Sprzedaż robotów przemysłowych w 2014 roku na świecie i w Polsce

Sprzedaż robotów przemysłowych w 2014 roku na świecie i w Polsce

27/01/2015

Jak wynika z danych Międzynarodowej Federacji Robotyki (IFR) w 2014 roku w skali globu zainstalowanych zostało ponad 200 tys. nowych robotów przemysłowych. Jest to o 15% więcej niż w 2013 roku. – Perspektywy dla rozwoju robotyzacji na świecie są optymistyczne. Postępom w tym zakresie sprzyjają m.in. wymogi w zakresie modernizacji zakładów produkcyjnych i zwiększenia wydajności produkcji, wzrost wykorzystania robotów przez małe i średnie przedsiębiorstwa, obniżenie kosztów produkcji, a także współpraca człowiek – maszyna – mówi Jesper Sonne Thimsen, regionalny menadżer sprzedaży na region Europy Środkowo-Wschodniej, Universal Robots. Ekspert podkreśla, że zwłaszcza rozwój robotów współpracujących będzie jednym z ważniejszych trendów na nadchodzące lata.

W tym samym czasie, w Polsce zanotowano niewielki,5-procentowy spadek sprzedaży robotów. Było ich w sumie do 692. Głównym odbiorcą robotów jest obecnie: przemysł gumowy, tworzyw sztucznych, spożywczy, a także chemiczny i farmaceutyczny. Znacząco zmniejszyły się inwestycje w roboty w sektorze samochodowym. Pomimo tych negatywnych tendencji niewielkiego, pomiędzy 2014 a 2017 rokiem przewidywany jest wzrost instalacji robotów przemysłowych w Polsce. – W krajach Europy Środkowo-Wschodniej, w tym w Polsce widzimy potencjał do dalszego wzrostu robotyzacji. To bowiem warunek konieczny do podtrzymania dotychczasowego poziomu konkurencyjności przemysłu w skali całego kraju. Dotyczy to w szczególności takich gałęzi gospodarki jak przemysł motoryzacyjny, metalowy, elektroniczny czy też przemysł spożywczy – stwierdza Jesper Sonne Thimsen, regionalny menadżer sprzedaży na region Europy Środkowo-Wschodniej, Universal Robots.