PGZ Stocznia Wojenna rozpoczęła próby zdawczo-odbiorcze okrętu ORP Ślązak
Źródło fot. Wikipedia

PGZ Stocznia Wojenna rozpoczęła próby zdawczo-odbiorcze okrętu ORP Ślązak

05/02/2019

W poniedziałek 28 stycznia br. rozpoczęły się próby zdawczo-odbiorcze ORP Ślązak. To ostatni etap prac stoczniowych a zarazem pierwszy zmierzający do przekazania okrętu do służby.

Pierwszy raz okręt wyszedł w próby morskie 14 listopada 2018 r. Przez okres 2,5 m-ca PGZ Stocznia Wojenna sprawdzała prawidłowość działania wszystkich urządzeń i systemów oraz przeprowadzono ich regulację. Usunięto także kilka usterek, m.in. w układzie przekładni, systemu wentylacji i zasilania elektrycznego. Przeprowadzone zostały również testy urządzeń łączności i nawigacji oraz systemów walki i uzbrojenia. Wymagało to współpracy okrętu z innymi jednostkami Marynarki Wojennej oraz z siłami powietrznymi, podczas której sprawdzano m.in. działanie systemu rozpoznania „swój-obcy” (IFF)czy komunikacji szyfrowanej wg standardów NATO. Wykonano próbne strzelanie z armaty 76 mm oraz z karabinów 30 mm przy użyciu ćwiczebnej amunicji do celów nawodnych oraz namierzanie celów powietrznych.

Etap testowania okrętu w morzu to niezwykle trudne zadanie logistyczne, które wymagało od nas znacznego wysiłku polegającego na skoordynowaniu pracy wielu zagranicznych dostawców urządzeń i systemów. Na okręcie jednocześnie pracują firmy m.in. z Włoch, Holandii, Niemiec, Szwajcarii i Polski. Zadaniem Stoczni jest zintegrować efekty ich pracy w jeden sprawnie działający skomplikowany system, jakim jest okręt bojowy – mówi Konrad Konefał, prezes zarządu Stoczni Wojennej.

Aktualnie trwające próby zdawczo – odbiorcze polegają na wykonaniu przez okręt zadań określonych programem prób zatwierdzonym przez Inspektorat Uzbrojenia przed powołaną przez tę instytucję komisją odbiorczą składającą się z przedstawicieli wielu instytucji wojskowych. Zakończenie programu prób zaplanowano na koniec marca. Stocznia zastrzega, że dotrzymanie tego terminu zależy w znacznym stopniu od warunków pogodowych, zabezpieczenia sił i środków wojskowych, sprawności pracy wojskowej komisji odbiorczej i stoczniowej zdawczej, a przede wszystkim od sprawności samego okrętu.

Jesteśmy zdeterminowani, aby zakończyć próby w terminie kontraktowym, tak jak do tej pory poprzednie etapy dokończenia budowy okrętu. Jestem dobrej myśli, bo zarówno po stronie wojskowej, stoczniowej, jak i zagranicznych i polskich dostawców widzę wysokie zaangażowanie. Pomimo wielu trudności jesteśmy na dobrej drodze – dodaje prezes Stoczni.

ORP Ślązak w liczbach

Długość całkowita – 95,2 m;
Szerokość – 13,5 m;
Wysokość do pokładu otwartego – 9,35 m;
Zanurzenie – 3,6 m;
Wyporność standardowa – ok. 1 800 ton;
Autonomiczność – 30 dni;
2 silniki główne o mocy 2 x 3 240 kW;
Turbina mocy szczytowej 25 000 kW;
Elektrownia okrętowa – 4 zespoły prądotwórcze o mocy 4 x 600 kW;
Prędkość max. 30 węzłów +;
Prędkość marszowa 18 węzłów – zasięg 2 000 Mm;
Prędkość ekonomiczna 14 węzłów – zasięg 4 500 Mm;
Wyposażenie dodatkowe: dziobowy pędnik azymutalny i aktywne stabilizatory kołysań.

Planowane uzbrojenie

System dowodzenia wraz z konsolami – dostawca firma THALES;
Armata morska OTO MELARA – 76 mm;
2 armaty MARLIN – WS – 30 mm;
4 wyrzutnie pocisków rakietowych GROM;
4 wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm;
Stacja radiolokacyjna;
Sonar nawigacyjno – ostrzegający;
Głowica optoelektroniczna;
System kierowania ogniem;
Środki łączności i nawigacji.