Polacy odnawiają jeden z największych mostów łukowych w Europie

|
Źródło informacji: Arup

Polski zespół firmy Arup uczestniczy w renowacji holenderskiego Van Brienenoordbrug, największego podwójnego mostu łukowego w Europie. Obiekt o długości 1320 metrów jest jednocześnie jednym z najbardziej ruchliwych odcinków drogowych w Holandii. Polacy przygotowali modele 3D, które pomogły skrócić zakłócenia ruchu do 6 tygodni. Żywotność mostu ma zostać przedłużona o 100 lat i zgodnie z zasadami gospodarki cyrkularnej wykorzystana zostanie część starej konstrukcji. Arup zakończył już prace nad projektem, którego realizacja zacznie się w 2025 roku. 

Codziennie porusza się nim około 230 tys. pojazdów, a rocznie przepływa pod nim 120 tys. statków. Nasi inżynierowie zajmowali się przygotowaniem modeli 3D, które były niezbędne podczas projektowania i przeprowadzania analiz wykonalności. Prace modernizacyjne zaplanowano tak, by miały jak najmniejszy wpływ na płynność ruchu i przepustowość.

Zgodnie z zatwierdzonymi planami, część w kierunku wschodnim zostanie całkowicie usunięta i zastąpiona odnowionym mostem zachodnim. W międzyczasie poza terenem budowy będzie trwało opracowywanie nowego fragmentu, który zostanie zainstalowany w miejscu zachodniego łuku.

W trakcie renowacji specjaliści ocenią stan 3000 ton stali tworzących konstrukcję mostu i oszacują ile części będzie można ponownie wykorzystać do odbudowy. W ten sposób obiekt stanie się jednym z pierwszych przykładów zrównoważonego podejścia do projektowania podczas renowacji kluczowej infrastruktury transportowej.

Przy tego typu renowacjach zakłócenia w ruchu wynoszą średnio 1,5 roku. Ze względu na ogromne znaczenie Van Brienenoordbrug, prace musiały jednak zostać zaplanowane w taki sposób, by w jak najmniejszym stopniu ograniczać dostęp do mostu. W związku z tym inżynierowie opracowali harmonogram działań, który zorganizowaniem i precyzją dorównuje operacjom wojskowym. Po zastosowaniu szeregu środków, planowy czas zamknięcia mostu udało się ograniczyć do zaledwie sześciu tygodni.

–Tak duża redukcja czasu zamknięcia mostu wymagała dużej dokładności i wzięcia pod uwagę trudnych do oszacowania zmiennych. Arup musiał przeprowadzić szczegółowe analizy i sporządzić obszerną dokumentację. Kluczowe w tym działaniu były modele 3D obiektu przygotowane przy współpracy polskiego zespołu. Dzięki nim możliwa była bardzo dokładna ocena konstrukcji i zaplanowanie tak krótkiego przebiegu prac – mówi Łukasz Hetmański, BIM Manager w Arup, członek polskiego zespołu tworzącego projekt mostu Van Brienenoordbrug.

Działania modernizacyjne nad Van Brienenoordbrug mają rozpocząć się latem 2025 r. i potrwać do 2027 r. Obecnie projekt jest na etapie konsultacji z potencjalnymi wykonawcami, a Arup pełni rolę doradcy.

Fot. Rijkswaterstaat

Fot. Rijkswaterstaat