Deloitte testuje wdrożenie skompresowanego tygodnia pracy

Deloitte testuje wdrożenie skompresowanego tygodnia pracy

06/06/2023
Źródło informacji: Deloitte
Kategoria: Zarządzanie i HR

Dział Doradztwa Podatkowego Deloitte jest w zaawansowanej fazie programu pilotażowego, który ma sprawdzić gotowość firmy na wprowadzenie optymalizacji czasu pracy. Od sześciu miesięcy pracownicy testują różne jej warianty, począwszy od skompresowanego 40-godzinnego tygodnia pracy, dodatkowych dni wolnych, po 36-godzinny tydzień pracy. Celem pilotażu jest wyłonienie takiego rozwiązania, które najlepiej odpowie na oczekiwania pracowników dążących do osiągnięcia równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, a jednocześnie pozwoli zachować firmie jej tradycyjne klientocentryczne podejście. Przy tym projekcie, Deloitte, który od ponad dwóch lat funkcjonuje w hybrydowym modelu pracy, zdecydował się na współpracę z brytyjską firmą badawczo-konsultingową Autonomy – pionierem w modelowaniu nowatorskich procesów w zakresie „future of work”.

Pierwszą spółką w ramach sieci Deloitte, która testuje model zoptymalizowanego czasu pracy jest Doradztwo Podatkowe, zatrudniające obecnie tysiąc pracowników w 9 biurach w Polsce.

„Inwestycje wspierają sukces firmy, przy czym bardzo istotne jest inwestowanie w rozwój i dobrostan pracowników. Chcemy zapewnić osobom zatrudnionym w Doradztwie Podatkowym jak najlepsze warunki pracy i właściwie zadbać o zachowanie work-life balance. Wierzymy, że wprowadzone przez nas innowacje mogą przyczynić się do znacznego wzrostu produktywności wśród naszych pracowników, która wpłynie pozytywnie również na jakość świadczonych przez nas usług. Zadowolenie klientów niezmiennie pozostaje naszym priorytetem” – mówi Łukasz Madej, partner zarządzający działem Doradztwa Podatkowego Deloitte w Polsce.

Różne modele zoptymalizowanego tygodnia pracy

Program pilotażowy został poprzedzony wieloma warsztatami i ankietami wśród pracowników, z których wynika, że większość z nich uważa jakąś formę skrócenia tygodnia roboczego, przy jednoczesnym utrzymaniu efektywności biznesowej, za działanie pomagające utrzymać ogólny dobrostan. W związku z tym firma, w ramach pilotażu, zdecydowała się na wprowadzenie kilku rozwiązań odpowiadających potrzebom pracowników i uwzgledniających specyfikę ich pracy, m.in. skompresowany tydzień pracy, 4-godzinny dzień pracy w piątek, co drugi piątek wolny czy dodatkowe dni urlopu w roku. Co ważne, żadne z tych rozwiązań nie wiąże się dla pracowników z obniżeniem ich wynagrodzenia.

„Sukces całej inicjatywy zależy przede wszystkim od zaangażowania zespołu i współpracy. Z przeprowadzanych przez nas na bieżąco analiz wynika, że niemal wszyscy pracownicy Doradztwa Podatkowego popierają ten projekt, mimo iż uważają, że krótszy lub wolny piątek nie musi być benefitem dla każdego. Wierzymy, że poszukiwanie optymalnych rozwiązań w tym obszarze, przy obecnym rynku, staje się powoli koniecznością i że ten krok może mieć pozytywny wpływ na naszą działalność, także w kontekście naszej efektywności i jakości pracy dla klientów. W przyszłym roku finansowym podejmiemy decyzję, który model lub modele warto testować dalej” – mówi Łukasz Madej.

Zadowolenie z pracy najważniejszym trendem w 2023 roku

Z najnowszego raportu Deloitte Global Human Capital Trends wynika, że aż 80 proc. respondentów uważa dobre samopoczucie pracowników za czynnik mający duży wpływ na sukces rynkowy firmy. Z tego powodu dobrostan został uznany za najważniejszy tegoroczny trend.

Z kolei 95 proc. szefów pionów HR jest zgodnych, że wypalenie zawodowe negatywnie wpływa na poziom retencji pracowników. Osoby mające lepsze samopoczucie są bardziej zaangażowane w swoje obowiązki. Dzięki temu, że praca sprawia im przyjemność, chętniej polecają innym swojego pracodawcę.

„Przejęcie odpowiedzialności za dobre samopoczucie pracowników poprzez wprowadzanie podobnych rozwiązań to wielka szansa dla szefów firm na zwiększenie produktywności całego zespołu. Elastyczny tydzień pracy może okazać się niezwykle przyszłościową wizją, która zyska większą popularność u przedsiębiorców w Polsce i na świecie” – mówi Joanna Świerzyńska, liderka zespołu ds. rozwiązań dla pracodawców, Talent Partnerka, Deloitte.