Nowoczesny Dworzec Metropolitalny w Lublinie został oddany do użytku
Dworzec Metropolitalny w Lublinie to jeden z najnowocześniejszych dworców autobusowych w Polsce.
Zaprojektowany przez studio architektoniczne Tremend, obiekt zachwyca futurystyczną konstrukcją opartą na kolumnach przypominających Ogrody nad Zatoką w Singapurze. Projekt pochłonął blisko 340 mln zł, z czego 194 mln zł pochodzi z dofinansowania ze środków europejskich.
Stacja została otwarta po trzech latach remontu i może pochwalić się wieloma ekologicznymi rozwiązaniami co ma zapewnić zmniejszenie zużycia energii oraz poprawę jakości powietrza.
Oto niektóre z nich:
- Konstrukcja: budynek został zaprojektowany w taki sposób, aby zmniejszyć zużycie energii. Wszystkie pomieszczenia wewnątrz budynku dworca zostały oddzielone od hali przeszkleniem. Dzięki umieszczeniu „budynku w budynku” możliwe będzie utrzymanie stosunkowo niewielkiego poziomu zapotrzebowania energetycznego.
- Energooszczędne oświetlenie: w budynku zastosowano energooszczędne oprawy LED. Zużycie energii będzie odbywało się także w kontrolowany sposób i będzie funkcjonować w oparciu o zainstalowane czujniki detekcji ruchu, uwzględnienie natężenia światła docierającego z zewnątrz i powiązanie działania systemu z porą dnia, roku oraz innymi czynnikami zewnętrznymi lub sygnałami pochodzącymi z pozostałych systemów.
- Kostka antysmogowa: na terenie dworca zastosowano kostkę antysmogową – materiał o właściwościach fotokatalitycznych, który zawiera dwutlenek tytanu. To rozwiązanie pod wpływem światła umożliwi neutralizację spalin.
- Pompy ciepła, panele słoneczne i systemy zatrzymywania wody deszczowej: w budynku zainstalowano również gruntowe pompy ciepła, które będą wykorzystywane do ogrzewania i chłodzenia budynku. Na dachach wiat autobusowych zainstalowano panele słoneczne, które będą wytwarzać energię elektryczną. W budynku zainstalowano również systemy zatrzymywania wody deszczowej, które będą zbierać wodę deszczową, którą można wykorzystać do podlewania roślinności lub spłukiwania toalet.