teamtechnik PT dostarczy linię produkcyjną dla GigafactoryX Impact Clean Power Technology

|
Źródło informacji: Impact Clean Power Technology

Celem realizowanej przez Impact Clean Power Technology inwestycji jest uruchomienie fabryki systemów bateryjnych dla pojazdów elektrycznych, w której docelowa produkcja osiągnie poziom 4 GWh rocznie. Teamtechnik wdroży w GigafactoryX  nowoczesną linię produkującą baterie do m.in. autobusów, trolejbusów, tramwajów i pociągów. Dzięki tej linii firma będzie mogla realizować nawet najwyższe wolumeny zamówień od swoich klientów z całego świata.

Umowę na dostawę linii produkcyjnej do GigafactoryX zawarto pod koniec 2022 roku. W ramach projektu teamtechnik wybuduje linię produkcji systemów bateryjnych m.in. do autobusów elektrycznych w trzech wariantach. Linia będzie przystosowana do dalszej rozbudowy. Systemy, które będą powstawać w zakładzie należącym do Impactu będą produktem wielkogabarytowym. Przykładowe wymiary baterii produkowanej dla jednego z kluczowych klientów  to 1400 mm x 1000 mm x 400 mm. Wymiary poszczególnych baterii różnią się między sobą nie tylko wielkością ale również wagą, która może osiągać nawet 500 kg.

Już w 2024 roku linia pozwoli na wyprodukowanie 16 tysięcy sztuk systemów bateryjnych dla e-transportu. Linia będzie charakteryzowała się wysokim standardem automatyzacji procesów obejmujących montaż poszczególnych komponentów z wykorzystaniem robotów, procesy dozowania, wkręcania, kontroli wizyjnej oraz szereg testów .

Pierwszy etap inwestycji pozwoli na ich zwiększenie do poziomu 1,2 GWh rocznie, co zagwarantuje bezpieczeństwo dostaw systemów bateryjnych dla największych światowych marek. Docelowo produkcja osiągnie poziom 4GWh rocznie. Obecny jej poziom to 0,6 GWh rocznie – komentuje Ireneusz Kazimierski wiceprezes zarządu ds. operacyjnych Impactu.

Projekt linii będzie oparty o technologie z obszaru Przemysłu 4.0, a także uwzględni wykorzystanie pełnej identyfikowalności produktu (traceability), polityki NOK i re-Work. Konsekwencją wdrożenia procedury dla produktów niezgodnych (NOK), jest możliwość poprawienia baterii i jej powtórnego przetestowania pod względem funkcjonalności już na  etapie linii produkcyjnej, tak aby uzyskać produkt zgodny. Faza projektowa ma potrwać do końca kwietnia br., natomiast prace montażowe mają ruszyć w lipcu 2023 roku.

Projekt GigafactoryX zakłada powstanie wielkoskalowej fabryki baterii dla pojazdów elektrycznych i stacjonarnych magazynów energii. Po zakończeniu inwestycji w Polsce będą powstawać systemy zasilania w oparciu o ogniwa litowo-jonowe w technologiach: LTO, LFP i NMC. Planowana wydajność ma wynieść kolejno w 2024 roku 16 tys. sztuk, a od 2025 roku 17 tys. sztuk. W wyniku zastosowanych technologii cykl montażu pojedynczej baterii wyniesie jedynie 11 min. Ma to ogromne znaczenie dla Impactu, który staje się liczącym europejskim graczem w procesie osiągania neutralności klimatycznej, koniecznym dla osiągnięcia celów porozumienia paryskiego.

– Budowa linii produkcyjnej to kluczowy krok w stronę dalszego rozwoju projektu GigafactoryX. Dzięki wysokiemu zautomatyzowaniu procesów podnosimy nie tylko wydajność produkcji, ale również powtarzalną jakość wyprodukowanych baterii. Dlatego też produkcja będzie odbywać się z uwzględnieniem pełnej identyfikowalności produktu, polityki zarządzania produktem w przypadku wystąpienia niezgodności oraz jego poprawą lub naprawą – mówi Bartek Kras, prezes zarządu i współzałożyciel Impactu

Z punktu widzenia teamtechnik PT jest to największy projekt linii do produkcji baterii w historii firmy w Polsce. Stawiamy w nim na sprawdzone rozwiązania poparte bogatym doświadczeniem w projektowaniu i budowie linii o różnych poziomach zautomatyzowania, które z powodzeniem realizujemy od ponad 16 lat. Równocześnie nie boimy się korzystać z najnowocześniejszych technologii. Wszystko to ma na celu dostarczenie najwyższej jakości produktu końcowego, jakim jest bateria – mówi Wojciech Derda, prezes teamtechnik Polska.