Goodyear wprowadza cyfrowe innowacje obniżające koszty OTR
Baza danych do zarządzania oponami przynosi istotne oszczędności, dzięki zmniejszeniu o 85% liczby problemów z oponami.
Odpowiadając na cyfrową transformację w branży pojazdów i urządzeń budowlanych, Goodyear wprowadza innowacje, które pomagają flotom OTR obniżyć całkowite koszty utrzymania.
System monitorowania ciśnienia w oponie TPMS Heavy Duty, oferowany przez amerykański koncern w ramach usługi Goodyear Proactive Solutions, to rozwiązanie oparte na bazie danych umożliwiające precyzyjne monitorowanie opon w czasie rzeczywistym. Uzupełniony o wysokiej klasy ogumienie i serwisy Goodyear, system pomaga flotom OTR optymalizować osiągi opon, skracać przestoje i obniżać całkowite koszty utrzymania. Goodyear TPMS Heavy Duty zapobiega incydentom związanym z ogumieniem, co przekłada się na skrócenie przestojów pojazdów, mniejsze koszty awarii i wydłużenie żywotności opon nawet o 15% w przeliczeniu na godziny robocze dzięki utrzymaniu prawidłowego ciśnienia. Oznacza to nawet o 85% mniej incydentów związanych z oponami [1].
Firma wprowadza również ulepszoną wersję systemu monitorowania osiągów opon OTR pod nazwą EMTrack, który umożliwia szybsze i bardziej precyzyjne zbieranie kluczowych danych o stanie opony, takich jak głębokość bieżnika, poziom ciśnienia i inne parametry. Dane pomagają optymalizować okres eksploatacji, a także usprawniają zarządzanie oponami OTR.
Roczne oszczędności na przykładzie ładowarki kołowej mogą wynieść nawet 3000-4000 euro. Jest to możliwe dzięki wyeliminowaniu potrzeby przeprowadzania zewnętrznych testów ciśnienia w oponie, wydłużeniu jej żywotności od 10% do 15%, oraz zmniejszeniu ryzyka awarii opon, które typowo zdarzają się raz w roku.
„Rozwój łączności elektronicznej pozwala nam wspierać klientów w optymalizacji użytkowania opon i ograniczaniu kosztów. Pojazdy OTR pracują w najtrudniejszych warunkach, a opony stanowią bardzo ważny element eksploatacyjny. System Goodyear’a pomaga zapobiegać utracie ciśnienia w oponach, co jest bardzo częstym zjawiskiem. Spadek ciśnienia w oponie o 50% skraca jej żywotność o 72%” – wyjaśnia David Anckaert, wiceprezes ds. opon użytkowych w Europie.
Goodyear Proactive Solutions TPMS Heavy Duty umożliwia monitorowanie temperatury i ciśnienia w czasie rzeczywistym. Informacje te są następnie wykorzystywane przez predykcyjne algorytmy Goodyear do przewidywania żywotności opony. Nowe rozwiązania daje klientom OTR poczucie pewności i pomaga zapewnić wyższy zwrot z inwestycji w opony
Goodyear Proactive Solutions
Po wprowadzeniu w 2016 roku na rynek systemu dla flot ciężarowych, amerykański koncern rozszerza ofertę systemów cyfrowego zarządzania na pojazdy klasy OTR.
Przez 120 lat istnienia firmy, koncern konsekwentnie wspiera rozwój nowatorskich form mobilności – od samochodów wyścigowych, poprzez samoloty aż po pojazdy księżycowe.
Goodyear Proactive Solutions TPMS Heavy Duty obejmuje zaawansowane systemy telematyki i opatentowane technologie analityki predykcyjnej, które monitorują ciśnienie i temperaturę w oponach, a następnie uprzedzają operatorów o potencjalnych problemach. Umożliwia to natychmiastową interwencję w celu zapobiegania uszkodzeniom i przestojom.
Czujniki systemu Tyre Pressure Monitoring System (TPMS), umieszczone wewnątrz opony, stale monitorują poziom najważniejszych parametrów ogumienia i przekazują te informacje za pośrednictwem pokładowych urządzeń telematycznych do serwera Goodyear. Tutaj dane są analizowane, a następnie przesyłane w postaci raportów do operatorów floty, co pozwala uprzedzać wystąpienie potencjalnych problemów. Dane służą również do przewidywania żywotności opony i planowania działań serwisowych.
Na bazie doświadczenia holenderskiej firmy ESD-SIC korzystającej z usług Goodyear Proactive Solutions TPMS Heavy Duty na obsługę czterech ładowarek kołowych, w ramach pięcioletniego kontraktu, szacowane oszczędności z użytkowania systemu mogą wynieść około 71 000 euro. Na oszczędności składa się:
– wyeliminowanie prowadzonych dwa razy w miesiącu pomiarów ciśnienia w oponach, których koszt szacuje się na 1100 euro rocznie,
– wyeliminowanie awarii opon (statystycznie jedna awaria w roku), których koszty są wyceniane na poziomie 9700 euro rocznie,
– wydłużeniu żywotności opony o 10%-15%, co pozwala zaoszczędzić nawet 17 600 euro1.
