Kurtyny paskowe z PCV dla powierzchni magazynowych
18/11/2019
Artykuł promocyjny

Polski przemysł i e-commerce są na właściwych torach. Potwierdza to zapotrzebowanie na powierzchnię magazynową.

Na własne magazyny decyduje się coraz więcej inwestorów i przemysłowców. W 2018 r. firmy wynajęły łącznie aż 3,7 mln m² powierzchni magazynowej, a wartość wszystkich inwestycji związanych z magazynami wyniosła rekordowe 1,84 mld euro. Wszystko wskazuje na to, że najbliższe lata będą równie owocne.

Po rekordowym 2017 roku, gdzie rynek powierzchni magazynowych przekroczył 13,5 ml m², każdy spodziewał się spadku – w końcu po eksplozji zazwyczaj przychodzi czas na ustabilizowanie. Tak się jednak nie stało i 2018 r. był drugim największym wynikiem w historii. Choć do końca 2019 r. jeszcze dwa miesiące to już można śmiało zaliczyć ten rok do udanych. Jak to możliwe, że magazyny mają się w Polsce aż tak dobrze?

E-commerce, czyli główny „sprawca” popularności magazynów

Rynek magazynowy wiedzie prym wśród nieruchomości komercyjnych i tego stanu rzeczy długo się nie zmieni. Magazyny są szczególnie atrakcyjne dla tych przedsiębiorców, którzy sprowadzają kapitał z różnych części świata. Nie oznacza to jednak, że ci, którzy wytwarzają dobra w Polsce nie inwestują we własne magazyny – każdy przedsiębiorca, którego sklep internetowy się rozwija, prędzej czy później zainwestuje we własne magazyny, to nieuniknione.

Kolejnym czynnikiem, który sprawia, że zapotrzebowanie na powierzchnię magazynową stale rośnie, jest przemysł, który prężnie się rozwija od dobrych kilkunastu lat. Nie da się jednak ukryć, że firmy produkcyjne w znacznym stopniu uzupełniają się z terminem „e-commerce” lub nawet są z nim tożsame.

W tym roku – przynajmniej do jego połowy – w budowie znajdowało się ok 1.44 mln m² magazynów, z czego aż 66% z nich było zabezpieczone umowami najmu. Co więcej, analitycy przewidują, że to zapotrzebowanie dalej będzie rosło, a wpływ na to ma mieć przede wszystkim wzrost PKB na poziomie 3,8% w 2018 r – mówi Radosław Buława z PCV Expert

Właśnie przez to firmy – zarówno małe, jak i duże – rozpędzają się z inwestycjami. – E-commerce w znacznej mierze dyktuje warunki dotyczące zapotrzebowania na powierzchnię magazynową i usług logistyczne – wyznaje specjalista z PCV Expert, Przemysław Skorupski.

Polska stała się poważnym graczem

Dane udostępniane przez GUS jasno pokazują, że zarówno w przemyśle, jak i sektorze e-commerce, Polska z roku na rok zyskuje wiele na wartości. Wysoki popyt i regularna podaż to najlepsze czynniki, które mogą argumentować dobre prognozy na najbliższe lata. W 2018 r. najwięcej magazynów powstało na Górnym Śląsku, gdzie w budowie znajdowało się niemalże 420 tys m². Na koniec 2018 r. łączne zasoby powierzchni magazynowej w Polsce wynosiły 15,7 m², podczas gdy jeszcze 10 lat temu wartość ta była trzy razy mniejsza. Tak ogromny skok nie zaistniałby, gdyby nie rozwój przemysłu i rosnące zainteresowanie branżą e-commerce.

Magazyny logistyczne są coraz przyjaźniejsze!

I dzieje się to za sprawą nowatorskich rozwiązań, które mają nie tylko zapewnić komfort, ale też znacznie poprawić osiągi pracy. – Kurtyny paskowe dużo lepiej hamują zimne powietrze w chłodni. Poza tym tłumią hałas i są zwyczajnie wygodniejsze niż tradycyjne drzwi – tłumaczy Przemysław Skorupski. Kurz i wahania temperatur, które były problemem wielu magazynów i hal, odeszły w zapomnienie wraz z pojawieniem się produktów z popularnego PCV. Stanowiska pracy, takie jak spawalnie przestały stanowić zagrożenie dla innych – wystarczyły odpowiednie kurtyny.

Wniosek? Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na powierzchnię magazynową, coraz większy nacisk kładzie się na wyposażenie tych magazynów. – Produkty z PCV zamawia się obecnie do mroźni, chłodni, magazynów, hal i wszelkiego rodzaju konstrukcji stalowych. Nic nie wskazuje na to, by ten trend miał się zmieniać, ponieważ kurtyny i pasy PCV są po prostu najlepszym rozwiązaniem dla takich miejsc – mówi expert z PCV Expert.