W Krakowie odbył się pierwszy w Polsce przejazd tramwajem poruszającym się w trybie sterowania autonomicznego.
Przejazd rozpoczął się na przystanku „Muzeum Narodowe”, gdzie zgromadzeni goście wsiedli do tramwaju typu 126N NEVELO wyprodukowanego przez NEWAG, a następnie wyruszono trasą wzdłuż krakowskich Błoni w kierunku pętli tramwajowej „Cichy Kącik”, skąd powrócono na przystanek początkowy, tj. „Muzeum Narodowe”.
W ramach realizowanego projektu badawczo-rozwojowego został zaprojektowany i wykonany układ sterowania autonomicznego wagonu tramwajowego typu 126N produkcji NEWAG, który komunikuje się z głównym sterownikiem tramwaju umożliwiając jazdę bez motorniczego w kabinie. System zapewnia precyzyjne sterowanie prędkością, sterowanie drzwiami, dzwonkiem oraz nadrzędnością sygnałów z pokładu pojazdu (np. hamulca bezpieczeństwa, czy hamowania nagłego).
System na podstawie nawigacji satelitarnej oraz pomiaru przebiegu drogi, pozwala na automatyczne zatrzymywanie i ruszanie tramwaju z przystanków (otwarcie, zamknięcie drzwi i uruchomienie sygnału ostrzegawczego przed ruszeniem), reaguje na ograniczenia prędkości, izolatory sekcyjne itp
Celem projektu „Autonomizacja jazdy tramwajem jako narzędzia wspierającego pracę motorniczych” jest przede wszystkim wdrożenie tzw. asystenta dla prowadzącego, wspomagającego jego pracę i nadzorującego parametry jazdy w celu zwiększenia bezpieczeństwa.
Nadzór nad pracą motorniczego odbywał się w zakresie:
- czuwania nad prędkością – zwalnianie w przypadku gdy motorniczy jedzie za szybko w stosunku do wymagań,
- przerywania rozruchu przy izolatorach sekcyjnych,
- wykrywania przeszkód i weryfikowania możliwości przejazdu – dostosowanie prędkości,
- automatyzacji rozruchu i hamowania przystankowego i przy sygnalizacji świetlnej,
- opcjonalnie – komunikacji z sygnalizacją świetlną i dostosowaniem prędkości do cyklu świateł, tak by zapewnić płynny przejazd.
Projekt ma charakter badawczo-rozwojowy, a jego etapy obejmują:
- precyzyjne sterowanie jazdą autonomiczną z zastosowaniem systemu nawigacyjnego,
- zabudowę i testowanie układów wykrywania przeszkód,
- zaprogramowanie konkretnej trasy liniowej tramwaju,
- rozpoczęcie eksploatacji nadzorowanej tramwaju z zastosowanym „asystentem motorniczego”.
Ostateczne rozwiązanie zakłada wdrożenie pełnej autonomizacji jazdy tramwaju w ruchu miejskim.
Partnerzy projektu: NEWAG S.A., Politechnika Krakowska Instytut Pojazdów Szynowych, CYBID Sp. z o.o., Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie oraz MEDCOM Sp. z o.o.