PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni inwestuje w nową halę kadłubową oraz produkcyjną
Niebawem PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni będzie miała nową, najwyższą w polskiej branży stoczniowej i jedną z najwyższych w Europie halę kadłubową oraz nowoczesną halę produkcyjną. Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum składające się ze spółek NDI SA, NDI SOPOT SA oraz Pekabex BET.
W ramach inwestycji zaplanowano budowę nowych obiektów, a także przebudowę już istniejącej infrastruktury. Jak podkreśla inwestor, inwestycja jest niezbędna do realizacji Programu „MIECZNIK” i znacznie zwiększy zdolności produkcyjne PGZ Stoczni Wojennej.
Najważniejszym zadaniem tej inwestycji jest budowa nowej hali, w której integrowane będą kadłuby trzech ultranowoczesnych fregat dla Marynarki Wojennej RP powstających w ramach Programu Miecznik. Zgodnie z projektem powierzchnia zabudowy wyniesie blisko 6 tys. m2. Wysokość hali – 43 m (a nawet 46 m wliczając zamontowane na dachu zespół urządzeń do wentylacji) – będzie ją czyniła najwyższą halą w polskim przemyśle stoczniowym i jednym z największych tego typu obiektów w Europie.
Poza tym wybudowana zostanie hala produkcyjna, w której będą funkcjonowały wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe (powierzchnia zabudowy to prawie 5 tys. m2). Konsorcjum odpowiada także za rozbudowę i przebudowę nabrzeża, placów składowych i dróg wewnętrznych wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na terenie PGZ Stoczni Wojennej.
– Podpisanie umowy to zakończenie bardzo pracowitego etapu analiz, projektowania, uzyskiwania pozwoleń oraz wyboru najlepszych rozwiązań i partnerów do realizacji inwestycji. Teraz pełną parą ruszamy z budową. Jeżeli nie natrafimy na nieprzewidziane okoliczności, to już w połowie 2024 r. będziemy dysponowali infrastrukturą i maszynami oraz urządzeniami, które uczynią PGZ Stocznię Wojenną najnowocześniejszą stocznią w Polsce! – powiedział Paweł Lulewicz, prezes PGZ Stoczni Wojennej. Dzięki właśnie tym inwestycjom zbudujemy trzy fregaty typu „Miecznik”, które będą najnowocześniejszymi jednostkami naszej Marynarki Wojennej. Nasz nowy, rozbudowany potencjał wykorzystamy w przyszłości również do budowy i modernizacji innych jednostek.
Generalny wykonawca na realizacje wszystkich prac ma 67 tygodni od dnia podpisania umowy. Prace budowlane zakończą się w czerwcu 2024 roku.