Ocena stanu i rozwoju produkcji przemysłowej jest coraz lepsza, co dobrze świadczy o ogólnej kondycji gospodarki. Branża uważana za „papierek lakmusowy” całego rynku jest jednocześnie tą, która od dłuższego czasu deklaruje jedne z najwyższych zapotrzebowań na pracowników. Jednocześnie narastający niedobór rąk do pracy sprawia, że bez sprawdzonych systemów motywacji trudno je pozyskać. Natomiast brak wykwalifikowanych pracowników oznacza dla firm brak odpowiednio konkurencyjnej pozycji na rynku.
Dynamika rozwoju sektora produkcyjnego w Polsce rośnie. Według ocen przedsiębiorców, branża osiągnęła jedną z najbardziej optymistycznych prognoz zatrudnienia wśród rynków regionu EMEA i najlepszą, względem innych sektorów, w Polsce[1]
Umocnienie pozytywnego trendu przekłada się na kształt polityki personalnej przedsiębiorstw. To świetna wiadomość dla osób poszukujących pracy w tym sektorze- firmy mają do zaoferowania nie tylko pracę, ale też coraz lepsze jej warunki, dzięki m.in. systemom motywacji.
– Dynamiczny rozwój gospodarczy zwiększa popyt na pracowników, a ich niedobór na rynku skłania firmy do większych starań o pozyskanie kandydatów – mówi Izabela Bąkowska-Jurga, partner biznesowy HR w Imperial Tobacco Polska. – Bardzo pozytywnym zjawiskiem jest rosnąca świadomość roli i wartości pracownika. Pracodawcy wprowadzają coraz bardziej rozbudowane systemy motywacyjne, chcąc przyciągnąć nowych, jak i zatrzymać dotychczasowych zatrudnionych. Kluczem do sukcesu są różnorodne metody, jednak pod warunkiem, że wynikają z uważnego wysłuchania potrzeb pracowników. Jak pokazuje nasze doświadczenie, podobne zainteresowanie może wzbudza darmowy transport do miejsca pracy, jak i np. dopłaty do urlopu dla rodzin pracowników. Istotne jest też samo wynagrodzenie oraz premia, choć równie ważnymi oczekiwaniami naszych kandydatów są stabilność, rozwój zawodowy i dobra atmosfera w pracy – podsumowuje Izabela Bąkowska-Jurga.
Globalny gigant tytoniowy posiada w Polsce dwie fabryki – w Radomiu oraz w podpoznańskich Jankowicach. Rozwija się dynamicznie, dlatego do obydwu miejsc poszukuje większej liczby pracowników produkcji o kompetencjach technicznych, jak np. mechaników maszyn, automatyków, operatorów maszyn, pracowników transportowych czy pracowników linii produkcyjnej. Na długiej liście oferowanych im benefitów znajdują się m.in. bezpłatny transport do miejsca pracy z okolicznych miejscowości, świeże owoce w stołówce, dodatki finansowe do wyżywienia, bonusowe dni wolne, premia roczna, bezpłatny dostęp do lekarza w miejscu pracy, programy dla „świeżo upieczonych” rodziców czy też dla osób po 50. roku życia.
Podobną strategię posiada produkujący światłowody Corning Optical Communications. Obok dotychczasowej fabryki pod Łodzią firma otworzyła właśnie drugi zakład, będący jednym z największych nie tylko w skali regionu, ale i Europy. To efekt szybkiego rozwoju automatyzacji oraz rosnącego popytu na rozwiązania optyczne dla przemysłu telekomunikacyjnego. By spełnić to wyzwanie, Corning pracuje nie tylko nad pozyskaniem nowych pracowników, ale też budowaniem lojalności wśród dotychczasowych.
– Bez sprawdzonych systemów motywacji czy elastyczności w podejściu do potrzeb naszych pracowników nie jest możliwe zachowanie na obecnym rynku pozycji konkurencyjnej, – komentuje Mariusz Bielawski, dyrektor Corning Optical Communications. – Oferowanie benefitów pracowniczych jest niezbędną codziennością, ale i wyzwaniem. Zwłaszcza kiedy tak, jak u nas, struktura firmy obejmuje pracowników na bardzo różnych szczeblach, od stanowisk produkcyjnych, po inżynieryjne. To jednak inwestycja, która przynosi efekty i jako taka warta jest zachodu. Corning zawsze stawiał na równe traktowanie oraz partnerskie podejście do pracowników. Zależy nam na długofalowej współpracy, a system motywacyjny jest jednym z elementów, które istotnie się na nią przekładają. Wśród benefitów staramy się umieszczać faktyczne motywatory, bo tylko one mogą skutecznie przekładać się na zadowolenie i efektywność – dodaje Mariusz Bielawski.
Pośród benefitów firma oferuje pracownikom dofinansowanie do posiłków, uczestnictwo w piknikach i imprezach integracyjnych, opiekę medyczną, czy wreszcie bezpłatny dojazd do pracy. Dużym zainteresowaniem cieszą się również oferowane przez Corning możliwości rozwoju, otwierające zarówno drogę do awansu, jak i przebranżowienia się pomiędzy działami.
Jak twierdzą eksperci, zbudowanie skutecznego systemu motywacji wymaga czasu i zaangażowania, jednak pozwala na współczesnym rynku skutecznie walczyć o pracownika i rozwijać firmę. Z perspektywy zatrudnionych osób to udogodnienia, które skutecznie wpływają na kształt ich pracowniczej codzienności.
– Poszukiwanie sposobów na przyciągnięcie i związanie z sobą pracowników to inwestycja firmy w budowanie jej wizerunku jako pracodawcy, – mówi Anna Mikulska, Employer Branding Director & Partner z MJCC, agencji specjalizującej się w doradztwie w obszarze employer brandingu. – Rynek pracy uległ zmianie, a wraz z nim i nastawienie pracowników. Są oni bardziej świadomi swojej wartości oraz stawianych sobie celów. Szukając pracodawcy wiedzą, że nie są skazani na pierwszą lepszą ofertę. Wybierają więc z większą rozwagą, patrząc na konkrety, które proponują im firmy, ale też na zajmowane przez nie pozycje i sposób, w jaki kojarzone są one z traktowaniem pracowników. Programy motywacyjne po części to odzwierciedlają, – dodaje ekspertka.
Samo wymyślenie motywatorów przez dział HR pracodawcy nie wystarczy. By system ten działał prawidłowo dla obydwu stron, zarówno pracodawcy, jak i pracownika, konieczne jest sprawdzanie ich efektywności. Do zbadania rezultatu wykonywanych działań służyć może badanie satysfakcji pracowniczej, które powie pracodawcy nie tylko jak oceniane są oferowane przez niego benefity, ale również z czego zadowoleni są jego pracownicy, a co warto poprawić. Istotna jest ich regularność, która pozwala zmierzyć w jakim kierunku prowadzone są działania. Niezbędny jest również odpowiedni dobór i kształcenie kadry menadżerskiej, która zadba o właściwą atmosferę w zespołach, ich nastawienie do wykonywanych zadań, a także komunikację z pracownikami. Odpowiednio skonstruowane systemy motywacji wymagają właściwych osób, które nimi pokierują, określenia celów, przemyślanej strategii, słuchania potrzeb i ocen pracowników oraz bycia otwartym na zmianę.