jest pierwszym globalnym komercyjnym sukcesem wprowadzonego niedawno na rynek transformatora Effilight i stanowi części ramowej umowy, przewidującej dostawy nawet 600 urządzeń trakcyjnych na potrzeby 300 składów do końca 2024 roku.
bombardier_abb
W przyszłym roku łódzki zakład komponentów transformatorowych ABB rozpocznie produkcję części aktywnej transformatora Effilight na potrzeby tego zamówienia. Produkcja końcowa będzie odbywać się w ABB w Szwajcarii.

Uruchomiony w 2014 roku zakład komponentów jest częścią łódzkiego centrum produkcyjnego ABB, pełniąc rolę dostawcy podzespołów dla transformatorów suchych i izolowanych płynem, wytwarzanych w fabrykach ABB w Europie. Produkowane w Łodzi komponenty stanowią integralną część transformatorów dystrybucyjnych, mocy i trakcyjnych.

Transformatory trakcyjne zasilają istotne podzespoły pociągu takie jak silniki, hamulce, oświetlenie, ogrzewanie oraz wentylacja zapewniając bezpieczny poziom napięć. Pierwsze transformatory Effilight zostaną zainstalowane na 21 składach obsługujących region austriackiego Vorarlbergu oraz połączenia z sąsiednimi krajami. Rozbudowa taboru pozwoli zwiększyć liczbę przewożonych pasażerów i ograniczyć natężenie ruchu drogowego.

Urbanizacja i rozwój gospodarczy napędzają rozwój efektywnej mobilności, gdyż coraz więcej osób korzysta z transportu regionalnego i międzymiastowego. Każdy Austriak przejeżdża pociągiem średnio 1425 kilometrów rocznie, zajmując pod tym względem trzecie miejsce na świecie, za statystycznym Japończykiem i Szwajcarem. Władze kraju zakładają, że do 2020 roku sieć kolejowa licząca prawie 5000 kilometrów będzie obsługiwać 500 milionów pasażerów i 150 milionów ton ładunku rocznie. Planowana rozbudowa sieci pozwoli zrealizować tę wizję.

Effilight to transformator trakcyjny najnowszej generacji, w którym ABB zastosowała opatentowaną zaawansowaną technologię pozwalającą ograniczyć wymaganą ilość oleju nawet o 70 procent bez uszczerbku dla funkcjonalności. Dzięki zmniejszonej ilości oleju wykorzystano więcej miedzi, a tym samym ograniczono straty i poprawiono efektywność energetyczną. W zoptymalizowanej konstrukcji transformatora straty obciążeniowe są 25 proc. mniejsze niż w klasycznym transformatorze o tej samej masie. – Bombardier i ABB łączy historia udanej współpracy, a najnowsze zamówienie jest potwierdzeniem naszej pozycji preferowanego dostawcy i niezawodnego, długoterminowego partnera technologicznego – powiedział Claudio Facchin, prezydent Dywizji Produktów i Systemów Energetyki ABB. – Effilight to innowacyjna technologia wpisująca się w naszą strategię rozwijania zrównoważonej mobilności dla milionów osób dojeżdżających codziennie do pracy.