NEOM – megaprojekt i wizja przyszłości Arabii Saudyskiej

NEOM – megaprojekt i wizja przyszłości Arabii Saudyskiej

26/09/2023
Autor:
|

NEOM to prawdopodobnie największy i najbardziej kontrowersyjny projekt architektoniczny na świecie oraz wizja futurystycznego megamiasta, które ma być również prestiżowym projektem ekologicznym.

Według dostępnych informacji NEOM będzie się składał z 10 projektów, które będą nazwane regionami. Na razie ogłoszono szczegóły dotyczące czterech: The Line, Oxagon, Trojena i Sindalah.

Inwestycja o wartości 500 miliardów dolarów ma na celu dywersyfikację gospodarki kraju i zmniejszenie zależności Arabii Saudyjskiej od ropy naftowej. Cała budowa obejmuje teren o powierzchni 26,5 tys. kilometrów kwadratowych w pobliżu wybrzeża Morza Czerwonego. Rząd Arabii Saudyjskiej planuje, że miasto będzie wykorzystywać najnowocześniejsze technologie ze szczególnym uwzględnieniem sztucznej inteligencji, a także posiadać szybkie pociągi i drony, a wszystko to będzie zasilane wyłącznie odnawialnymi źródłami energii  – z energii słonecznej, wiatrowej i wodorowej – zapewniając zeroemisyjny ekosystem. Projekt ma stanowić także szeroką platformę dla inwestycji międzynarodowych.

Neom ma odpowiadać na niektóre z najpilniejszych globalnych wyzwań stojących przed obszarami miejskimi i inspirować alternatywny sposób życia. Miasto zachowa 95% środowiska naturalnego wokół obiektu.

Twórcy projektu twierdzą, że NEOM będzie regionalną potęgą w produkcji i magazynowaniu wody, opartą na odsalaniu wody. Zaawansowane technologicznie, interoperacyjne systemy modułowe przyciągną firmy badawcze i start-upy związane z wodą, aby napędzać innowacje i odgrywać wiodącą rolę we wszystkich sektorach przemysłu wodnego.

Projekt jest z pewnością odważną wizją przyszłości życia w miastach i zrównoważonego rozwoju. Łącząc technologię, innowacje i zrównoważony rozwój ma na celu ponowne zdefiniowanie możliwości, czym może być miasto. Zaangażowanie w dywersyfikację gospodarczą, ochronę środowiska i postęp społeczny może być katalizatorem zmian, które mogą w najbliższej przyszłości być inspiracją dla wielu innych megaprojektów na świecie. W końcu aby działać inaczej, trzeba myśleć inaczej.

Poniżej prezentujemy po krótce informacje nt 4 regionów.

THE LINE

The Line ma być pierwszym na świecie pionowym miastem. Będzie miało charakter liniowy o długości 170 km, w którym docelowo osiedli się 9 milionów osób – celem do 2030 roku ma być milionowa populacja miasta. Projekt składać się będzie z dwóch równoległych, liniowych drapaczy chmur o wysokości 500 metrów, oddalonych od siebie o 200 metrów. Budynki będą pokryte lustrzanymi elewacjami, które pozwolą jej obrysowi „zlać się z naturą”.

Środowisko miejskie będzie zdefiniowane przez ruch pieszy, rowerowy i osobiste urządzenia do mobilności elektrycznej. Żadnych dróg i samochodów. Wszystkie niezbędne codzienne usługi, takie jak szkoły, przychodnie lekarskie, centra rekreacyjne i tereny zielone, mają być dostępne w promieniu pięciu minut spacerem. Wszystko zostanie wzmocnione usługami szybkiego transportu publicznego łączącego wszystkie dzielnice.

Przez miasto będzie przebiegać linia szybkiej kolei, która usprawni podróżowanie i będzie zasilana systemem elektrycznym opartym na zasilaniu energią odnawialną. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli pokonywać większe odległości, a do wszystkich obszarów projektu NEOM będzie można dotrzeć w ciągu 20 minut. Według planów znaczna część projektu ma zostać zbudowana do 2030 roku.

Co więcej, niedawno utworzono partnerstwo z firmą Volocopter, w celu stworzenia pierwszej na świecie w pełni zintegrowanej sieci elektrycznych taksówek powietrznych, zapewniającą transport osób i towarów bez rozbudowanej infrastruktury naziemnej. Te usługi mobilności pionowej połączą linię z czystym i zaawansowanym węzłem produkcyjnym Oxagon, a także z innymi regionami NEOM w ramach multimodalnego systemu zrównoważonej mobilności.

Czym dokładnie będzie The Line? Zobaczcie na wizualizacje.

TROJENA

Trojena ma być ośrodkiem zbudowanym wokół jeziora w zaśnieżonym paśmie górskim Arabii Saudyjskiej, gdzie wzniesienia oscylują od 1500 m do 2600 m npm i zajmują powierzchnię prawie 60 kilometrów kwadratowych. Charakteryzuje się temperaturami poniżej zera w zimie i umiarkowanym klimatem przez cały rok, który jest chłodniejszy niż w pozostałej części regionu.

W tej części projektu będziemy mogli przez 3 miesiące poszusować po zaśnieżonych 36 kilometrach tras narciarskich w pozostałych miesiącach będzie można pojeździć jedynie na trawiastej nawierzchni. To właśnie tutaj jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem mają odbyć się Zimowe Igrzyska Olimpijskie Azji w 2029 roku. Turyści będą mogli cieszyć jazdą na nartach i sportami ekstremalnymi przez okrągły rok. Prace mają zostać ukończone najprawdopodobniej w 2026 roku.

