Rusza budowa bocznicy kolejowej i centrum logistycznego dla fabryki Mercedesa w Jaworze
Zakończenie prac planowane jest na koniec 2023 r., a pierwsze transporty koleją ruszą w 2024 r. Projekt finansowany jest ze środków WSSE oraz MBMPL, a jego koszt szacuje się na kilkadziesiąt milionów złotych.
Inwestycja obejmuje budowę bocznicy kolejowej w południowo-zachodniej części strefy ekonomicznej, podobszar Jawor/DSAG S3, oraz centrum logistycznego na terenie dolnośląskiej fabryki Mercedes-Benz.
Bocznica połączona będzie z linią kolejową Kędzierzyn Koźle – Kamieniec Ząbkowicki – Legnica. Na powierzchni 2,6 ha powstanie centrum logistyczne, czyli nowoczesna platforma przeładunkowa z zaawansowaną technologicznie infrastrukturą, przeznaczoną w szczególności do obsługi transportu baterii litowo-jonowych z Jawora do fabryk Mercedesa na świecie. Na początku 2024 większość dostaw do zakładu i transport gotowych produktów przeniesie się z drogi na tory.
– Dążenie do neutralności pod względem emisji CO2 było naszym celem od samego początku istnienia fabryki w Jaworze. Zakład zasilany jest w 100% energią odnawialną. Kolejnym krokiem redukcji śladu węglowego jest obszar logistyki. Dzięki nowej bocznicy kolejowej zminimalizujemy transport drogowy do i z fabryki, który zastąpią przewozy koleją. Wspólnie z Wałbrzyską Specjalną Strefą Ekonomiczną robimy kolejny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju naszej produkcji i dystrybucji – mówi Aleksandra Łukasiak, CFO Mercedes-Benz Manufacturing Poland.
Fabryka Mercedesa w Jaworze jest zaawansowanym technologicznie zakładem produkującym wysoko wydajne, czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne, a także baterie do samochodów Mercedes-Benz typu hybryd plug-in i elektrycznych modeli Mercedes EQ. Fabryka produkuje baterie do hybryd plug-in i aut elektrycznych marki Mercedes-EQ.
– Symboliczne „wbicie łopaty” pod nową inwestycję, budowę bocznicy i platformy przeładunkowej rozpoczyna kolejny etap rozbudowy naszego zakładu. To jednocześnie kolejny krok w kierunku redukcji emisji CO2, tym razem w obszarze logistyki. Już za 2 lata planujemy znacząco zminimalizować transport drogowy do i z fabryki – mówi Elke Pusskeiler, Vice President Supply Chain Management and Technical Service, Mercedes-Benz AG.
– To największa tego typu inwestycja w historii Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej „INVEST-PARK” i jedno z najbardziej strategicznych przedsięwzięć związanych z infrastrukturą kolejową w tej części Polski – podkreśla Piotr Wojtyczka, prezes zarządu WSSE.
Zakład Mercedes-Benz w Jaworze jest ważną częścią sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Powertrain. Od początku fabryka została zaprojektowana jako zakład neutralny pod względem emisji CO2 i tym samym odgrywa pionierską rolę w ramach celów zrównoważonego rozwoju Mercedes-Benz AG: w energię elektryczną zaopatruje ją pobliska farma wiatrowa. Zakład w Jaworze, o powierzchni produkcyjnej i logistycznej około 250 000 m² stawia na nowoczesne urządzenia i innowacyjne technologie Przemysłu 4.0 i jest ważnym pracodawcą w regionie.