Wzrasta poziom eksportu polskich firm – raport
Polski eksport nie zwalnia tempa. Działalność związaną z wywozem towarów za granicę kraju prowadzi ponad jedna piąta (23,3%) zapytanych polskich przedsiębiorców w 15. fali badania Bibby MSP Index. W ostatnim półroczu wzrost eksportu nastąpił w przypadku 26,7% podmiotów z danego sektora. Jednak prowadzący własny biznes nie wykazują optymizmu prognozując warunki dalszego rozwoju. W relacji do jesiennej fali raportu zmniejszył się o 3,5 pkt. proc. odsetek firm uważających, że eksport prowadzonej działalności w najbliższym czasie wzrośnie. Aż 75% przedsiębiorców nie zamierza w najbliższym czasie rozszerzyć działalność o eksport.
Głównym źródłem wiedzy o rynkach zagranicznych i potencjalnych odbiorcach spoza kraju jest Internet. W sieci szczegółów na temat gospodarki i partnerów biznesowych poszukuje ponad 71% respondentów. Jedna piąta eksportujących towary zdobywa informacje odnośnie danego rynku dzięki bezpośrednim spotkaniom na targach branżowych, zarówno w kraju, jak i poza jego granicami – wynika z raportu przygotowanego przez Bibby Financial Services. Niewiele mniej, bo aż 19% badanych potrzebne dane pozyskuje poprzez zaangażowanie w działania lokalnych izb branżowych i stowarzyszeń. Więcej niż 17% przedstawicieli sektora MSP deklaruje, że korzysta z lokalnych wywiadowni gospodarczych.
Miarą sukcesu w branży eksportowej według przebadanych przedsiębiorców z sektora MŚP jest jakość oferowanych produktów lub usług. Natomiast prawie 67% respondentów stwierdziła, że na osiągniecie dobrych wyników mają wpływ relacje z partnerami biznesowymi. Zapytane firmy również wskazywały w swoich odpowiedziach sprawną logistykę (ponad 43%), konkurencyjność ceny (prawie 21%) i kontakty handlowe (19%).
Wzrasta znaczenie polskich firm na światowych rynkach. Coraz więcej przedsiębiorstw przestaje być podwykonawcami globalnych koncernów. Oczywiście nadal jest dużo do wypracowania i większej aktywności, jednak na liście priorytetów polityki gospodarczej wysoko znalazła się ekspansja inwestycyjna polskich firm, co pozwala myśleć optymistycznie – mówi Jerzy Dąbrowski, dyrektor generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services
Jak pokazują wyniki ostatniej fali badania Bibby MSP Index ponad 60% przedsiębiorców finansuje swoją działalność eksportową poprzez udostępnioną linię kredytową lub debet na rachunku bankowym. Natomiast ponad 55% respondentów deklaruję, że korzysta z własnych środków, a prawie 7% używa faktoringu eksportowego (wzrost o 1,4 pkt. proc.).
Eksport to obecnie jeden z dynamiczniejszych rozwijających się części polskiej gospodarki. Dlatego my jako firma faktoringowa staramy się wspierać i umożliwiać dalszy rozwój przedsiębiorstw, które chcą prowadzić daną działalność. Faktoring eksportowy jest narzędziem skrojonym na miarę tych, którzy współpracują z kontrahentami zagranicznymi lub planują podjąć taką współpracę. Oprócz finansowania, przedsiębiorca może również liczyć na wsparcie w zakresie weryfikacji kondycji zagranicznego partnera, a także informacje dotyczące prawa i zwyczajów handlowych panujących w danym kraju, które znacznie ułatwiają początek współpracy – podsumowuje Jerzy Dąbrowski, dyrektor generalny firmy faktoringowej Bibby Financial Services.