Czy w tym roku uda się powtórzyć rekordowe wyniki z 2016?

Czy w tym roku uda się powtórzyć rekordowe wyniki z 2016?

27/01/2017

Ubiegły rok był wyjątkowo udany dla tej gałęzi przemysłu. Produkowane w Polsce samochody sprzedawały się jak przysłowiowe ciepłe bułeczki. Jednocześnie do dużych fabryk, od wielu lat produkujących w naszym kraju Fiata, Opla i Volkswagena dołączył kolejny duży zakład produkcyjny ostatniego z nich – w podpoznańskiej Wrześni.

A to nie koniec pomyślnych wiadomości w tym względzie. W październiku dowiedzieliśmy się, że powstanie pierwsza w Polsce – w Jaworze w województwie dolnośląskim – fabryka Mercedesa, która od 2019 roku produkować będzie silniki. Zasadnicze pytanie brzmi: czy przemysł motoryzacyjny może liczyć na taką koniunkturę również w tym roku?

99% w eksporcie

Tyski zakład FCA (Fiat Chrysler Automobiles) Poland, będąc jednym z 17 koncernu, znajduje się w ścisłej, europejskiej czołówce produkcyjnej Grupy. W całym 2016 roku fabryka wyprodukowała łącznie 273.768 samochodów. Wśród nich znalazło się w 175.886 sztuk Fiata 500, 67.417 sztuk Lancii Ypsilon, a także sztuk 17.847 modelu Abarth 500. Wypracowany wynik jest znacznie lepszy od zakładanej przez FCA Poland wielkości produkcji  na 2016 rok. Jest też lepszy o 7.404 sztuk w porównaniu do 2015 roku.

Główną przyczyną tego faktu są bardzo dobre wyniki sprzedaży koncernu, w tym przede wszystkim dużej popularności Fiata 500 oraz Lancii Ypsilon w całej Europie, a przede wszystkim  we Włoszech. Tym bardziej, że 99% tyskiej produkcji trafia na eksport. W ubiegłym roku 112.860 sztuk trafiło do Włoch, 38.394 do Wielkiej Brytanii, 23.556 do Francji, 23.039 samochodów znalazło nabywców w Niemczech, 15.183 w Hiszpanii, 6.279 w Japonii, 6.224 w Holandii, 5.583 w Belgii, 4.129 w Austrii, a także 2.814 na Litwie. Nie może więc dziwić fakt, że według rankingu „Rzeczpospolitej” – „Lista 2000″ spółka plasuje się kolejny rok z rzędu na trzecim miejscu wśród największych eksporterów polskiej gospodarki.
150918_fca_40_lat_tyskiego_zakladu_01
Te wyniki zakładu są m.in. efektem tego, że dwa lata temu w Tychach uruchomiono produkcję zmodernizowanego Fiata 500, który przeszedł istotne zmiany nadwozia oraz wnętrza. Dodatkowo został on wzbogacony o nowe technologie i układy napędowe. Zachowano jednak design popularnego modelu  z 2007 roku. W maju rozpoczęto produkcję nowej, dynamicznej wersji Fiata 500 Sport, w czerwcu nowej, luksusowej wersji Fiata 500 Riva (jest to wynik współpracy z producentem jachtów Riva). Jednocześnie w kwietniu zakład uruchomił produkcję nowego Abartha 595, a w maju zakończono po ośmiu latach wytwarzanie Forda Ka.

Prestiżową kwestią dla fabryki, zatrudniającej 3.091 osób jest certyfikat Złotego Poziomu wg „World Class Manufacturing”. Jest on efektem audytu ekspertów WCM Association i określa zintegrowaną metodologię zarządzania przedsiębiorstwem w zakresie bezpieczeństwa, ochrony środowiska naturalnego, utrzymania ruchu, logistyki i jakości. Ważnym w tym roku dla tyskiego zakładu będzie z pewnością potwierdzenie tej bardzo wysokiej oceny WCM Association.

Na pełnych obrotach

– Rok 2016 był świetny dla Opla. Nie tylko po raz trzeci z rzędu zanotowaliśmy wzrost sprzedaży, ale także osiągnęliśmy piąty najlepszy wynik w historii marki w Polsce. Dzięki tak imponującym rezultatom, umocniliśmy naszą pozycję jednej z najchętniej wybieranych marek przez polskich klientów – mówi Wojciech Mieczkowski, dyrektor generalny General Motors Poland.

Już w połowie grudnia w gliwickim zakładzie Opla z taśmy produkcyjnej zjechał 200.000 samochód. W tym momencie było już wiadome, ze jest to najlepszy rok dla General Motors Manufacturing Poland pod tym względem w historii. Dla porównania, w najlepszym do tej pory 2007 roku było to 187 tys. aut. W ten sposób fabryka pracuje na pełnych obrotach jest bliska osiągnięcia pełni swoich mocy wytwórczych.
pl_gmmp-gliwice-1024x476
Zakład General Motors Manufacturing Poland otrzymał główną nagrodę w Konkursie Polish Project Excellence Award 2016 za wdrożenie i uruchomienie produkcji Opla Astry piątej generacji. Nagroda przyznana została w kategorii Projekty Inwestycyjne. Organizatorem konkursu jest International Project Management Association Polska (IPMA Polska).

