Dobre wieści z polskiego i europejskiego rynku sprzedaży samochodów osobowych

Dobre wieści z polskiego i europejskiego rynku sprzedaży samochodów osobowych

18/03/2014

Europejski rynek samochodowy kontynuuje styczniowy trend wzrostowy i luty kończy na 8% plusie – podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA.

W drugim miesiącu br. obywatele Unii Europejskiej kupili ponad 861 tys. nowych samochodów osobowych. Ożywiony ruch panuje także w polskich salonach, z których za sprawą licznych promocji i okienka derogacyjnego w lutym wyjechało ponad 32,5 tys. osobówek. Zdaniem przedstawicieli Exact Systems „kratki” będą bardzo chodliwym towarem jeszcze do końca marca.

Za nami kolejny, ósmy miesiąc z rzędu, w którym mamy do czynienia ze wzrostem sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce. Sytuacja bardzo przypomina tę z końcówki 2010 r., kiedy z „linii produkcyjnych zjeżdżały ostatnie kratki”. Polskie firmy korzystają z możliwości odliczenia całego podatku VAT, którą mają jeszcze tylko do końca tego miesiąca. Od 1 kwietnia zaczną obowiązywać nowe, dla wielu przedsiębiorców mniej korzystne, przepisy podatkowe dotyczące zakupu samochodów firmowych. Stąd spodziewamy się, że wyniki sprzedaży nowych samochodów osobowych w marcu będą jeszcze lepsze – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.

W najkrótszym miesiącu br. w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 32 593 tys. nowych samochodów osobowych (wliczając tzw. kratki), czyli o ponad 35% więcej niż w tym samym miesiącu 2013 r. Samych samochodów osobowych z homologacją ciężarową, czyli „kratek”,

z polskich salonów osobowych wyjechało nieco ponad 9,5 tys. W lutym do salonów samochodowych zajrzało zdecydowanie więcej firm (blisko 60%), klienci indywidualni stanowili 41%.

Pół roku wzrostu w Europie

Europejczycy również ruszyli na zakupy. Luty, w którym z salonów europejskich wyjechało ponad 900 tys. nowych osobówek, to szósty miesiąc z rzędu „na plusie” (+8% r/r). Po dwóch miesiącach Europa jest już na 6,6% plusie r/r. Choć wolumenowo wynik wygląda jeszcze słabo, to cieszą nas kolejne rosnące słupki sprzedaży nowych aut. W szczególności te przedstawiające rynki hiszpański i włoski, które powoli zaczynają odrabiać i wracają na ścieżkę wzrostów – mówi Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems. Większość głównych rynków europejskich odnotowała wzrost rejestracji nowych aut osobowych: Niemcy (+4,3% r/r), Hiszpania (+17,8% r/r), Włochy (+8.6% r/r) i Wielka Brytania (+3% r/r).

W Polsce numerem jeden Skoda, w Europie Volkswagen

Jak podaje PZPM, nadal najchętniej kupowanym samochodem w segmencie osobówek w Polsce jest Skoda – w luty br. zostało sprzedanych ponad 4,8 tys. modeli tego producenta. Tuż za nią uplasowały się Volkswagen i Toyota. Polacy nadal najchętniej kupują Skodę Oktavię, a potem Forda Focusa. Nieco inaczej prezentuje się europejska mapa producentów. W Europie najlepiej radzi sobie marka Volkswagen z ponad 102 tys. sprzedanymi autami – mówi Jacek Opala.

Co nas czeka w 2014 r.?

Tak jak się tego spodziewaliśmy, w lutym do salonów uderzyło więcej klientów niż w styczniu, a w marcu powinno być jeszcze lepiej. Choć od kwietnia dynamika rejestracji nowych osobówek za sprawą nowych przepisów może ulec obniżeniu, jestem zdania, że cały rok dla naszej branży motoryzacyjnej będzie lepszy od minionego. Liczba 310–320 tys. nowych rejestracji w tym roku, czyli ok. 5-10% wzrost r/r, jest się moim zdaniem realna – ocenia Paweł Gos.

W materiale prasowym zostały wykorzystane dane ACEA, Głównego Urzędu Statystycznego, Centralnej Ewidencji Pojazdów, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.