Dodatkową zaletą systemu jest funkcja Track & Trace. Jest to wbudowany moduł GPS, który pozwala menedżerom określać położenie pojazdów, a tym samym zapobiegać nieupoważnionemu korzystaniu z pojazdów, czy kradzieży.
Utrzymanie właściwego poziomu ciśnienia w oponach jest kluczowe dla zapewnienia optymalnych osiągów pojazdu. Niewłaściwy poziom ciśnienia skraca żywotność opony, powoduje awarie, niekorzystnie oddziałuje na stabilność maszyn, a także powoduje wyższe zużycie paliwa. Im szybsza identyfikacja potencjalnego problemu, tym mniejsze ryzyko drogiej i nieplanowanej interwencji czy awarii. Rozwiązanie pozwala uniknąć zbędne przestoje czy kosztownych uszkodzeń w dłuższej perspektywie.
Inne zalety to wydłużenie godzin pracy opon, większa ich trwałość i niższe koszty utrzymania, a także zwiększenie podatności na bieżnikowanie. Jest to możliwe dzięki precyzyjnym raportom, dzięki którym zabiegi konserwacyjne można ograniczyć wyłącznie do opon, które ich naprawdę potrzebują, co oszczędza czas i pieniądze.
System sprawdził się już w różnych zastosowaniach – w wywrotkach, ładowarkach kołowych i samojezdnych żurawiach kołowych.
Goodyear EMTrack
Producent ogumienia proponuje flotom OTR, w tym operatorom budowlanym, jeszcze większe korzyści, wprowadzając najnowszą, ulepszoną wersję systemu śledzenia pracy opon OTR – Goodyear EMTrack. Nowe narzędzie umożliwia szybsze i dokładniejsze zbieranie najważniejszych danych o oponie, takich jak grubość bieżnika, poziom ciśnienia i inne wskaźniki. Pomaga to optymalizować, przewidywać i budżetować eksploatację opon.
System jest dostępny dla zastosowań w branży budowlanej, kopalnianej, wydobywczej i portowej na całym świecie.
Goodyear Proactive Solutions TPMS Heavy Duty – zasady działania
W każdej oponie montowane są czujniki TPMS, które mierzą jednocześnie ciśnienie i temperaturę. Sygnały z czujników są odbierane przez pokładowy router, który za pośrednictwem sieci komórkowej, w sposób ciągły, przesyła te informacje do serwera Goodyear. Dane są analizowane przez algorytmy wyposażone w technologię G-Predict. Serwer codziennie wysyła raporty mailowe do menedżera floty.
W przypadku stwierdzenia potencjalnego problemu, za pośrednictwem poczty e-mail lub aplikacji, serwer wysyła alert w czasie rzeczywistym do menedżera floty. Na ekranie pojawia się grafika ilustrująca rodzaj problemu i miejsce jego występowania w oponie.
Co ważne, w przypadku montażu opon zastępczych, czujniki Goodyear Proactive Solutions TPMS można przenieść do innych opon.
Pokładowy router ma też wbudowaną funkcję GPS Track & Trace. Funkcja ta identyfikuje pojazd i pozwala określić jego położenie na obiekcie lub w przypadku kradzieży.
Na drugą połowę roku Goodyear zapowiada uruchomienie dodatkowej aplikację przeznaczonej dla kierowców, którzy również będą informowani o problemach w czasie rzeczywistym.
Goodyear EMTrack – zasady działania
Nowy, ulepszony system monitorowania opon OTR EMTrack obejmuje ręczne skanery, które pozwalają technikom mierzyć poziom ciśnienia i głębokość bieżnika szybciej i bardziej precyzyjnie. Zgromadzone dane są automatycznie i bezpiecznie przesyłane za pośrednictwem Bluetooth do chronionego hasłem serwera, umieszczonego w chmurze. Za pomocą aplikacji użytkownicy końcowi mogą ściągać w czasie rzeczywistym czytelne raporty, które ilustrują parametry eksploatacyjne opony. System pozwala określić które opony pracują na pojazdach, znajdują się w magazynie lub zostały wycofane z eksploatacji. EMTrack pomaga również przewidywać żywotność opon w ujęciu godzinowym oraz pod względem kosztów i zużycia, co pozwala zwiększyć precyzję przewidywania i budżetowania.
Opony OTR Goodyear
Koncern Goodyear produkuje kompleksowy asortyment opon OTR dla zastosowań w budownictwie, kopalniach odkrywkowych i podziemnych, kamieniołomach, a także w portach oraz innych zastosowaniach przemysłowych. Opony są wspierane przez sieć wyszkolonych specjalistów oferujących innowacyjne usługi i narzędzia zarządzania.
[1] Korzyści zweryfikowane w próbie przeprowadzonej przez Goodyear w warunkach roboczych w okresie od czerwca 2016 r.. Korzyści można zrealizować pod warunkiem konsekwentnego reagowania na alerty i raporty dotyczące ciśnienia i temperatury. Faktyczne rezultaty zależą od warunków eksploatacji, częstości wymiany opony, warunków jazdy i właściwej konserwacji opon.
Więcej informacji na proactive.goodyear.com