Stocznia Crist: ciężarowiec Sun Rice w porcie i hybrydowiec Color Hybrid w produkcji
Od soboty, przez kilkanaście dni, w porcie w Gdyni zakotwiczony będzie ciężarowiec wpływny Sun Rice. Jest to rodzaj statku, który rzadko wpływa na polskie wody terytorialne. Do jego podstawowych zadań należy m.in. transport innych jednostek pływających. Tak jest również w tym przypadku. Jak informuje PortalMorski.pl: „Sun Rise to ciężarowiec, który swojego czasu zyskał dość szeroką ekspozycję w morskich mediach branżowych, jako ten, który dostarczał (w tym także pierwszą partię – w sierpniu 2013 roku) wielkich wrót do nowych śluz w zrealizowanym niedawno programie rozbudowy Kanału Panamskiego.
Z Polski także zabierze niecodzienny ładunek. Będzie nim jednostka pływająca, która sama w sobie nie jest nadzwyczaj skomplikowana i trudna w budowie, ale służyć będzie realizacji bardzo ciekawego, spektakularnego projektu. Chodzi o dok pływający do produkcji kesonów żelbetonowych, określany jako caissonnier, o nazwie Marco Polo, zbudowany w stoczni Crist. Przeznaczony jest dla francuskiej firmy Bouygues Construction uczestniczącej w konsorcjum, któremu zlecono realizację zwiększenia lądowej powierzchni księstwa Monaco pod budowę nowej dzielnicy.
Jedna ze spółek grupy Bouygues – Bouygues Travaux Publics – będzie budowała kesony w Marsylii, gdzie zacumowany ma być dok caissonnier zbudowany przez stocznię Crist. Tak więc ciężarowiec flo-flo Sun Rise, który na kotwicowisku portu Gdynia zanurzy się, by wziąć na pokład ładunek w postaci doku Marco Polo, zabierze go najprawdopodobniej do Marsylii. Z Marsylii kesony będą holowane (ok. 2 do 3 dni drogi morskiej) do Monaco.”
To nie jedyna interesująca informacja, która dotarła do nas w ostatnich dniach z gdyńskiej stoczni. Crist rozpoczął prace produkcyjne, związane z budową w części wyposażonego promu pasażersko-samochodowego dla norweskiego armatora. Jednostka jest określana jako największy prom hybrydowy świata. Zgodnie z informacjami miasta Gdynia: „Color Hybrid wejdzie do eksploatacji latem 2019 roku i zastąpi, na trasie Sandefjord-Strömstad (Norwegia-Szwecja), mniejszą jednostkę Bohus (która może zabrać do 1165 pasażerów oraz 240 pojazdów osobowych).
Dla porównania, nowy prom hybrydowy o długości 160 metrów i szerokości ponad 27 metrów, zabierze jednocześnie 2 tysiące pasażerów oraz 500 pojazdów osobowych, a pokonanie 70-kilometrowej trasy wyniesie tylko 20 minut. Wszystko dzięki parametrom i wyposażeniu promu zapewniającym wysoką manewrowość oraz wydajnemu układowi napędowemu. Statek będzie wyposażony w hybrydowy system napędu głównego.
Proces ładowania baterii, w które zostanie wyposażona jednostka, będzie odbywał się każdorazowo podczas postoju w porcie przy pomocy kabla zasilającego ze specjalnych obiektów nabrzeżnych lub na samym pokładzie statku. W części wyposażona jednostka jest budowana w stoczni CRIST, zaś ostatnie prace wykończeniowe będą realizowanie w norweskiej stoczni Ulstein.”