Przemysł AGD w Polsce [RAPORT]

Przemysł AGD w Polsce [RAPORT]

03/03/2024
Źródło informacji: APPLiA

W roku 2023 w Polsce wyprodukowano 26 milionów urządzeń AGD, z czego blisko 23 miliony stanowiły egzemplarze dużego sprzętu AGD. W zeszłym roku wyprodukowano o 3 miliony urządzeń dużego AGD mniej niż w 2022 roku, i nawet o 7,5 miliona mniej niż w rekordowym roku 2021.

Ponad połowę całkowitej produkcji stanowią pralki, zmywarki oraz suszarki do ubrań. Około 90% wyprodukowanego sprzętu AGD z Polski trafia na eksport, głównie na rynek niemiecki, francuski oraz brytyjski. Jeśli chodzi o podział na kategorie dużego AGD, Polska zajmuje pozycję największego na świecie eksportera suszarek do ubrań, udziałem wynoszącym 31%, oraz zmywarek do naczyń, gdzie eksport stanowi 24% światowego rynku.

Mimo spadków, Polska wciąż utrzymuje pozycję europejskiego lidera w produkcji AGD, dostarczając około 40% urządzeń dużego AGD wytworzonych w całej Unii Europejskiej. W rankingu eksportu AGD na świecie zajmujemy drugie miejsce zaraz po Chinach.

2023 rok nie obszedł się z branżą AGD łaskawie. Musieliśmy borykać się z inflacją, opóźnionym efektem covidowym, wzmożoną ostrożnością zakupową detalistów, nowymi łańcuchami dostaw i lokalnym skutkiem wojny w Ukrainie. Pozostaje jednak optymizm wynikający z przeświadczenia, że >>gorzej być nie może<< oraz przewidywanego wzrostu popytu napędzanego KPO – mówił Wojciech Konecki, prezes zarządu Związku Producentów AGD, APPLiA Polska

„Wzmożona aktywność fabryk z Turcji i Dalekiego Wschodu, a także spadek konsumpcji w krajach Europy Zachodniej boleśnie odbiły się na polskim eksporcie sprzętu AGD. Jego wartość w przypadku sprzętu wielkogabarytowego była aż o 13% niższa niż w ubiegłym roku” – dodaje prezes APPLiA.

agd raport 2023

Rynek AGD w Polsce w 2023 roku odnotował kolejny spadek sprzedaży. Według szacunków APPLiA, konsumenci wydali na duże i małe AGD 17,3 mld zł brutto, co oznacza spadek o 4% w porównaniu z rokiem 2022. Dostawy dużego AGD do dystrybucji również spadły o 6%, osiągając poziom 9,2 mld zł netto.

Sprzedaż ilościowa dużego AGD również odnotowała znaczący spadek, wynoszący 11% w porównaniu z 2022 r. W sumie w 2023 roku sprzedano 6,4 mln szt. urządzeń, co oznacza powrót do poziomu z 2019 roku.

W porównaniu z rekordowym rokiem 2021 spadek sprzedaży jest jeszcze bardziej widoczny – o 1,4 mln szt. Jedynymi kategoriami, które odnotowały wzrost w 2023 roku, były pralki wąskie, kuchenki gazowe oraz niszowe kategorie jak lodówki jednodrzwiowe i z zamrażalnikiem na górze. Udział sprzętu do zabudowy w 2023 roku wyniósł 39% wolumenu dużego AGD.

Podsumowując:

  • nastąpił spadek wartości sprzedaży dużego i małego AGD o 4% w 2023 roku
  • nastąpił spadek dostaw dużego AGD do dystrybucji o 6%
  • nastąpił spadek ilościowej sprzedaży dużego AGD o 11%
  • nastąpił wzrost sprzedaży jedynie w pralkach wąskich, kuchenkach gazowych oraz niszowych kategoriach
  • udział sprzętu do zabudowy na poziomie 39%

„Niektórzy byli zaskoczeni pewnymi trendami rynkowymi, jednak dla większości specjalistów spadek popytu był do przewidzenia. Po okresie covidowej prosperity, kiedy to konsumpcja napędzana była zakupami osób rezygnujących z wyjazdów wakacyjnych lub wyjścia do kina, przyszedł czas korekty” – mówi Wojciech Konecki.

Rynek małego AGD zmalał wartościowo w roku 2023 o ok. 2%. Według szacunków APLIA stanowi on ok. 4,6 mld zł netto. Ekspresy do kawy to największa kategoria – w Polsce w ubiegłym roku sprzedało się 550 tys. tego sprzętu (-18% r/r). Drugą co do wielkości kategorią są odkurzacze.

Energooszczędność priorytetem

Od niemal dwóch dekad finansowanie recyklingu zużytego sprzętu AGD opiera się na zasadzie tzw. rozszerzonej odpowiedzialności producenta, co już pochłonęło ponad 1,5 miliarda złotych. Cała gama produktów AGD od długiego czasu jest tworzona z zastosowaniem ekoprojektowania, skoncentrowanego na ograniczaniu szkodliwych substancji, zmniejszaniu zużycia mediów oraz zwiększaniu dostępności części zamiennych.

Obecnie oferowany sprzęt AGD to nowoczesne urządzenia, które nie tylko oszczędzają czas, lecz również w istotny sposób redukują zużycie energii elektrycznej i wody, przyczyniając się tym samym do obniżenia rachunków domowych. Warto zauważyć, że dzisiejsze lodówki o najwyższej klasie energetycznej A zużywają o 25% mniej energii elektrycznej niż starsze modele klasy A produkowane kilkanaście lat temu, które wciąż są w użyciu w wielu gospodarstwach domowych. Wymiana takiego sprzętu przekłada się na oszczędność około 320 kWh i 310 złotych na rachunku za prąd rocznie. Postęp technologiczny w innych kategoriach sprzętu również niesie ze sobą istotny potencjał oszczędzania zasobów.

Jak opowiada Radosław Maj, project manager z APPLiA „w Polsce nadal wiele gospodarstw posiada starsze urządzenia, których wymiana pozwoliłaby na zaoszczędzenie nawet kilku TWh w skali roku. Jest to wielkość niebagatelna, biorąc pod uwagę fakt, że 14 mln gospodarstw domowych konsumuje w Polsce 30 TWh”.

Pełny raport APPLiA odnośnie rynku AGD 2023/24 można pobrać pod linkiem:
https://applia.pl/wp-content/uploads/2024/02/Raport_Rynku_AGD_2023_strony_WWW.pdf