Warsztat Mondi Talks o najważniejszych wyzwaniach branży eCommerce
Rzeczywistość gospodarcza zmienia się w niespotykanym do tej pory tempie. Sytuacja gospodarcza i geopolityczna, skutki pandemii, transformacja świadomości konsumenta oraz postęp technologiczny nieustannie rodzą nowe trendy. Niektóre znikają tak szybko, jak się pojawiły. Część z nich zostaje z nami na dłużej i kształtuje przyszłość. Które trendy są kluczowe? Jak można zagrożenia przekuć na szanse w biznesie? I jak je zidentyfikować?
Te pytania były główną osią warsztatów kokreacji Mondi Talks, zorganizowanych przez producenta opakowań z tektury falistej, Mondi. W wydarzeniu, które odbyło się w Warszawie 12 października, uczestniczyli praktycy, przedstawiciele omnichannelowych sklepów, platform sprzedażowych i firm logistycznych.
„W naszym przekonaniu sukces rynkowy zależy dziś od uważnej analizy wyzwań i wykorzystania możliwości, jakie stwarzają nowe warunki. Rzeczywistość zmienia się coraz szybciej i coraz gwałtowniej, szybciej niż nasza wiedza. Musimy więc szukać sposobów, aby ją zwinnie aktualizować”, mówi Andrzej Archacki, szef polskiej części dywizji Mondi Corrugated Packaging.
„Wychodząc z tego założenia, stworzyliśmy autorski format warsztatów Mondi Talks. Prowadzimy je w gronie praktyków, w duchu kokreacji, wykorzystując narzędzia metodologii design thinking. W trakcie spotkań zderzamy różne perspektywy praktyków biznesowych, systematyzujemy wiedzę i szukamy nowych koncepcji odpowiadających na wyzwania biznesowe. Zapraszamy do dyskusji liderów firm i organizacji, których ambicją jest głębsze zrozumienie otoczenia rynkowego i kształtowanie przyszłości biznesu”.
Dlaczego kokreacja?
Założeniem kokreacji jest bezpośrednia wymiana doświadczeń prowadząca do wypracowania nowych rozwiązań, które przynoszą korzyści dla stron dyskursu – przedstawicieli branży, obecnych i potencjalnych klientów, dostawców, dystrybutorów, ekspertów branżowych. Skonfrontowanie informacji płynących od różnych uczestników rynku pozwala na stworzenie całościowego obrazu zachodzących na nim zmian. Nie chodzi tu jednak o wymianę informacji, a o dialog i dyskusję, która pozwala otworzyć się na nowe pomysły.
Korzyści płynące z wykorzystania kokreacji:
- uzyskanie bardziej wiarygodnych, pogłębionych informacji niż za pomocą czasochłonnych i drogich badań marketingowych,
- nawiązanie bezpośrednich relacji z pozostałymi uczestnikami rynku,
- przeniesienie uwagi z problemów i prób ich wyeliminowania na konstruktywne spojrzenie w przyszłość,
Wiedza klienta i wiedza o kliencie wypracowana w trakcie wspólnych warsztatów przekłada się na obopólne korzyści. Z jednej strony, pomysły i kierunki rozwiązań opracowane w trakcie warsztatów dają realną korzyść uczestnikom tych spotkań, są autentyczną inspiracją. Z drugiej strony praktyczność tych doświadczeń pomaga Mondi kształtować wizerunek firmy, która angażuje się w wyzwania klientów, potrafi stworzyć przestrzeń do wymiany doświadczeń i podejść do kreowania wartości dla swoich klientów w ciekawy, angażujący i dynamiczny sposób.
W Mondi jesteśmy w pewnym sensie uprzywilejowani pracując z największymi graczami rynku – mamy możliwość agregacji przekrojowych informacji. Dzięki temu możemy się taką wiedzą dzielić i na jej podstawie doradzać oraz wspierać. Szukaliśmy inspiracyjnej, świeżej, wartościowej formuły – wydaje nam się, że warsztaty kokreacji są dobrym kierunkiem – dają realną korzyść uczestnikom. Jest w nich dużo energii i zaangażowania – wyjaśnia Andrzej Archacki
Warsztat „Wyzwania eCommerce”
Podczas warsztatów Mondi Talks uczestnicy decydowali, które z 26 zidentyfikowanych słabych sygnałów i trendów będą miały największy wpływ na rynek eCommerce w najbliższych latach. Dyskusja toczyła się między innymi wokół zagadnień związanych z ekologią i zrównoważonym rozwojem, przemianami rynku pracy, ewolucją usług logistycznych oraz automatyzacją i digitalizacją procesów produkcyjnych. Wspomniane trendy i sygnały określiliśmy w ramach wywiadów pogłębionych z przedstawicielami istotnych graczy na rynku eCommerce, pytając przedstawicieli sklepów, logistyki, doradców i prognostyków trendów o ich wyzwania, problemy, nadchodzące ich zdaniem zmiany.
Następnie, oceniając zidentyfikowane sygnały i trendy, uzupełniając je o kolejne tematy, uczestnicy określali, które z nich mogą stanowić szanse lub zagrożenia dla działalności podmiotów w eCommerce. Wspólnie szukali odpowiedzi na pytania:
- Jak budować przewagę konkurencyjną mimo niedoborów?
- Czy inwestować w rozwój, czy szukać oszczędności?
- Jakie problemy są kluczowe dla poszczególnych sektorów?
- Jak uodpornić biznes na ciągłe zmiany?
- Jak ustalać nowe priorytety działalności biznesowej?
„Organizujemy warsztaty Mondi Talks, aby pomóc biznesowi przygotować się dzisiaj na wyzwania jutra. Jesteśmy częścią tej branży i wierzymy, że dzielenie się aktualną wiedzą, obserwacjami, diagnozami, prognozami na temat najbardziej istotnych zmian na rynku eCommerce pomaga osiągnąć sukces w dynamicznie zmieniających się warunkach”, mówi szef Mondi Corrugated Packaging w Polsce.
Mondi zaprasza do szerokiej dyskusji dotyczącej przyszłości opakowań. Obejmuje ona cykl wydarzeń i publikacji, między innymi webinary online oraz warsztaty współtworzenia, na których uczestnicy starają się znaleźć odpowiedzi na pytania dotyczące zmian rozgrywających się we wszystkich segmentach rynku.
Jeśli chcesz być na bieżąco z trendami kształtującymi rynek opakowań, poznać opinie ekspertów z branży oraz dowiedzieć się, jak się przygotować na nadchodzące zmiany, zapraszamy do odwiedzenia tej strony: https://mondinewsletter.gr8.com/
Mapa sygnałów i trendów: