Logistyka w branży grzewczej i wentylacyjnej

Autor:
|

Logistyka produktów wentylacyjnych, grzewczych i klimatyzacyjnych cechuje się specyficznymi wymaganiami. Często są to wyroby o wysokiej wartości, dedykowane konkretnym projektom inwestycyjnym i wrażliwe na uszkodzenia. Ponadto – co jest dla producentów i dystrybutorów prawdziwym wyzwaniem – sezonowe.

Artykuły z branż wentylacyjnej, grzewczej i klimatyzacyjnej mogą mieć wysoką wartość. Duże, technicznie zaawansowane wyroby, takie jak pompa ciepła wyprodukowana na specjalne zamówienie, pod konkretną inwestycję, mogą mieć wartość nawet kilkuset tysięcy złotych. Wysoka wartość tych produktów oraz wyjątkowa wrażliwość na uszkodzenia mechaniczne powodują, że ich transport musi być szczególnie zabezpieczony. Pomagamy w łatwym ubezpieczeniu towarów naszych klientów, w tym w ubezpieczeniu ładunków cargo. Wyjątkowo cennymi przesyłkami zajmuje się specjalny, odpowiednio przeszkolony personel. Tak też powinien postępować każdy godny polecenia partner logistyczny. W Dachser do przewozu wyjątkowych przesyłek stosowane są specjalnie palety o wymiarach dopasowanych do ładunku. Przesyłki te mogą być dodatkowo zabezpieczone przed uszkodzeniami drewnianymi kątownikami oraz bandowaniem. Po czym jeszcze poznać wiarygodnego partnera? Produkty wartościowe powinny być przechowywane w magazynach z zapewnieniem szczególnego bezpieczeństwa. Dlatego ważne jest, by w magazynach były stosowane wygradzane specjalne strefy składowania, do których dostęp mają tylko określeni pracownicy. Dodatkowo powinny się one znajdować w miejscu najrzadziej odwiedzanym w magazynie. Z daleka od ścieżek komunikacyjnych i głównej strefy kompletacji. Takie strefy objęte są monitoringiem kamer.

Systemy IT

Stosujemy szereg procedur i wysokie standardy jakościowe, a dzięki wykorzystaniu jednego systemu IT jesteśmy w stanie na bieżąco udostępniać informacje o drodze przesyłki. Systemy informatyczne pomagają również w zapewnieniu bezpieczeństwa przesyłkom. W Dachser stosujemy autorski system WMS Mikado, dzięki któremu możemy prowadzić stałą inwentaryzację określonych lokalizacji magazynowych, po każdorazowym pobraniu towaru. Umożliwia to wychwycenie błędów, zanim zamówione towary opuszczą centrum dystrybucyjne. Dzięki takim rozwiązaniom systemowym oraz jasno określonym procedurom, wszystkie towary, jakie magazynujemy i transportujemy, są odpowiednio zabezpieczone.

Sporym problemem dla branży jest sezonowość. Wyzwaniu temu muszą sprostać również operatorzy logistyczni pracujący dla tego segmentu rynku. Obsługując od lat firmy z branży budowlanej, doskonale znamy specyfikę produktów i całego sektora. Znamy zarówno rynek dystrybucji tradycyjnej, czyli współpracę z hurtowniami i sklepami specjalistycznymi, jak i nowoczesnej, czyli realizację dostaw dla marketów sieciowych. Wypracowaliśmy szereg rozwiązań, które optymalizują koszty oraz usprawniają dystrybucję produktów, w tym również ich zwroty do magazynów. Ciekawym rozwiązaniem jest tu merchandising na terenie sklepów, czyli m.in. wykładanie towaru na półki, organizacja promocji oraz kontrola zwrotów.

Outsourcing magazynowania

Duży dostawca usług logistycznych, posiadający wiele magazynów oraz współpracujący z klientami z różnych branż, może równoważyć wykorzystanie zasobów, łagodząc w ten sposób problemy związane z sezonowością. Zlecając magazynowanie operatorowi logistycznemu, producent czy dystrybutor nie musi się martwić, co zrobić z załogą magazynu w okresie braku zamówień. To bardzo duża korzyść, bo dzięki takiemu podejściu można przenieść swoich dotychczasowych pracowników magazynowych do wsparcia produkcji lub sprzedaży. Z naszej strony pozwala to nie tylko na optymalizację kosztów, ale także usprawnia przebieg procesów magazynowych.

Efektywność kosztowa transportu

Jeśli zarządzamy zarówno magazynem, jak i dystrybucją, jesteśmy w stanie tak zaplanować transport, aby jego koszty były jak najniższe. Dlaczego? Między innymi dzięki zintegrowanemu systemowi informatycznemu. System IT musi posiadać informacje o wadze produktów, ich dokładnych wymiarach lub ewentualnym zakwalifikowaniu do grupy produktów niebezpiecznych. Dzięki tym informacjom można dokładnie wyliczyć optymalny ładunek lub np. wykluczyć te produkty, które nie mogą pojechać danym transportem ze względu na ciężar, długość czy kwalifikację towaru niebezpiecznego. Dzięki zastosowaniu takiego systemu również operacje magazynowe są planowane zgodnie z priorytetami transportowymi. W pierwszej kolejności są planowane kompletacje zamówień według ich ważności, terminu odbioru czy terminu załadunku w centrum dystrybucyjnym.

Wyraźnym trendem na rynku usług logistycznych jest rozdrobnienie zamówień – są one mniejsze i częstsze. Przedsiębiorcy nie chcą utrzymywać dużych zapasów z powodu wysokich kosztów oraz niepewnej przyszłości. Ta tendencja oraz nacisk na efektywność kosztową transportu powoduje, że operator logistyczny ma wyjątkowo trudne zadanie. Na szczęście z pomocą przychodzi system IT. Dlatego, wybierając partnera logistycznego, nie bójmy się zapytać, jak on funkcjonuje i w jaki sposób pomaga obniżać koszty i czas dostawy.