Trojena będzie w całości zasilana energią odnawialną. Będzie podzielona na sześć dzielnic: Gateway, Discover, Valley, Explore, Relax i Fun, które mają sprostac wymaganiom nawet najbardziej wymagających osób, szczególnie że na ich terenie będą odbywały się m.in. światowej klasy imprezy sportowe, wystawy sztuki, koncerty i festiwale kulturalne. Dzielnice mają być naszpikowane wirtualnymi innowacjami architektonicznymi i inżynieryjnymi.

Jak dokładnie będzie wyglądać? Zerknijcie poniżej.

OXAGON

Oxagon – miasto portowe, które ma być domem dla 90 000 ludzi. Według zapowiedzi będzie największą na świecie pływającą konstrukcją i centrum przemysłowym obsługującym 13% światowego handlu – stanowiąc łącznik między Azją, Afryką, Europą i Amerykami. Celem tego nadmorskiego miasta jest połączenie najlepszych rozwiązań mieszkaniowych i przemysłowych w celu stworzenia globalnego centrum innowacji, logistyki i czystej energii.

Zdecydowana większość Oxagonu będzie zlokalizowana na morzu i zbudowana w systemie modułowym, który ma umożliwić przyszłą rozbudowę miasta.

Błędem jest jednak mówienie o Oxagonie w czasie przyszłym – zwłaszcza, że port został w maju tego roku otwarty i już działa. Ma to ogromne znaczenie nie tylko w kontekście harmonogramu projektu, ale także jako węzeł logistyczny i trasa dostaw dla całego projektu, którym jest NEOM.

Natomiast na początku 2025 roku zacznie działać pierwszy terminal kontenerowy ze zintegrowanymi rozwiązaniami w zakresie łańcucha dostaw i logistyki. Po całkowitym ukończeniu port będzie działał przy zerowym poziomie emisji dwutlenku węgla netto. Do tej pory w rozwój pierwszego etapu centrum portowo-logistycznego zainwestowano już 2 miliardy dolarów.

SINDALAH

Wyspa zajmuje ponad 84 hektary i ma przyciągać 2 400 odwiedzających dziennie do 2028 r. Będzie to pierwszy region otworzony w ramach projektu NEOM, który zaprezentuje światu potencjał i da przedsmak tego co mogą oczekiwać po kolejnych regionach.

Po otwarciu wyspa będzie rywalizować z czołowymi światowymi ośrodkami turystycznymi, takimi jak Monako i Ateny, oferując luksusową ofertę przez cały rok i pozycjonując się jako cel żeglarski i kulinarny (38 punktów restauracyjnych).

Pierwsi goście postawią stopę na luksusowej wyspie w roku 2024, gdzie będą mogli spodziewać się światowej klasy ośrodka żeglarskiego zaprojektowanego przez słynnego włoskiego projektanta Luca Dini Design & Architecture, trzech megaluksusowych hoteli z ponad 400 pokojami ultra-premium i 300 apartamentami z najwyższej półki, pola golfowego o długości 5920 metrów, szeregu atrakcji i restauracji także wyróżnionych gwiazdką Michelin. Marina Sindalah zaoferuje 86 miejsc do cumowania dla jachtów o długości do 75 metrów oraz dodatkowe serwisowane boje morskie dla superjachtów o długości do 180 metrów, zdolne przyjąć najbardziej spektakularne jednostki na świecie.

Sindalah będzie również oferować takie atrakcje jak nurkowanie, kajakarstwo, kitesurfing i narty wodne. Oczekuje się, że dzięki tej inwestycji utworzy się 3 500 miejsc pracy w sektorze turystyki oraz usług hotelarskich i rekreacyjnych.

Kto jest zaangażowany w projektowanie Neom?

Tylko kilka firm architektonicznych zostało formalnie ogłoszonych projektantami projektu Neom. Na stronie internetowej Neoma jako partnera wymieniono amerykańskie studio Aecom.

Deweloperzy Neom ogłosili, że nad projektami ośrodka narciarskiego Trojena pracują brytyjska pracownia Zaha Hadid Architects, holenderska firma UNStudio, amerykańska pracownia Aedas, niemiecka pracownia LAVA i australijska pracownia Bureau Proberts.

Dodatkowo holenderskie studio Mecanoo potwierdziło również, że pracuje nad Trojeną.

Amerykańskie studio Morphosis, przez długi czas uważane za głównego projektanta The Line. Inne studia, które prawdopodobnie pracują nad „The Line” to: amerykańskie biura Pei Cobb Freed & Partners, Tom Wiscombe Architecture, Oyler Wu Collaborative i HOK, brytyjskie studio Adjaye Associates i studio Petera Cooka CHAP, Austrian Studio Corp Himmelb (l)Au i Delghan Meisl Associated Architects oraz włoskie biuro Studio Fuksas.

Więcej informacji na temat samego projektu, firm zaangażowanych w projekt, wykonawców/dostawców technologii, rozwiązań i usług znajdziecie na stronie: https://neom.directory/neom-news oraz na stronie głównej całego projektu: https://www.neom.com/en-us


Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Obserwuj nas także w Wiadomościach Google.

Jeśli spodobał Ci się artykuł i uważasz, że prezentowane przez nas treści są ciekawe i wartościowe – udostępnij dalej swojej społeczności. Dziękujemy.