Jednocześnie Spółka zanotowała najlepszy wynik sprzedaży od 16 lat. W sumie, w ubiegłym roku do polskich klientów trafiło 37.480 samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t. Jest to  wzrost o 17,5% (5.586 sztuk) w porównaniu do 2015 roku. W związku z tym, w tej chwili udział Opla w rynku samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t kształtuje się na poziomie 7,88%.

Te wyniki sprzedaży są efektem m.in. produkcji Opla Astry. W 2016 roku na rynku polskim zostało sprzedanych 14.819 sztuk tego modelu. Jest to ponad 39% wzrostu w stosunku do 2015 roku.  Oprócz tego, w segmencie samochodów dostawczych  do 3,5t, samochody marki Opel zwiększyły swoją sprzedaż o 26%. W tym obszarze rynku najpopularniejsze modele to Vivaro (1.656 sztuk) i Movano (1.484 sztuki).

W tym roku General Motors Poland liczy co najmniej na powtórzenie tego wyniku. Jest tak z tego względu, że Spółka planuje wprowadzić na rynek całą serię nowych modeli swoich aut. – W 2017 roku będziemy kontynuować największą ofensywę modelową w historii marki. Przed nami wiele premier, w tym nowej generacji flagowego Opla Insignia oraz debiut dwóch crossoverów: Crosslanda X oraz Grandlanda X. Dzięki nim wzmocnimy jeszcze bardziej naszą gamę modelową oraz wejdziemy w nowe bardzo modne segmenty rynku. Mamy więc wszelkie powody, aby optymistycznie patrzeć w przyszłość – stwierdza Wojciech Mieczkowski.

Rozruch we Wrześni

Poznańska fabryka Volkswagena również ma za sobą rekordowy rok. W ciągu minionych dwunastu miesięcy wyprodukowano w niej 185 tys. samochodów. Zakład pracował cały rok, a produkcja przede wszystkim modeli Caddy oraz Transporter, odbywała się nawet w okresie świąteczno-noworocznym. Jednocześnie Zakład Zabudów Specjalnych Volkswagen Poznań przebudował lub doposażył ponad 42.500 samochodów, w tym m.in. 1.800 dla rynku brytyjskiego  oraz 130 dla polskiej policji. Najczęściej realizowane przebudowy to Caddy na indywidualne zamówienie klientów. Oprócz tego Odlewnia Volkswagen Poznań zamknęła rok 2016 wynikiem 4,47 miliona wyprodukowanych komponentów – o 27% więcej niż w rok wcześniej.
301329_940
Z pewnością jednak najważniejszym wydarzeniem dla Volkswagena w Polsce było otwarcie nowej fabryki we Wrześni, gdzie w październiku rozpoczęła się produkcja Craftera. W zakładzie przyjętych do pracy zostało jak dotąd 1.800 pracowników. – Od momentu startu produkcji do końca roku 2016 nasze linie opuści ponad 2.200 nowych pojazdów. Przez następne dwa lata będziemy sukcesywnie wdrażać do produkcji kolejne warianty modelu Crafter, tak aby w 2018 osiągnąć wolumen 100 tys. samochodów rocznie – stwierdził w trakcie otwarcia Ralf Nitzschke Dyrektor Zakładu Crafter we Wrześni. I dodał: – Fabryka we Wrześni jest nie tylko nowoczesna, ale i ekologiczna, co potwierdza certyfikat Niemieckiego Towarzystwa Budownictwa Zrównoważonego  DGNB

W 2016 roku Volkswagen sprzedał na polskim rynku jak dotychczas rekordową dla siebie ilość 42,8 tys. samochodów. Jest to o 20% więcej niż w 2015 roku. Pod względem modeli koncern sprzedał najwięcej Golfów – 12,6 tys. sztuk (wzrost o 8%), oraz Passatów 8,8 tys. sztuk (wzrost o 9%).

Mercedes wkracza do gry

Kolejny światowy gigant podjął decyzję o budowie fabryki w Polsce. W październiku podpisana została umowa, na mocy której Daimler AG zbuduje fabrykę silników w Jaworze w województwie dolnośląskim. Powstała także nowa spółka „Mercedes – Benz Manufacturing Poland (MBMP)”, którą pokieruje Andreas Schenkel. Jej zadaniem będzie budowa pierwszej fabryka Mercedesa w Polsce. Inwestycja szacowana jest na 500 mln euro.

Budowa rozpocząć się ma jeszcze w tym roku. Rozpoczęcie produkcji czterocylindrowych silników do samochodów osobowych Mercedes-Benz planowane jest w 2019 roku. Nowa fabryka ma powstać zgodnie z ideą „Przemysłu 4.0”, łącząc ze sobą najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne z wszystkimi standardami, związanymi z branża motoryzacyjną.

O ekspansji koncernu w Polsce świadczy również fakt otwarcia największego salonu Mercedesa. W listopadzie Grupa Wróbel otwarła we Wrocławiu nowoczesny punkt sprzedaży aut motoryzacyjnego giganta.  Budynek posiada 9.424 m kw. powierzchni. Posiada specjalnie zaprojektowaną antresolę, na której znajduje się showroom modeli AMG, kawiarnia, a także specjalny kącik z samochodami zabytkowymi.

Jak widać również ten koncern zwiększa swoje możliwości produkcyjne. Inwestuje także w rozwój produkcji na terenie polski. W związku z tym również ten rok może być dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce bardzo udany.