Sener Polska pozyskał kontrakt na opracowanie urządzeń MGSE do misji Comet Interceptor

|
Źródło informacji: Sener Polska

Zespół inżynierów Sener Polska zbuduje 15 urządzeń naziemnego wspomagania (MGSE) oraz mechanizm separacyjny na potrzeby misji Comet Interceptor dla ESA. To jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie projektów w historii firmy i rekordowy pod względem liczby elementów. Pierwsze z nich mają trafić do integratora satelity już w kwietniu 2024 roku. Satelita Comet z mechanizmem separacyjnym na pokładzie wyruszy w podróż w 2029 roku, by jako pierwsza zbadać komety nowoprzybyłe do naszego układu słonecznego.

ESA odpowiedzialna jest za prowadzenie misji i ufundowanie programu naukowego, w ramach którego powstają mechanizmy Sener. W ramach kontraktu odpowie za cały proces, obejmujący projektowanie, produkcję, montaż oraz przeprowadzenie testów urządzeń.

Zestaw MGSE będzie składał się z piętnastu elementów, takich jak: wielozadaniowy wózek (multi-purpose trolley), kontener do transportu sprzętu kosmicznego (spacecraft transport containter), specjalistyczny podnośnik (vertical lifting device) oraz urządzenie do rozładunku (probes offloading device). Wezmą one udział w przygotowaniach do startu, podczas integracji i testów sprzętu, i jego transportu na pokład statku wynoszącego.

– Zestaw, który tworzymy na potrzeby misji Comet Interceptor pod względem wielkości przewyższy ten dla misji EUCLID, złożony z trzynastu urządzeń. Oznacza to, że zarówno jeśli chodzi o rozmiary, ale też o poziom zaawansowania technologicznego i wartość, będzie to największy projekt MGSE w historii naszego oddziału – wskazuje Przemysław Rudziński, kierownik projektu w Sener Polska, i dodaje: ten kontrakt to dla nas dowód ogromnego zaufania integratora do naszych umiejętności. Naszym zadaniem jest stworzenie infrastruktury, która pozwoli na bezbłędne testy, montaż i transport sprzętu kosmicznego, a pamiętajmy, że te naziemne przygotowania mogą przesądzić o powodzeniu misji w kosmosie.

W budowie zestawu wspierają polscy podwykonawcy, którzy będą odpowiedzialni za produkcję i montaż najbardziej skomplikowanych urządzeń: multi-purpose trolley i spacecraft transport container.

Celem misji Comet Interceptor jest zbadanie komet długookresowych, czyli takich które przybywają do nas z odległych części wszechświata i zazwyczaj po raz pierwszy trafiają do naszego układu słonecznego. Trudność ich eksploracji wynika z tego, że najczęściej dostrzegamy je, kiedy zbliżają się do Słońca, czyli zbyt późno, by wysłać w ich kierunku misję badawczą. Stąd pomysł, żeby osadzić satelitę na orbicie, gdzie będzie oczekiwać na pojawienie się dogodnego obiektu. To może zająć nawet 6 lat, a nasze urządzenia muszą być w stałej gotowości. Dlatego wyposażenie satelity Comet w mechanizmy gwarantujące szybkie działanie i pozwalające na badania w ruchu będzie kluczowe – wyjaśnia Filip Perczyński, kierownik projektu w Sener Polska.

Zdobycie tak szeroko zakrojonego kontraktu było możliwe dzięki doświadczeniu na polu mechanizmów kosmicznych oraz MGSE, które Sener Polska buduje od ponad dekady. Firma ma w swoim portfolio 13 projektów z zakresu MGSE, w tym udział we wspomnianej misji Euclid, ale też JUICE i Plato. W warszawskim oddziale Sener powstaje również infrastruktura montażowa dla największego na świecie teleskopu: ELT. Firma zbudowała też między innymi mechanizm dokowania IBDM HCS, który w przyszłości posłuży do połączenia statku kosmicznego ze stacją kosmiczną. Warto również podkreślić, że polski oddział Sener w ostatnich latach podejmuje się kolejnych, coraz szerzej zakrojonych kontraktów, dostarczając swoim klientom nie tylko zestawów mechanizmów, ale też coraz częściej pełniąc rolę integratora całych systemów.

Na poziomie globalnym, Grupa Sener jest głównym wykonawcą projektu i budowy próbnika ESA, który zostanie wyniesiony na orbitę przez statek kosmiczny OHB Italia. Sener przewodzi w tym projekcie konsorcjum przemysłowemu składającemu się z ponad 8 firm z 6 krajów.

Źródło fot: Europejska Agencja Kosmiczna

Źródło fot: Europejska Agencja Kosmiczna